Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller objektiv-adapter? (Olympus Pen, E-PL1))

Produkter
(logga in för att koppla)

Gerkman

Medlem
Hej!
Jag vill fotografera med kort skärpedjup. Använder en Olympus E-PL1 Pen.
Funderar om jag ska köpa ett objektiv till den, eller en adapter så jag kan fotografera med Mammas 4/3 objektiv. Skulle spara ganska mycket pengar på det.

Om någon har testat, så fungerar det bra? Vad tappar man utöver autofokus?
Tycker den tar ganska lite ljus redan nu, tappar man mycket på att köra med en adapter?

Hoppas någon vill svara!
Är nybörjare.

Beror helt på vilka objektiv som redan finns i familjen. Autofokus fungerar visst med de flesta av de nyare Four Thirds (FT) objektiven, fast inte de med SWD motordrift. En adapter påverkar inte bländartalet, eftersom det bara är en ihålig cylinder med elektriska kontakter för att kompensera bajonett/sensoravståndet mellan FT & MFT.

Men vill du ha kort skärpedjup, så kanske något billigt gammalt men ändock ljusstarkt objektiv vore lämpligt att leka med. Gamla helmanuella normalobjektiv torde gå att få tag på billigt, samt en passande adapter på eBay likaså. Lite trassel med att ställa in bländare och fokus bara, men det går.

För Micro Four Thirds, så rekommenderas t.ex. Panasonics 20mm f/1.7, eller något av telezoomarna från Olympus eller Panasonic, vilka torde ge dig bättre kontroll över skärpedjupet. Dock till en helt annan prislapp, om du väljer något annat än kit-zoomarna.

Beror helt på vilka objektiv som redan finns i familjen. Autofokus fungerar visst med de flesta av de nyare Four Thirds (FT) objektiven, fast inte de med SWD motordrift. En adapter påverkar inte bländartalet, eftersom det bara är en ihålig cylinder med elektriska kontakter för att kompensera bajonett/sensoravståndet mellan FT & MFT.

Men vill du ha kort skärpedjup, så kanske något billigt gammalt men ändock ljusstarkt objektiv vore lämpligt att leka med. Gamla helmanuella normalobjektiv torde gå att få tag på billigt, samt en passande adapter på eBay likaså. Lite trassel med att ställa in bländare och fokus bara, men det går.

För Micro Four Thirds, så rekommenderas t.ex. Panasonics 20mm f/1.7, eller något av telezoomarna från Olympus eller Panasonic, vilka torde ge dig bättre kontroll över skärpedjupet. Dock till en helt annan prislapp, om du väljer något annat än kit-zoomarna.

Tack så mycket för ett utförligt svar. I och med mina begränsade kunskaper går jag den ekonomiska vägen och kör på adapter. Ska bli kul att testa!

Lånar tråden lite, hoppas att det är ok.

Jag är inne på att köpa en panna 20/1.7, inte så mycket för att få bättre kontroll över skärpedjupet utan mer för att utnyttja ljusstyrkan i svagt befintligt ljus. Antar att man nog borde ha en längre brännvidd för att få det där riktigt korta skärpedjupet, med 20mm så känns det som att man får krypa väl så nära motivet för att frilägga det från bakgrunden.

Jag har planer på att köpa det från USA för ca 2400kr & hoppas på att det smiter igenom tullen. Om det inte gör det så får jag väl ta moms (25%) & tull (6%).

Låter detta vettigt?

Även ifall du måste betala tull så blir det ju nästan 1000:- kronor billigare om man kollar på prisjakt.nu. Har bara hört och sett bra saker om det objektivet. Dock vet jag inte hur det är med garantier och sådant...

Garantier gäller ju om man skickar tillbaks det i alla fall, har ingen aning om Panasonic har världsgaranti?

Man får ett Panasonic 20/1.7 för 349 Euro på cameranu.nl.

Lånar tråden lite, hoppas att det är ok.

Jag är inne på att köpa en panna 20/1.7, inte så mycket för att få bättre kontroll över skärpedjupet utan mer för att utnyttja ljusstyrkan i svagt befintligt ljus. Antar att man nog borde ha en längre brännvidd för att få det där riktigt korta skärpedjupet, med 20mm så känns det som att man får krypa väl så nära motivet för att frilägga det från bakgrunden.

Jag har planer på att köpa det från USA för ca 2400kr & hoppas på att det smiter igenom tullen. Om det inte gör det så får jag väl ta moms (25%) & tull (6%).

Låter detta vettigt?

Olympus 45/1.8 vore väl lämpligt om du vill ha något med lite lägre brännvidd? Det är lite billigare än Panasonic 20/1.7.

Jag har Olympusobjektivet, men tänker nog skaffa Pannan också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar