Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sasoki

Medlem
Hej!

Jag har en kamera av märket Nikon D40 som nästan är oanvänd. Använder kameran till att fota naturen. Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv och min fråga är om jag behöver ny kamera också eller kan jag klara mig med den gamla D40 som jag har.

Tack för alla svar och funderingar.

Jaha du!

Jag har en Volvo 740. Skall jag köpa en ny bil eller en husvagn? Du behöver nog vara lite mer precis med din fråga.

Hej!

Jag har en kamera av märket Nikon D40 som nästan är oanvänd. Använder kameran till att fota naturen. Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv och min fråga är om jag behöver ny kamera också eller kan jag klara mig med den gamla D40 som jag har.

Vad har du för objektiv till kameran?
Har du ett hyfsat objektiv så kan en uppgradering av huset vara vettigt.
D40 kan ju vara lite begränsande, bland annat få AF-punkter och inte så bra iso-egenskaper samt "bara" 6 Mpixel sensor.

Sen beror det också på vad du har för budget. Har du råd med både nytt hus och nytt objektiv skulle jag rekommendera det.

min fråga är om jag behöver ny kamera också eller kan jag klara mig med den gamla D40 som jag har.

Om frågan handlar om ren teknisk kombatibilitet så har det sedan D40 inte hänt något som gör att nya objektiv inte fungerar på din kamera.
Däremot har jag för mig att D40 saknar inbyggd autofokusmotor, så om du sneglar på lite äldre objektiv och vill ha autofokus bör du kolla att motor finns i objektivet. Detta är inte ett problem på objektiv som släppts de senaste åren (givet att objektivet alls har autofokus).

Hej!

Hej

Det är inget fel på kameran. En stor fördel den modellen har är att råfilerna, RAW, blir små och lätthanterliga, "bara" 6MP. Eventuella nackdelar som den modellen har är lite problem med färgtoner och att den har ett något begränsat ljushetsomfång, dynamiskt omfång. Det mesta av detta går att komma runt med lite bildbehandling. Jag har en D50 vilket är en snarlik modell så jag har jämfört med min nyare men ändå idag gammal modell D300. Mitt råd kör på med kameran se till att bara köpa AFS objektiv så AF funkar. Du kan läsa på lite här och var vad olika objektiv klarar av. Satsa först på ett bra mjukvaruprogram sedan objektiv, det man ska snåla allra mest på är kameran anser jag, där får man allra minst nytta per krona, förstås lite beroende på vad man fotar, sport och svagtljus/nattfoto kan ställa högre krav.

Det blir bra så San, kör på det. Men du bör ha objektiv om du skall få ngr bilder, varför inte en Nikon AF-S 35/1.8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar