Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller blixt, vad kommer jag använda mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Jag vill börja mer med porträttfotografering. Vill ha en blixt att sätta på kameran eller ett fast objektiv som man kan ha användning för vid just porträttfoto.
Jag har inget annat bra ljus egentligen men det kan man ju annars ordna ganska lätt med lampor osv.

Vad hade du valt? Blixt eller objektiv? Kommer köpa båda men frågan är vad jag ska köpa först. Har redan kitobjektivet som följde med min canon 400d samt ett tele från tamron på 70-300 mm.

Svårt val, men om jag skulle välja åt dig baserat på min erfarenhet, så skulle jag välja blixten. Jag tror i ärlighetens namn att jag skulle sakna en bra vridbar extern blixt mer än mitt fasta 50mm.

Även om jag förvisso nog inte skulle klara mig utan mitt 50mm heller.

I slutändan är det ditt val, fotar du mycket utomhus så är väl blixt kanske inte det viktigaste, utan då hade jag fokuserat mer på objektivet.

Lycka till. :)

Jag röstar absolut på blixten! Framförallt om du är inne på porträtt så kan en blixt göra underverk. Kan du sedan även köra den trådlöst (eller med kabel) så har du många roliga experimenttimmar framför dig.
Blixtblixtblixt!

Blixt! Den höjer kvalitén på alla dina andra bilder där du känner att ljuset inte riktigt räcker till - och det är mer ofta än vad man faktiskt kan föreställa sig innan man har en rejäl blixt. Så blixten!

Konstiga tips du fått hittills. Någon: Visa mig mer än ett snyggt porträtt taget med en kitzoom och en blixt monterad på kameran.
Det ska hålla för kvalitetsutskrifter i A3 anser jag.
Att mecka med förlängningskblar är inte så enkelt och praktiskt.

Det är ett enkelt val - ett objektiv!
Köp ett ljusstarkt kort tele. Med det får du riktigt snygga porträtt med riktigt kort skärpedjup och vackert suddig bakgrund.
Med det klarar du dig oftast med det naturliga ljuset.
Köp Canons EF85/1.8. Ingen kan låta bli att älska det objektivet.

En liten kameramonterad blixt är inte lätt att hantera för snygga porträtt. Du måste alltid vrida blixten för indirekt ljus, ha väggar som inte ger färgstick etc. Nä, spara ett par månader extra och köp ett par billiga studioblixtar istället. Kostar från runt 5000. för ett helt kit.

ps. Såg att budgeten visst var runt 1500... Inte helt lätt då men Canons 50/1.8 är otroligt prisvärt och är riktigt bra för porträtt med. Kostar runt 1200 nånting.

Senast ändrad:
Hmm, Mats har en klar poäng. Mitt svar precis ovanför var ganska så starkt baserat på att man har nytta av blixt i de flesta situationer för att ge mer ljus då det inte går att kontrollera på annat sätt. Visst är ljusstarka objektiv trevligt och ett måste det med, men är det mörkt så är det mörkt.

Eftersom det var porträttfotografering som du vill börja med så är det väl ändå så att objektivet är minst lika viktigt och ljus går ju att fixa med vanliga lampor eller några bygglampor från Rusta dock blir nog vitbalansen lite skev.

Vid porträttfotografering är det inte alltid som man vill ha superskärpa och därför kanske ändå kitobjektivet kan fungera. Alla modeller vill inte att den minsta lilla poren syns eller att de små rynkorna kring ögonen syns allt för väl, även om det är det som visar karaktären på personen och kan vara väldigt klädsamt på vissa.

Jag föreslår att du läser på lite om porträttfotografering och vad andra har använt. Jag har sett kanonporträtt här på FS tagna med billiga kitobjektiv, men med bra blixtar och kunskap om hur man tar porträtt och då blir bilderna intressanta och bra.

Objektivmässigt är Canons 50/1.8 en trevlig glugg, något långsam men med kanonskärpa. Canons 85/1.8 verkar alla älska så den kan också vara något. Sök på begagnatmarknaden för bra objektiv håller oftast i längden.

Eftersom du ändå tänker köpa både och skulle jag ändå gå på blixt först och köp en bra. Kanske Canons 430EX för ca 2000 kr. Visst 500 kr mer, men kvalitet kostar och efter ett tag är de där pengarna bortglömda. Om du köper en riktigt billig blixt utan TTL och sånt där kommer du bli missnöjd med tiden och få köpa nytt senare.

Jag instämmer i "icke-blixt-kören". Jag skulle hellre satsa pengar på ett 50/1,8 II. Ljus finns i öveflöd, även så här års, men avsakanden av ett bra objektiv, kan ingen blixt i världen överbrygga, särskilt inte om den sitter på kameran.

Jag är också inne på att låta bli blixt. När du blir lite mer rik och berömd ska du kanske titta på ett par billiga studioblixtar som verkligen kan ge ett lyft.

För 1500 spänn och med den 400D du har kan du komma långt. Om begagnat är ok så får du ett 50/1,8 för halva budgeten. För den andra halvan köper du en ordentlig reflexskärm för några hundra. Resten räcker till ett billigt stativ, en rulle tejp och ett fönster med naturligt ljus har du nog redan. Sedan är det upp till dig att ta bra porträttbilder. Utrustningen har du då.

Eller 2 paraplyer, 2 paraplyfästen på Scandinavian Photo för c:a 1200.-.
2 beg blixtar med slavfunktion för 300-400;. hos en fotohandlare.

Om du inte hittar några beg blixtar med slavfunktion så finns det små triggers från bl a Hama för knappt 300:-/st men då hamnar du ju på drygt 2000:- totalt.

Ställ kamerans inbyggda blixt i manuellt läge så att inte slavarna triggas igång av ev förblixt. Kör på 1/250 sek och lämplig bländare.

och lycka till!!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto