Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nytt objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

k-persson

Aktiv medlem
hej!
jag har haft min systemkamera i ett år nu snart, & jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv..
just nu har jag ett VR nikkor 18-105mm. OM det är någon som vet ett bra objektiv som man kan ha till allt är jag tacksam för svar.

obs, du som tycker frågan är onödig.. behöver du inte heller kommentera att den är det,!.

Något objektiv som är "bra på allt" finns inte. Som jag ser det finns det fem typer av objektiv du skulle kunna utöka med:

- en ljusstarkare normalzoom
- en fast 50/1.8(1.4) (eller 35/1.8)
- en makro
- en vidvinkelzoom
- ett telezoom

Vad är du ute efter att förbättra eller ändra jämfört med din 18-105?

Per.

Du täcker upp väldigt mycket med det du har. Två förslag.
En ljusstark normal = Nikon 35/1,8DX
En telezoom = Nikon 70-300/4,5-5,6 VR

Allt hänger på vad du har tänkt dig att uppnå.

/FW

Hej Kajsa,

Som tidigare personer skrivit så är det svårt när man inte vet vad du vill kunna fota och vad du saknar i nuvarande objektiv. Men något som jag tycker alla borde ha är en fast, ljuststark normal. I ditt fall Nikon 35/1.8. Detta av flera anledningar, ljuststyrka som funkar bra inne, ingen zoom gör att du måste tänka lite mer och röra på dig vilket gör att man anstränger sig lite mer tycker jag. Själv köpte jag ett 50/1.8, dock blir det lätt lite långt inomhus i vardagssituationer, men detta beror ju som sagt helt på vad man vill fota!

Gillar du att fota fåglar och liknande så är förstås 70-300 ett bra alternativ,
vill du fota stadsmiljöer och landskap så kanske en vidvinkelzoom är rätt.

Lycka till.

hej!
jag har haft min systemkamera i ett år nu snart, & jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv..
just nu har jag ett VR nikkor 18-105mm. OM det är någon som vet ett bra objektiv som man kan ha till allt är jag tacksam för svar.

obs, du som tycker frågan är onödig.. behöver du inte heller kommentera att den är det,!.

Nej, det finns inget objektiv som är allting dvs 1:1 macro, telezoom, normalzoom, superzoom, vidvinkel osvosv.

Sen förstår jag inte vad du menar med "du som tycker frågan är onödig"? - alla är ju nybörjare någon gång och alla frågor är mer eller mindre bra att ställa. Finns inga dåliga frågor - förutom dom som inte ställs.

Sen förstår jag inte vad du menar med "du som tycker frågan är onödig"? - alla är ju nybörjare någon gång och alla frågor är mer eller mindre bra att ställa. Finns inga dåliga frågor - förutom dom som inte ställs.

Jag förstår vad som menas, många nybörjare i detta forum som fått mycket snäsiga och "besserwissriga" svar. Så jag tycker det var skönt med någon som betackar sig för sådana svar från början.

Något objektiv som är "bra på allt" finns inte. Som jag ser det finns det fem typer av objektiv du skulle kunna utöka med:

- en ljusstarkare normalzoom
- en fast 50/1.8(1.4) (eller 35/1.8)
- en makro
- en vidvinkelzoom
- ett telezoom

Vad är du ute efter att förbättra eller ändra jämfört med din 18-105?

Per.

tack per!
jag tycker de är ganska kul att fota närbilder.. så ett objektiv som kanske är mer anpassat för det. det finns hur många objektiv som helst att välja mellan därute! jag har varit lite inne på ett Tamron 90mm F/2.8 Di (SP AF) MACRO nu kan jag ingenting om det, men jag har sett endel bilder tagna med det objektivet.

tack per!
jag tycker de är ganska kul att fota närbilder.. så ett objektiv som kanske är mer anpassat för det. det finns hur många objektiv som helst att välja mellan därute! jag har varit lite inne på ett Tamron 90mm F/2.8 Di (SP AF) MACRO nu kan jag ingenting om det, men jag har sett endel bilder tagna med det objektivet.

Makroobjektiv är egentligen enkelt att köpa, eftersom de flesta är så bra! Du behöver välja brännvidd, jag har själv 100mm och tycker att det är bra. Det Tamron du skriver om blir säkert trevligt.

Per.

100mm kan bli lite långt vilket gör att det är svårt att använda det inomhus.

Sigma EX 70/2.8 DG Macro har en brännvidd som är lite mer allround. Denna objektiv lär också vara riktigt skarp.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19328

Tamron AF 60/2.0 SP Di II Macro 1:1

ett mycket bra objektiv passar utmärkt för närbilder o porträtt har själv ett och kan rek det

Hei,

Har sett litt på dette objektivet og synes det ser spennende ut - men i følge Photozones test er eksponeringen ikke konsistent på Nikon-kamera. Har du noen erfaringer med dette? Og hvordan opplever du hastighet og nøyaktighet (noggrannhet??) på autofokusen for vanlig fotografering, dvs. ikke makro?

vennlig hilsen
Eirik Bjerve Sund

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar