Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

walak

Avslutat medlemskap
Hej idag har har jag detta objektiv Canon EF-S 55-250MM IS men jag funderar på att köpa denna
Canon EF 70-200MM 4L USM Men jag vill bara veta om det är ett bra köp så att jag inte gör något dumt. Mitt kamerahus är canon eos 60D.

Det gammla
Canon EF-S 55-250MM IS
Brännvidd 55-250 mm
Ljusstyrka 4,0-5,6
Minsta bländare 22
Närgräns 110 cm
Förstoringsgrad 1:3.22
Filterdiameter 58 mm
Fokusering Auto, manuell
Mått 70 x 108 mm
Vikt 390 g

Det nya
Brännvidd 70-200mm
Ljusstyrka f/4
Minsta bländare 32
Närgräns 1,2 m
Förstoringsgrad 0,21 (vid 200 mm)
Filterdiameter 67 mm
Fokusering AF, ultraljudsmotor
Mått 76 x 172 mm
Vikt 705 g

Det är mycket trevligt objektiv som jag kan garantera dig att du kommer vara nöjd med :D
Tänk bara att använda slutartider snabbare än brännvidden för skarpa bilder!

OK. Varför då? Inte förrän du svarar på det, kan vi kommentera om det är ett bra köp, eller inte.

Per.

Hej om jag säger detta alla som jag har pratat med och läst om så säger alla att när dom har provat just detta som jag vill köpa så insåg dom vilken skillnad det vart på bilderna allt var bara bättre. så igentligen har jag ju redan fått svar på min fråga men det jag är orolig för är just att när folk har köpt det att dom tycker att det är bättre än vad det är för att man har lagt ut så mycket pengar för det.

Det är mycket trevligt objektiv som jag kan garantera dig att du kommer vara nöjd med :D
Tänk bara att använda slutartider snabbare än brännvidden för skarpa bilder!

Ok jag är ingen proffs på detta så hur fixar man detta då (Tänk bara att använda slutartider snabbare än brännvidden)

Ok jag är ingen proffs på detta så hur fixar man detta då (Tänk bara att använda slutartider snabbare än brännvidden)

Alltså på 300 mm bör man inte ha längre slutartid än 1/300 sekund, det finns flera sätt att göra det och alla står i instruktionsboken när du köper kameran. Det beror på att med längre brännvidder får man lättare skakningsoskärpa och det kräver längre slutartider.

Fast eftersom 70-300 VR har bildstabilisering kan man ta den regeln med en nypa salt, det går att använda mycket längre slutartider med stabiliseringen på.

Alltså på 300 mm bör man inte ha längre slutartid än 1/300 sekund, det finns flera sätt att göra det och alla står i instruktionsboken när du köper kameran. Det beror på att med längre brännvidder får man lättare skakningsoskärpa och det kräver längre slutartider.

Fast eftersom 70-300 VR har bildstabilisering kan man ta den regeln med en nypa salt, det går att använda mycket längre slutartider med stabiliseringen på.

Och så på 200mm ska man inte ha lägre en 1/200 sec

Då har man lärt sig något nytt Men gäller denna regel på alla objektive eller just bara det jag vill köpa

Det är en generell tumregel och är inte knuten till någon särskilld utrustning. Tänk dock på att ta med din kameras brännviddsförlängning i beräkningen. På din 60D är den 1.6x, så på 200mm bör din slutartid vara snabbare än 1/320s (eftersom 200 x 1.6 = 320).

/P

Det är en mycket generell regel, så generell att jag undrar om det ens är någon poäng att räkna med brännviddsförlängningen, det där med vilken slutartid man kan handhålla är så personligt.

Vissa kan hålla 300 mm på 1/250 och andra behöver 1/400. Den gäller dock rätt jämnt över alla objektiv, 1/300 på 300 mm och 1/30 på 30 mm alltså.

Dessutom har ju 70-300 VR som sagt bildstabilisering och med den på kan du nog komma ned till 1/60 på 300 mm så länge motivet inte rör sig för fort.

Det är en mycket generell regel, så generell att jag undrar om det ens är någon poäng att räkna med brännviddsförlängningen, det där med vilken slutartid man kan handhålla är så personligt.

Vissa kan hålla 300 mm på 1/250 och andra behöver 1/400. Den gäller dock rätt jämnt över alla objektiv, 1/300 på 300 mm och 1/30 på 30 mm alltså.

Dessutom har ju 70-300 VR som sagt bildstabilisering och med den på kan du nog komma ned till 1/60 på 300 mm så länge motivet inte rör sig för fort.

Jo det är väldigt personligt, men om man inte själv vet riktigt vad man klarar av (som i mitt eget fall) så tycker jag det är en bra början, och i så fall är det "säkrare" att räkna med brännviddsförlängningen. Men så småning om lär man sig ju sin egen förmåga och då kan man bortse från denna tumregel. (Har dock inte hänt mig än).

/P

Hej om jag säger detta alla som jag har pratat med och läst om så säger alla att när dom har provat just detta som jag vill köpa så insåg dom vilken skillnad det vart på bilderna allt var bara bättre. så igentligen har jag ju redan fått svar på min fråga men det jag är orolig för är just att när folk har köpt det att dom tycker att det är bättre än vad det är för att man har lagt ut så mycket pengar för det.

Men det ger inte bättre bilder, det hoppas jag att du inser!

Det kräver en bättre fotograf också! Det kan du bli med övning och/eller att läsa fotoböcker. Bättre utrustning förbättrar inte fotografer. Tyvärr.

Per.

Men det ger inte bättre bilder, det hoppas jag att du inser!

Det kräver en bättre fotograf också! Det kan du bli med övning och/eller att läsa fotoböcker. Bättre utrustning förbättrar inte fotografer. Tyvärr.

Per.

Utrustningen måste ju göra någon skillnad annars finns det ju ingen andledning att proffs fotografer har så dyra saker

Sen så skriver ju nästan alla med det objektivet så blir det bättre skärpa och färger och med det så blir det väll bättre bilder eller har jag fattat allt fel när dom säger så

Senast ändrad:
Hoppas du trivs med din kompaktkamera från 2002

Tänk om han gör det? Vore det inte förskräckligt om han dessutom tar fler och bättre bilder med den än vad ni prylmänniskor klarar av med era skrytutrustningar.

Vad spelar det för roll om man har den dyraste och tekniskt bästa utrustningen om man inte behärskar den och dessutom har ett dåligt bildsinne? Resultatet blir ju inte bättre av det.

TS har en Canonkamera och vill byta 55-250 IS till 70-200L utan IS. Förvirra honom då inte med att skriva om Nikonobjektiv med stabilisering!

Vad du har: Ett skarpt objektiv med stabilisering, vilket gör att du kan använda tre steg längre slutartider utan skakningsoskärpa. Dvs på 200 mm kanske 1/40 i stället för 1/320.

Vad du får: Ett superskarpt proffsobjektiv, utan stabilisering, dubbelt så tungt. Det är inte säkert att bilderna blir bättre med det, men om du vet vad du gör när du fotar finns förutsättningar för mycket bättre bilder! EF 70-200 kräver mer av fotografen. Finns med stabilisering också, men är då mycket dyrare.

Plåtar du rörliga motiv har du ändå ingen större nytta av stabilisering.

Man kan ta fantastiska bilder med en kompaktkamera, men med bättre utrustning och skicklig fotograf ökar chanserna ännu mer till fina bilder!

Hoppas du trivs med din kompaktkamera från 2002

Det var inte min mening att låta som en översittare, om det var så du tolkade mitt inlägg. Jag ville bara påpeka att skillnaden mellan objektiven inte är så stor att bilderna "automatiskt" blir bättre när man byter. Och, som mapem påpekar, bildstabilisering är nyttigt och bör vägas in i jämförelsen.

Jag har en del skapa objektiv, och inte tusan ger de mig alltid så bra bilder! Tyvärr.

Per.

Senast ändrad:
Ooops, jag var visst inne i fel tråd och skrev om slutartider/stabilisering, jag trodde jag var i den andra tråden om teleobjektiv till D5100 :rodnar:

Glöm det jag skrev om stabilisering, det andra stämmer iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar