Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Canonobjektiv, Canon EF-S 24mm f/2.8 STM Pancake

Produkter
(logga in för att koppla)
När 10-18 mm STM kom kändes det som mitt näst köp. Sen fick man höras om detta. Får väl gå på det som ger mest för pengarna =)

Vad var det för problem?

Jo, det var att fokusen hängde sig när man t.e.x satte på objektivlocket och därmed tryckte in fronten. Det enda sättet då för att lösa problemet var att antingen stänga av och sätta på kameran, eller ta av och montera objektivet igen.
Felet fixades genom att uppdatera objektivets firmware. Men det kunde bara göras med hjälp av de tre kamerahus som då, och kanske fortfarande är så, kunde uppdatera objektiv, och det var EOS 650D, EOS 5 D III eller EOS 1DX.

Eftersom jag har en 7D fick jag hjälp av personalen hos Scandinavian här i Malmö.
Efter firmwareuppdateringen funkar objektivet utomförträffligt! Mycket trevligt objektiv som presterar utmärkt. Dock är fokuseringen inte "blixtsnabb" men det visste jag redan vid köpet så det stör mig inte.

Det är ju rätt olika objektiv som inte direkt konkurrerar om användningsområde. Köp båda! :)

Hade man haft råd till det så! Saken är den att jag upptäckte att STM behövs för video, men eftersom jag redan hade 18-55 och ett 50 mm, så kändes inte deras 40 mm så smart att köpa. Även att byta till 18-135 kändes lite onödigt. Sen kom ett 18-55 STM, men då byter man bara till samma objektiv.

Sen på andra sidan så vill jag ha något ljusstarkt och vidvinkligt som komplement till mitt 50 mm, där runt 20-35 mm f1.4-f1.8. Så deras 10-18 STM lät perfekt, förutom att det inte var så ljusstarkt. Nu blir det ju en fråga om man ska välja vidvinkel eller ljusstyrka. Får väl annars hålla tummarna att man vinner på lotto och köra på Sigmas 18-35 istället =P

Om du filmar

Om du filmar och använder AF så är varje STM-objektiv ett lyft. Har du dessutom en 70D med följande af som verkligen fungerar så ska du byta ut varje objektiv du har råd med mot ett STM-objektiv. Utan 70D spelar det ju inte så stor roll då det är omfokusering och klipp som gäller. Då har du ändå inte någon större nytta av den tysta stm-tekniken som är gjord för fungerande följande Af som bara 70D har.

.... Får väl annars hålla tummarna att man vinner på lotto och köra på Sigmas 18-35 istället =P

Jag har en 18-35 som är ett verkligt toppenobjektiv. Men det är klumpigt.

Men jag tänkte nog förflytta mig till 80-talet igen och köpa en EF-S 24 även om jag gärna haft 1.8 i ljusstyrka. Den är lockande, och ingen dj-a plastbajonett som man ibland envisas med.
80-talet då... jo, jag fotade mycket med Konica 40/t1.8, smidigt, enkelt och ändå en del tankeverksamhet före man kunde zooma kompositionen.

Ingen vink än om när EF-S 24 blir tillgängligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar