Linda, jag har lite svårt att förstå vad du egentligen håller på med. Du skriver att när du kopplar in AF helt så får du problem. Men AF är ju antingen på helt och hållet, eller av. Normalt har man ju AF på, det väljer man på objektivet. Något halv-AF-läge kan jag inte hitta.
En viktig fråga: Vad använder du för programläge - P, Tv, Av, M, grönarutan, eller något annat? Om man väljer gröna rutan förlorar man kontrollen över det mesta. Såvitt jag minns (orkar inte kolla) väljer kameran alltid att använda alla fokuseringspunkter när man kör i detta läge. Även lägena med olika ikoner på programratten gör att man tappar kontrollen över vad kameran egentligen gör - vilket ju är meningen med dessa lägen så att den enkla användaren inte ska trassla till något
.
För den som är ambitiös men inte alltför kunnig kan det vara lämpligt att i början välja programläget P, "frammatning" med One-Shot och fokusering bara med mittpunkten. Om man vill ha skärpan någonannanstans än i mitten siktar man först på det som ska bli skarpt och trycker ned och håller kvar avtryckaren halvvägs, och komponerar sedan om bilden. Om det skulle vara olika belysning kan man först låsa exponeringen med knappen "stjärna".
Prova att köra med P, One-shot och bara mittpunktsmätning och välj motiv där du kan fokusera mot något föremål där det inte finns "konkurrerande" föremål i närheten. Se gärna till att det finns andra föremål på olika långt avstånd så att du kan kolla var skärpan egentligen hamnar. Prova både i dagsljus och elljus, och på olika avstånd.
Om skärpan inte hamnar där du siktar med dessa inställningar kan det nog vara något galet med objektivet. Jag skriver "nog", för det kan alltid finnas något som man missat eller glömt.
ALj