ANNONS
Annons

Nytt objektiv Canon 24-70/2,8 .... är det fel på det?

Produkter
(logga in för att koppla)
När kameran väljer fokuspunkt själv i one shot AF och inget rör sig så skall de punkt kameran valt att vara skarp är så fallet är det inget fel på kameran eller objektivet. Att den väljer en annan fokuspunkt än du vill, det är en annan sak.

Ok... jag har ställt in för oneshot. Fotat batterier i en rad och då blir det som jag vill.
Alltså skärpa på den punkt jag ställt in.

Men när kameran är helt inställd på AF. så blir det INTE skarpt där kameran påstår att den valt skärpan utan på andra ställen.
Så detta skall alltså vara ok?

Det betyder ju att jag / vi aldrig kan använda den funktionen(AF)? Alltså är ju funktionen meningslös?

Detta har jag aldrig upplevt med mina andra cononobjektiv !
De ger alltid skärpa på AF där kameran väljer fokuspunkter själv.

Det skall bli skarpt där kameran vill att det skall bli skarpt förutsatt att den inte är inställd på single AF på stilla motiv och att du inte har komponerat om bilden efter den fokuserat så att vald AF punkt är på det valda föremålet. Notera att detta objektiv har tunnare skärpedjup än de med mindre maxbländare så fokusfel syns direkt.

Så om du har kameran på single AF (inte AI-servo) och låter kameran fokusera själv och inte komponerar om så skall vald fokuspunkt vara skarp. Eftersom det blir skarpt då du väljer punkt så fungerar det. Det måste vara något i handhavandet. Gå igenom allt detta. Det skall fungera.

Jag är långt ifrån någon expert, men här är några funderingar ändå...

Ok... jag har ställt in för oneshot. Fotat batterier i en rad och då blir det som jag vill. Alltså skärpa på den punkt jag ställt in.
Bara så att alla använder samma termer så har du även här fotat med autofokus (AF), men valt fokuspunkt själv istället för att låta kameran göra det.

Men när kameran är helt inställd på AF. så blir det INTE skarpt där kameran påstår att den valt skärpan utan på andra ställen. Så detta skall alltså vara ok?
Som flera redan har sagt så sträcker sig fokuspunkterna utanför det område som är markerat i sökaren (och på din skärm) så det kan vara svårt att veta exakt vad kameran har valt att fokusera på.

Det betyder ju att jag / vi aldrig kan använda den funktionen(AF)? Alltså är ju funktionen meningslös?

Du kan använda AF, men att låta kameran välja fokuspunkter kan i vissa fall vara meningslöst, ja. Att du inte har sett det på andra objektiv kan som också tidigare sagts bero på du har kortare skärpedjup med det där objektivet och att det blir tydligare när kameran har valt att fokusera på något annat än vad du hade tänkt dig.

Edit: Och ser att jag bara har upprepat det Fredrik skrev ovan :)

Tack för svar.
Jag får fortsätta och se vad jag gör för fel...

Dessa objektiv har jag innan och har aldrig upplevt oskärpa på samma sätt som nu på det nya objektivet.

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Canon EFS 18-55mm som följde med till min EOS 350D

Bra. Det var inte det du skrev, men det var kanske för att du inte visste riktigt vilka ord du skulle välja.

Har du ingen i närheten som kan titta på dina problem i verkligheten? Sådana här frågeställningar är extremt svåra att reda ut i ett forum.

TACK !! Som sagt.. jag är inte så duktig på termerna som gäller.
Och nej.. jag har inget proffs i min närhet.
Så vida ingen här bor i Kunäglvstrakten och skulle vilja hjälpa mig ?

Ok... jag har ställt in för oneshot. Fotat batterier i en rad och då blir det som jag vill.
Alltså skärpa på den punkt jag ställt in.

Men när kameran är helt inställd på AF. så blir det INTE skarpt där kameran påstår att den valt skärpan utan på andra ställen.
Så detta skall alltså vara ok?

Kan du ladda upp bilderna på batterierna.
Både den som blev skarp på rätt ställe. Den fokuspunkt du valde.
Och den som inte blev skarp på den fokuspunkt som kameran valde.

Petter ...

Linda, jag har lite svårt att förstå vad du egentligen håller på med. Du skriver att när du kopplar in AF helt så får du problem. Men AF är ju antingen på helt och hållet, eller av. Normalt har man ju AF på, det väljer man på objektivet. Något halv-AF-läge kan jag inte hitta.

En viktig fråga: Vad använder du för programläge - P, Tv, Av, M, grönarutan, eller något annat? Om man väljer gröna rutan förlorar man kontrollen över det mesta. Såvitt jag minns (orkar inte kolla) väljer kameran alltid att använda alla fokuseringspunkter när man kör i detta läge. Även lägena med olika ikoner på programratten gör att man tappar kontrollen över vad kameran egentligen gör - vilket ju är meningen med dessa lägen så att den enkla användaren inte ska trassla till något :).

För den som är ambitiös men inte alltför kunnig kan det vara lämpligt att i början välja programläget P, "frammatning" med One-Shot och fokusering bara med mittpunkten. Om man vill ha skärpan någonannanstans än i mitten siktar man först på det som ska bli skarpt och trycker ned och håller kvar avtryckaren halvvägs, och komponerar sedan om bilden. Om det skulle vara olika belysning kan man först låsa exponeringen med knappen "stjärna".

Prova att köra med P, One-shot och bara mittpunktsmätning och välj motiv där du kan fokusera mot något föremål där det inte finns "konkurrerande" föremål i närheten. Se gärna till att det finns andra föremål på olika långt avstånd så att du kan kolla var skärpan egentligen hamnar. Prova både i dagsljus och elljus, och på olika avstånd.

Om skärpan inte hamnar där du siktar med dessa inställningar kan det nog vara något galet med objektivet. Jag skriver "nog", för det kan alltid finnas något som man missat eller glömt.

ALj

Linda, jag har lite svårt att förstå vad du egentligen håller på med. Du skriver att när du kopplar in AF helt så får du problem. Men AF är ju antingen på helt och hållet, eller av. Normalt har man ju AF på, det väljer man på objektivet. Något halv-AF-läge kan jag inte hitta.

En viktig fråga: Vad använder du för programläge - P, Tv, Av, M, grönarutan, eller något annat? Om man väljer gröna rutan förlorar man kontrollen över det mesta. Såvitt jag minns (orkar inte kolla) väljer kameran alltid att använda alla fokuseringspunkter när man kör i detta läge. Även lägena med olika ikoner på programratten gör att man tappar kontrollen över vad kameran egentligen gör - vilket ju är meningen med dessa lägen så att den enkla användaren inte ska trassla till något :).

För den som är ambitiös men inte alltför kunnig kan det vara lämpligt att i början välja programläget P, "frammatning" med One-Shot och fokusering bara med mittpunkten. Om man vill ha skärpan någonannanstans än i mitten siktar man först på det som ska bli skarpt och trycker ned och håller kvar avtryckaren halvvägs, och komponerar sedan om bilden. Om det skulle vara olika belysning kan man först låsa exponeringen med knappen "stjärna".

Prova att köra med P, One-shot och bara mittpunktsmätning och välj motiv där du kan fokusera mot något föremål där det inte finns "konkurrerande" föremål i närheten. Se gärna till att det finns andra föremål på olika långt avstånd så att du kan kolla var skärpan egentligen hamnar. Prova både i dagsljus och elljus, och på olika avstånd.

Om skärpan inte hamnar där du siktar med dessa inställningar kan det nog vara något galet med objektivet. Jag skriver "nog", för det kan alltid finnas något som man missat eller glömt.

ALj

Ok! Tack!
Jo jag har nog svårt att formulera mig!
Jag skall göra allt detta i morgon från början.
Linda

Hej och Tack alla!
Jag kan berätta att gluggen är inlämnad och de har tydligen hittat något fel.

Just nu väntar verkstaden på att få hem någon reservdel till gluggen.

Såå ja.. jag var nog inte ute och cyklade totalt när jag tycket att det var MYCKET fel på den!

Tack igen för alla svar och kommentarer.
Och för att ni stått ut med mina amatörformuleringar.

Ps. samma dag som jag lämnade in det så fotade jag ute i dagsljus... och då ville kameran ha blixt på!!!
Det ville den inte när jag fotade i samma veva, med mina mindre ljusstarka objektiv,

Linda

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar