Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv istället för 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Jag har Samyang 14mm, Canon 18-55mm & Tamron 70-300mm. Nu tänkte jag byta ut 18-55 till något som överlappar Tamron i brännvidd.

Har tittat på en del 17-70mm, 18-135mm men det jag tycker verkar mest intressant är: Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM. Någon som har tips på objektiv?

Budgeten ligger på max 6000:-
 
Canon EF 24-105L f4 IS känns som ett bra alternativ, finns för 6k begagnade och är långt mycket bättre än de du kollat på.
 
Canons 15-85 som du själv omnämner är ett objektiv jag kan rekomendera. Jag har det själv och tycker det brännvidds-omfånget är väldigt praktiskt samt bildkvaliten är med mina mått mätt mycket bra, ett av mina skarpaste objektiv. Det är dock ganska ljus-svagt, det är enligt mig ända riktiga "nackdelen" med det objektivet.


//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag har även kollat in detta: Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Canon som verkar omtyckt. Eftersom jag har ett vidvinkelobjektiv på 14mm så har jag kanske mer nytta av Sigmaobjektivet med fuskmacro? Det är mer ljusstarkt än Canon 15-85mm och halva priset. Någon som testat båda dessa objektiv och kan jämföra?
 
Jag har inte testat sigmat själv, men om man jämför dem på nätet (review-siter, pixel-peeper.com etc), så är min uppfattning om sigmat att det inte alls är lika skarpt som 15-85'an. I synnerhet inte i den längre änden av zoom-omfånget.


//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det är inte många objektiv som är lika skarpa som EF-S 15-85. Jag har också gått och suktat efter det objektivet, i cirkus ett år eller så. Problemet är bara att just ett av de objektiven som är lika skarpa, är mitt 18-55 IS II. Så allt jag skulle få för 6000 är lite större omfång. Och det känns ju inte riktigt bra, även om det varit många tillfällen som både 15-18 området och 55-85 området skulle suttit fint att ha.
...så jag har inget råd att ge. Jag funderar på 18-135 STM ibland också. Det är åtminstone billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.