Annons

Nytt objektiv till min 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS-Nilsson

Medlem
Funderar på ett nytt objektiv till min Canon 450D.
Funderar på:
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro eller Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
Är det någon som vet något om dessa eller har tips på andra liknande objektiv.
Är tacksam för alla tips och åsikter ni kan ge.

MVH
eos-nilsson
 
Båda är prisvärda och bra objektiv. 18-50 f/2.8 MACRO har jag själv och anser det ha ungefär dessa egenskaper:

Ljusstarkt, hyggligt skarpt, lite dålig kantskärpa fullt öppen, prisvärt, smågnölig focusmotor(men finns värre), drar in rätt mycket damm i kameran, lite inkonsekvent focus - slumpar focusläget så inget man kan justera bort - det är hanterbart, men en orsak till att jag gärna tar ett antal bilder av samma motiv om detta objektiv sitter på efersom det av någon anledning missar focus då och då även i enkla situationer. Motljusskydd följer med

men det är privärt och bra - inte perfekt, men finns många sämre objektiv. Det har av någon anledning blivit mitt favorit blixtfotobjektiv.
 
jag skulle valt "Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro" Mest för samma bländare över hela zoomomfånget.
 
Är det macrofunktion du är ute efter eller bara att byta normalzoomen mot något nytt?
Jag är nog ute efter att byta mitt Kit-objektiv till ett bättre med lägre bländar tal men det viktigaste är att den tar bra bilder. Macro är inget minus utan något jag också skulle vilja ha fast man kanske ska köpa ett annat om man satsar på macro?
 
Båda är prisvärda och bra objektiv. 18-50 f/2.8 MACRO har jag själv och anser det ha ungefär dessa egenskaper:

Ljusstarkt, hyggligt skarpt, lite dålig kantskärpa fullt öppen, prisvärt, smågnölig focusmotor(men finns värre), drar in rätt mycket damm i kameran, lite inkonsekvent focus - slumpar focusläget så inget man kan justera bort - det är hanterbart, men en orsak till att jag gärna tar ett antal bilder av samma motiv om detta objektiv sitter på efersom det av någon anledning missar focus då och då även i enkla situationer. Motljusskydd följer med

men det är privärt och bra - inte perfekt, men finns många sämre objektiv. Det har av någon anledning blivit mitt favorit blixtfotobjektiv.

Är ditt nytt eller är det än äldre för som jag förstår så är där lite förbättringar på det nya. Har du tips på något annat objektiv som du kan rekommendera?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.