Annons

Nytt objektiv, standardzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

TheSkiingUnicorn

Avslutat medlemskap
Hej! Nu när det är jul och Kassan fått sig lite påfyllning så känner jag för att byta bort min värdelösa kitzoom. Jag har kikat på Sigmas 17-70 f2.8-4.5, Macro, har bara hört bra saker om den. Jag har dock några frågor.
Finns det liknande ljusstarka zoomar i 3000 krs klassen?
kan den fokusera till oändlighet?
Är den anpassad för APS-c eller Fullformat?
Det var allt för mig, God jul på er Fotosidan :)

Canon's 17-85 OM du klarar dig med ljusstyrkan den ger..
Jag har Tamron 17-50/2,8 men den rekomenderar jag inte. Mitt ex är väldigt oskarpt och brusigt.
mvh jens

Hej! Nu när det är jul och Kassan fått sig lite påfyllning så känner jag för att byta bort min värdelösa kitzoom. Jag har kikat på Sigmas 17-70 f2.8-4.5, Macro, har bara hört bra saker om den. Jag har dock några frågor.
Finns det liknande ljusstarka zoomar i 3000 krs klassen?
kan den fokusera till oändlighet?
Är den anpassad för APS-c eller Fullformat?
Det var allt för mig, God jul på er Fotosidan :)

Den är bara för APS-C. Du kan se det på att den heter 'DC' (annars heter de DG). Fulla namnet är:
Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro
Jag tycker man måste säga att objektivet är bra. Bra mittskärpa hela tiden. Lite kant-oskärpa vid 50mm. Blända ner ett steg så fixar det sig. Lite tendens till kant-oskärpa vid 17mm. Blända ner ett steg så fixar det sig. Däremellan och bortåt 70mm tål nog objektivet att användas fullt öppet, men på 70mm blir ändå objektivet påtagligt skarpare om du bländar ner till 8.

Sigma har också två nyare, liknande objektiv som heter:
Sigma 17-70 F/2.8-4. DC Macro OS HSM och
Sigma 17-70 F/2.8-4. DC Macro OS HSM "C"

De har bildstabilisering och ny AF-motor. Den första är nog sämre än det objektivet du tittar på, det som går till 4.5. Men den andra, "C" (= Contemporary) -varianten, är, om man skall tro mätvärdena, snuskigt bra. Den är väl dyr också kan jag tänka.

God Jul.

Jag har Tamron 17-50/2,8 men den rekomenderar jag inte. Mitt ex är väldigt oskarpt och brusigt.
mvh jens

Ber om ursäkt till TS för att jag går off topic, men måste bara fråga hur ett objektiv beter sig för att vara brusigt? Har svårt att föreställa mig det.

mvh jens

Tamron 17-50 är DEN bästa objektiv i den klassen! Att din är trasig betyder inte att andra är dåliga för det!
Gör om gör rätt.

TheSkiingUnicorn
Tamron 17-50 utan tvekan. Läs omdömena om det här på FS och kolla tester på nätet. Du kommer inte bli besviken.

Recensioner för Tamron MED stabilisering
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19467

Recensioner för samma objektiv UTAN stabilisering
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

Tamron 17-50 är DEN bästa objektiv i den klassen! Att din är trasig betyder inte att andra är dåliga för det!
Gör om gör rätt.

TheSkiingUnicorn
Tamron 17-50 utan tvekan. Läs omdömena om det här på FS och kolla tester på nätet. Du kommer inte bli besviken.

Recensioner för Tamron MED stabilisering
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19467

Recensioner för samma objektiv UTAN stabilisering
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

Precis, därför skrev jag att Mitt ex är oskarpt, betyder inte att alla Tamron är oskarpa.
mvh jens

Tamrons 17-50 ser onekligen intressant ut, men jag vill gärna ha OS och det är precis det som Sigman har (om man inte vill gå ~700 över sin budget)
Tänkte använda objektivet främst som Allround/Astro/Film

Tamrons 17-50 ser onekligen intressant ut, men jag vill gärna ha OS och det är precis det som Sigman har (om man inte vill gå ~700 över sin budget)
Tänkte använda objektivet främst som Allround/Astro/Film

Ursäkta men 2.8-4.5'an har INTE OS.
Det är 2.8-4 som har det, men där vill jag nog rekommendera att spräcka budgeten och köpa 'Contemporary'-versionen. Den är inte så dyr som jag trodde, 4,300 ca. Den 2.8-4 som jag sett var inte ett så bra objektiv. Mycket möjligt det var ett "måndags-ex", förstås.

Jag köpte ett Tamron 17-50 2,8 som första uppgradering då jag inte var nöjd med kit objektivet och jag måste säga att jag får otroligt fina bilder.Kan varmt rekommendera det. Jag läste runt en hel del innan och det har fått väldigt fina recensioner.

Enligt hans profil skulle jag gissa att det är Canon EF 28-80 f/3,5-5,6 IV USM. Ett ganska märkligt val av kitt-zoom till en 600D.
Jag har två st "kitobjektiv" ett 18-55 3.5-5.6 och ett 28-80 3.5-5.6.
Det senare köpte jag av en polare för 30 spänn. Det jag ser som problem med 18-55an är följande
Lite för kort brännvidds distans, rätt ljussvag samt att bildkvalitet inte är den bästa. Dessutom känns det lite plastigt.

Sigma 17-50/2.8 är skapligt skarpt tycker jag och i mina ögon jämförbar med deras 17-70/2,8-4, har den ena och haft den andra men inte samtidigt så inga direkta jämförelser har jag gjort.

Som allround och om inte ljusstyrkan behövs tror jag du skulle bli nöjd med 17-70 varianten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar