Annons

Nytt objektiv till Canon Rebel t4i /650D

Produkter
(logga in för att koppla)

louiseashcroft

Ny medlem
Hej,

I dags läget har jag en Canon Rebel t4i, köpt i USA och därav namnet men det verkar vara samma som Canon 650D.

Nu i dagsläget är jag ute efter ett nytt objektiv, ett kort med hyfsad vidvinkel men ljuskänslighet under 2.0. Jag vill kunna ta riktigt bra porträtt foton och det behöver knappt vara något zoom.

Har ni några rekommendationer?
Jag är nybörjare men vill ändå testa mig på ett nytt objektiv.

// L

Hej,

I dags läget har jag en Canon Rebel t4i, köpt i USA och därav namnet men det verkar vara samma som Canon 650D.

Nu i dagsläget är jag ute efter ett nytt objektiv, ett kort med hyfsad vidvinkel men ljuskänslighet under 2.0. Jag vill kunna ta riktigt bra porträtt foton och det behöver knappt vara något zoom.

// L

En vidvinkel är inte det naturliga valet när du vill ta porträtt.

Ett objektiv som är billigt, ljusstarkt och passar till porträtt är Canons 50/1.8.

Hej,

// L

50 mm/1.8 II, motsvarar 80mm på din kamera, perfekt brännvidd för porträtt, stor bländaröppning vilket ger kort skärpedjup, återigen perfekt för porträtt. Är lite plastig, men optiskt så är den jättebra! Även väldigt billig!

Som redan nämnts så är 50 1.8 II mycket svårslaget om man ser till kvalitet/pris. Ibland kan jag uppleva att den missar fokus något och den är väl inte jätteskarp på just 1.8, men sådant kan man stå ut med för det priset. Och när fokus sitter (oftast) och ljuset är rätt så är det svårt att se skillnad på det och betydligt dyrare alternativ. Jag har 600d och 50'an blir som sagt var 80mm i realiteten - helt perfekt till porträtt.

Men det skall tilläggas att det inte blir någon skillnad i brännvidd jämfört med kitobjektivets 55mm. Men de där extra stegen i bländaröppning gör verkligen skillnad för just porträtt. Annars får du väl kika på något kring 70-2/300 alt 10-20 beroende om du vill gå mot mer vidvinkel eller mer zoom.

Hej Christian

Jag har liknande funderingar som Louise

Om 50 1.8 II motsvarar 80mm, ungefär hur lång ifrån "modellen" kommer man då stå om man fotar i helfigur? Borde bli ganska långt bort? (Jag har ganska liten yta där jag fotograferar inomhus)

MVH

Mats

Om 50 1.8 II motsvarar 80mm, ungefär hur lång ifrån "modellen" kommer man då stå om man fotar i helfigur? Borde bli ganska långt bort? (Jag har ganska liten yta där jag fotograferar inomhus)

MVH

Mats

Skulle tippa på att du hamnar minst 5 meter ifrån modellen. Glöm inte att brännvidden påverkar mer än avståndet till modellen:

http://neilvn.com/tangents/composition-for-full-length-portraits/#more-10009

http://mcpactions.com/2010/07/21/the-ideal-focal-length-for-portraiture-a-photographers-experiment/

Tack Johnny

Ja lite långt ifrån, vad skall jag ha för Canon-objektiv med bra ljuskänslighet för att komma närmare, max 3 m. Motsvarande 35mm borde väl funka, vad skulle det vara för mm på ett Canonobjektiv om 55 motsvarar 80?

MVH

Mats

Det man kallar crop-faktor är 1,6 på Canon. Alltså 50 x 1,6 = ca 80 mm. Eller så dividerar man för att gå baklänges, 80/1,6 = ca 50.

Sigma har ett ljusstarkt 30 mm f1.4 för crop som ger ca 50 mm, vilket även går bra till porträtt. Tar man helkroppsbilder så funkar även något motsvarande 35 mm, dvs runt 24 mm. Canon har nyss släppt ett 24 mm f2.8 som är ett kompakt pannkaksobjektiv. Prisvärt med okej kvalité, enligt vad jag hört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar