Hmm, Mats har en klar poäng. Mitt svar precis ovanför var ganska så starkt baserat på att man har nytta av blixt i de flesta situationer för att ge mer ljus då det inte går att kontrollera på annat sätt. Visst är ljusstarka objektiv trevligt och ett måste det med, men är det mörkt så är det mörkt.
Eftersom det var porträttfotografering som du vill börja med så är det väl ändå så att objektivet är minst lika viktigt och ljus går ju att fixa med vanliga lampor eller några bygglampor från Rusta dock blir nog vitbalansen lite skev.
Vid porträttfotografering är det inte alltid som man vill ha superskärpa och därför kanske ändå kitobjektivet kan fungera. Alla modeller vill inte att den minsta lilla poren syns eller att de små rynkorna kring ögonen syns allt för väl, även om det är det som visar karaktären på personen och kan vara väldigt klädsamt på vissa.
Jag föreslår att du läser på lite om porträttfotografering och vad andra har använt. Jag har sett kanonporträtt här på FS tagna med billiga kitobjektiv, men med bra blixtar och kunskap om hur man tar porträtt och då blir bilderna intressanta och bra.
Objektivmässigt är Canons 50/1.8 en trevlig glugg, något långsam men med kanonskärpa. Canons 85/1.8 verkar alla älska så den kan också vara något. Sök på begagnatmarknaden för bra objektiv håller oftast i längden.
Eftersom du ändå tänker köpa både och skulle jag ändå gå på blixt först och köp en bra. Kanske Canons 430EX för ca 2000 kr. Visst 500 kr mer, men kvalitet kostar och efter ett tag är de där pengarna bortglömda. Om du köper en riktigt billig blixt utan TTL och sånt där kommer du bli missnöjd med tiden och få köpa nytt senare.