Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv, tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushroomstyle

Ny medlem
Hej!

Jag behöver lite råd av andra fotografer här, jag funderar nämligen på att köpa ett nytt objektiv ganska snart eftersom att jag endast har original objektivet till min kamera.

Därför vill jag gärna ha tips om ett bra teleobjektiv eller ett macro objektiv till ett ändå ganska lågt pris. Eller borde jag satsa på något annat?

Jag har en Canon Eos 400D om det är till hjälp!

Tack på förhand!
// Erik

då du förmodligen har en kort zoom 18-55 så är ett längre tele mycket användbart så är en Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS klart intressant för dig om du nu inte absolut vill ha en vidvinkel då skulle jag föreslå ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Canon
som har ett intressant brännvids omfång

Du borde veta vad du skall fota med det nya obj först.

Ett naturligt komplement är ju ett tele.

Om du är ute efter att fota massor av olika saker och vill testa många nya brännvidder så kanske ett (ex-vis) Sigma 75-300 4,5-5,6 APO Macro är rätt. Det var så för mig när det begav sig på -90talet en gång:)

MVH niclas,

Tack!
Jag har inte bestämt mig än för vilka speciella motiv jag vill fota utan vill helst ha ett objektiv jag kan fota lite mer olika med. Det som du tipsade om verkar intressant!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar