Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullikan

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har en Canon 500D och vill nu köpa till ett objektiv. Det jag framförallt saknar är möjligheten att zooma in vid till exempel fotbollsmatcher, konserter och liknande. Jag har kikat runt lite på nätet och hittat följande:
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS II kostar ca. 1600 nytt

Canon EF 75-300 /4-5,6 USM ca 1350 begagnat

Canon EF 70-200/4 L USM 3900 begagnat

Budgeten är begränsad till ca 4000:-. Ska jag välja något av dessa eller finns det bättre i prisklassen?
 
Hej Lena.

Använd sökfunktionen på forumet och du har läsning för hela helgen och lite till i ämnet...(finns massvis av trådar med liknande frågeställning)

Lycka till!
Martin
 
Hej, ett begagnat 70-200/4 L är nog den bästa telezoomen som går att hitta för den budgeten - och det är ett mycket bra objektiv. Möjligen kan EF-S 55-250 konkurrera vad gäller prisvärdhet. Det är också bra (men inte alls lika bra) och i förhållande till sin prislapp är det mycket objektiv för pengarna. Valet är alltså att antingen bränna hela budgeten på det bästa i prisklassen eller att köpa nåt ganska bra och få en hygglig peng över till annat. Och där vet bara du själv hur du vill göra.
 
Tror inte du kan hitta ett bättre objektiv än 70-200/4L för dom pengarna!!

Dessutom så kommer du med största sannolikhet få igen pengarna den dagen du vill sälja...
 
Prisskillnad?

Tack för snabba svar! Tyvärr var objektivet för 3900 sålt... Nu tittar jag på Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS II och funderar på varför det är mycket billigare än Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS. Vilken är skillnaden förutom att det billigare är en nyare variant?
 
Det är nog bara så att den äldre varianten som utgått råkar finnas kvar på några ställen och hamnat fel i prissättningen. Ska du köpa så är det version II som gäller. (Jag tror att det främst är kosmetiska skillnader mellan versionerna.)

(Och om du är intresserad av beg. EF 70-200/4 så kan man nog hitta ett ganska enkelt genom att hålla regelbunden koll på köp/sälj här på FS.)
 
Det är stabilisering i 55-250. 70-200 4L finns både med och utan och jag antar att det är varianten utan som tidigare inlägg syftar på. Kan vara tänkvärt.
 
Det är stabilisering i 55-250. 70-200 4L finns både med och utan och jag antar att det är varianten utan som tidigare inlägg syftar på. Kan vara tänkvärt.

Ja, jag har sett det. Ett 70-200 med stabilisering har jag inte råd med. Kanske det för min del (amatöramatör) är lika bra med det enklare med stabilisering trots allt...
 
lägg ut annons att du vill köpa här på FS..
Du kommer inte bli besviken på ett Canon EF 70-200/4 L USM, det är mycket prisvärt även nytt...

Ser att det finns flera st på annonssidan från 3500kr o uppåt...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.