Annons

Fel tidpunkt att köpa en Canon EF 24-70/2,8 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ville en gång ha IS pga jag tog massa bilder på fester med dålig belysning. Tyvärr blir det lätt en hel del rörelseoskärpa pga detta då vid vidvinkel, typ 17 mm kan gå ner rejält i slutartid för att undvika skakoskärpa.
För mig är IS dåligt val gentemot ljusstarkare objektiv när det gäller objekt i rörelse. Är det väldigt stillasittande personer eller statiska objekt eller man vill ha rörelseoskärpa så är väl IS att föredra.
Hade man fått välja hade jag velat ha båda delar, men det medför även tyngre. Större och dyrare saker att köpa.




/Stefan R. Nilsson
 
Jag uppfattade att TS ville ta bilder i dåligt ljus på motiv som inte var stilla och då hjälper inte IS men f/2,8 möjliggör dubbult så kort slutartid som f/4,0 vilket ger 24-70/2,8 en fördel. F ö ser jag ingen fördel i att gå upp till FF + 24-105/4,0 från crop + 17-55/2,8 då man inte tjänar nämnvärt i brus och inget i skärpedjup på FF utrustningen då. 24-70/2,8 ger däremot full valuta för FF i detta sammanhang.

Precis så har jag resonerat och tänkt att största bländare måste åtminstone vara 2,8. Och ännu bättre givetvis sådana bländaröppningar som bara fasta objektiv kan ge.
 
50/1,4 och 85/1,8 är två optiskt mycket bättre objektiv ref 24-70.
Båda två använder jag gärna för flygfoto, 24-70 har jag försökt en gång, men skärpa -upplösning hänger inte alls med de fasta gluggarna.
Plåtar man människor kanske man inte alltid vill ha bästa skärpa, det vet jag. Kräver ju bara mer tid i retuschen :-(

/Janne
www.helikopterbild.se

Reportagefoto handlar ju mycket om att fånga det snabba ögonblicket i ett bra utsnitt. Skärpan är kanske inte det viktigaste. Men håller med dig helt och hållet. Inget går upp mot fasta objektiv ifråga om bildkvalitet. När jag för länge sen körde med fasta objektiv upptäcktes att det ofta satt fel objektiv på kameran.
 
Reportagefoto handlar ju mycket om att fånga det snabba ögonblicket. Skärpan är kanske inte det viktigaste. Men håller med dig helt och hållet.

Exakt, zoomar är bättre på snabbhet o smidighet, fasta gluggar är bättre på skärpa, upplösning o kort skärpedjup. Att välja är att avstå brukade farsan säja ;-)
 
Tack för alla vänliga och upplysande inlägg på min fråga.


Det blev en Canon EF 24-70/2,8 L USM. Sitter nu och klämmer på det här objektivet på min Canon 5D Mark III. Storlek, vikt och form påminner rätt mycket om min Canon 7D med Canon 17-55/2,8 som tjänat mig väl.

Världen där ute väntar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.