Annons

Nytt objektiv till min Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Mardagg

Medlem
Hej, jag undrar vilket objektiv jag skulle köpa för att komplettera dom 2 jag redan har.
dom jag har är:
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS
Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6

Vilket jag inte har är ett som är F/2.8 eller liknande. så vilket borde jag köpa?
jag har rätt så limiterad budget så inte så dyra objektiv för mig.

Vad är det primärt som du vill fotografera med det nya objektivet? 2,8 och begränsad budget talar för fast brännvidd, men det går ju att hitta både, vidvinkel, normal och macro med 2,8 som största bländare.

jag har inget emot ett fast objektiv, men zoom skulle vara bra med,
helt vidvinkel, men macro e inte så viktigt eftersom jag e inte tar så myckte macro foto.
jag tar mest natur foto samt foto på min hund, men de händer även att de e jag som sköter kameran på våra familje sammankomster mm

Det enkla svaret är att om du inte saknar ngt så behöver du inget.
O saknar du ngt så vet du vad du behöver.
O när du vet vad du behöver så kan du fråga om råd om vilket som är bästa att välja.

ja det vet jag, jag frågar eftersom jag vill ha ett objektiv med lägre aperture än vad jag har nu.

Om du fotar mycket landskap så har du ingen direkt nytta av ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal), där fotar man oftast f/8 och uppåt.

Med väldigt limiterad budget skulle jag lätt rekommendera ett 50mm f/1.8 till att börja med. Går att få tag på nytt för 700-800kr. Det motsvarar 80mm på fullformat vilket är en trevlig brännvidd för bland annat porträtt.

Det går utmärkt att fota djur med det objektivet, det blir ännu roligare när man kan leka med skärpedjupet :)

Googla lite på EF 50 f/1.8 så får du nog både exempelbilder och inspirations förhoppningsvis. Btw, 50an är grymt mycket skarpare än kitobjektiven du har idag.

Det är mitt tips.

Tja man får vad man betalar för ;)
Nä billigt har jag missat.
Men det är stor bländare o går från 18 till 35

2 träffar av tre. det är väl inte så dåligt.

Vill man se vad som finns, gör så här:
Cyberphotos hemsida
Välj objektiv
Välj system
välj fattning om det går
Nu ser du alla objektiv som kan köpas till ditt valda system.

ja visst kan man göra så, eller så kan man använda Prisjakt,
men jag kommer hit och frågar här eftersom här finns det personer som har bra mycket bättre erfarenhet och kunskaper än mig.

Med lite mindre budget kanske det kan vara intressant att kolla in fasta objektiv från Samyang om man vill ha mer vidvinkel. De är manuella så man får ingen autofokus.

Finns fisheye 8mm och vidvinkel på 14mm som kostar cirka 2500 resp. 3200 och det finns nog ett och annat begagnat.

Tokina har några zoomar som är aningen billigare än Sigma men vi snackar en hel del pengar.

men jag kommer hit och frågar här eftersom här finns det personer som har bra mycket bättre erfarenhet och kunskaper än mig.
tja det finns:
10 14 15 16 17 18 20 21 24 25 28 35
Priserna startar på 4000 för manuella upp till 23000

Vilken brännvidd som passar dig är lite svårt att veta

Fisheye är ingen höjdare.
Handen på hjärtat! Hur många bra fisheyebilder har du sett.
Jag har med mitt tycke kanske sett en handfull.

Nja du har nog rätt ;) Det blir väldigt speciella bilder.
Gjorde en sökning på Flickr och det fanns ju en och annan helt ok. Men som sagt, smalt användningsområde.

14mm är dock ok.

https://www.flickr.com/search?sort=relevance&text=samyang 8mm
Några trevliga bilder jag hittade sådär på rak arm:
Untitled by KGP74, on Flickr
Moonlight 130426 F288 by PeteHuu, on Flickr
Rainy night 120917 F188 by PeteHuu, on Flickr
Morning light 130605 F352 by PeteHuu, on Flickr

haha nu blev jag nästan sugen på ett :D
edit: gick inte med bildlänkarna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar