Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nystartad: Köpa min privata utrustning till företaget

Produkter
(logga in för att koppla)

overhard

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis skickat in ansökan om FA-skatt (har ett heltidsjobb och kör foto på sidan) och nu undrar jag om jag kan köpa in min privata fotoutrustning till firman och hur det går till för att det ska vara rätt. Det är ju en rätt stor utrustning med Kamera, 5 objektiv, två väskor, 3 blixtar, 6 stativ, fotobakgrund, massa tillbehör osv osv osv. Ska man ta med hela utrustningen nånstans och få den värderad eller kan man skriva ner ungefärligt värde eller hur gör man? Samma sak gäller dator och skrivare som jag också har till min fotoverksamhet. Har fotat och fakturerat via frilans finans tidigare.

MVH,

Johan

De flesta egenföretagare som jag känner (inga fotografer dock) brukar låta företaget hyra prylarna i stället. På så vis får de själva en stadig inkomst från företaget utan att behöva ta ut det som vinst.

Man skulle ju hävda att utrustningen är köpt som "utlägg" åt företaget, och att företaget nu betalar ut ersättning för det (vilket är skattefritt, pengarna du la ut är ju redan skattade). Men då finns det säkert någon tidsgräns för hur gamla utläggen får vara, plus någon praxis om värdeminskning.

Vad jag vet kan du köpa in utrustningen från dig själv till begagnat-pris, men du får inte dra någon moms.

*googlar*
Hittade en tråd här i forumet. :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116620

De flesta egenföretagare som jag känner (inga fotografer dock) brukar låta företaget hyra prylarna i stället. På så vis får de själva en stadig inkomst från företaget utan att behöva ta ut det som vinst.

OK, ja det har jag faktiskt också funderat på. Min följdfråga då blir naturligtvis hur värderar jag hyran från jobb till jobb? Säg att på det ena jobbet behöver jag min D700, 70-200, 35/1.4 och en blixt medan jag på nästa jobb även behöver 2 till blixtar, en bakgrund och lite fler objektiv och kanske ett extra kamerahus. Vill ju inte bara hitta på några siffror och senare få problem med skatteverket.

Man skulle ju hävda att utrustningen är köpt som "utlägg" åt företaget, och att företaget nu betalar ut ersättning för det (vilket är skattefritt, pengarna du la ut är ju redan skattade). Men då finns det säkert någon tidsgräns för hur gamla utläggen får vara, plus någon praxis om värdeminskning.

Vad jag vet kan du köpa in utrustningen från dig själv till begagnat-pris, men du får inte dra någon moms.

*googlar*
Hittade en tråd här i forumet. :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116620

Tack för svaret. Hittade inte den tråden själv när jag sökte, brukar normalt sett vara rätt duktig på att googla men det är lite nya söktermer för mig detta... :)

Det var ju lite matnyttigt där men det svaras inte på min fråga fullt ut. hur det funkar med värdering osv när jag köper av mig själv.

Alltså är mina alternativ att antingen köpa in mina grejer i företaget och då även dator och skrivare, eller hyra dem för varje jobb. Eller hur? Datorn står ju i mitt hem och används till allt möjligt men främst bildredigering och underhåll av blogg och facebook och annat som rör fotandet. Ska jag då hyra datorn för de timmar den används i "tjänst" eller kan jag köpa in den i firman och blir jag då skyldig att betala förmånsskatt eller liknande?

OK, ja det har jag faktiskt också funderat på. Min följdfråga då blir naturligtvis hur värderar jag hyran från jobb till jobb? Säg att på det ena jobbet behöver jag min D700, 70-200, 35/1.4 och en blixt medan jag på nästa jobb även behöver 2 till blixtar, en bakgrund och lite fler objektiv och kanske ett extra kamerahus. Vill ju inte bara hitta på några siffror och senare få problem med skatteverket.

Kom ihåg att inget i detta land är skattefritt, om du ska hyra ut din utrustning till företaget så ska du ta upp det i din privata inkomstdeklaration som hobbyverksamhet och beskattas, om du inte har ett underskott i din hobbyverksamhet. Bästa är om du får utrustning värderad av en person som har kunskap inom området och skriver en intyg på värdet.

Bokför köpet som skuld till aktieägare i AB alt egen insättning i enskild firma eller HB

Kom ihåg att inget i detta land är skattefritt, om du ska hyra ut din utrustning till företaget så ska du ta upp det i din privata inkomstdeklaration som hobbyverksamhet och beskattas, om du inte har ett underskott i din hobbyverksamhet. Bästa är om du får utrustning värderad av en person som har kunskap inom området och skriver en intyg på värdet.

Bokför köpet som skuld till aktieägare i AB alt egen insättning i enskild firma eller HB

Exakt! Tack så mycket för ditt inägg. Om jag som privatperson hyr ut min utrustning måste jag ju naturligtvis betala skatt på det eftersom det räknas som verksamhet. Bättre att få grejerna värderade då. Undra var och hur man gör det då?

Exakt! Tack så mycket för ditt inägg. Om jag som privatperson hyr ut min utrustning måste jag ju naturligtvis betala skatt på det eftersom det räknas som verksamhet. Bättre att få grejerna värderade då. Undra var och hur man gör det då?

Skatteverket godtar en värdering utav en person med kunskap inom området för utrustningen. Det innebär att du kan ta hjälp av vilken person/företag som helst som vet något om andrahandsvärdet, tänk på att allt för frikostig värdering kan bli svårt att bevisa om du skulle få en granskning av skatteverket.

Skatteverket godtar en värdering utav en person med kunskap inom området för utrustningen. Det innebär att du kan ta hjälp av vilken person/företag som helst som vet något om andrahandsvärdet, tänk på att allt för frikostig värdering kan bli svårt att bevisa om du skulle få en granskning av skatteverket.

Tack för svaret!

Jag planerar att göra så rätt det går och därför känns ju en riktig värdering bäst. Några förslag på vilka som skulle kunna tänkas göra en sån? Jag drog ett mejl till Scandinavian och frågade vad det skulle kosta med värdering.

Behåll grejorna som privata saker istället, du har redan betalt dom och har ingen möjlighet för verken att dra nån moms eller annat och det blir mer besvär än nytta, desutom så er dom avskrivna om dom är mer än 3 år gamla.....
Däremot alla nya grejorsom du köper i företaget kan du dra momsen på :)

Behåll grejorna som privata saker istället, du har redan betalt dom och har ingen möjlighet för verken att dra nån moms eller annat och det blir mer besvär än nytta, desutom så er dom avskrivna om dom är mer än 3 år gamla.....
Däremot alla nya grejorsom du köper i företaget kan du dra momsen på :)

Grejen är att om jag gör jobb för 20 000 så får jag bara ut hälften som lön efter skatt. Om jag köper min utrusning så kan jag ta ut det den är värd skattefritt.

jodå, faktiskt, man kan tex hyra ut sin bostad för 30,00kr/år utan att behöva skatta för det. så kolla upp vad gränsen är i ditt fall.

Med vänlig hälsning peter

jodå, faktiskt, man kan tex hyra ut sin bostad för 30,00kr/år utan att behöva skatta för det. så kolla upp vad gränsen är i ditt fall.

Att hyra ut saker till sin egen firma är ett väldigt komplicerat område. Det finns alltid risk att det uppfattas som lön. Bättre att låta firman köpa, till realistiskt pris.

Att hyra ut saker till sin egen firma är ett väldigt komplicerat område. Det finns alltid risk att det uppfattas som lön. Bättre att låta firman köpa, till realistiskt pris.

Att hyra ut en del av sin bostad till sitt företag är inget konstigt. Varför skulle det vara svårare att hyra ut prylar? Se bara till att det finns ett hyresavtal att hänvisa till och att hyran är rimlig.

Om sakerna överlåts, finns det ingen risk att de beskattas om de används för privat bruk?

Eller om man av någon anledning avvecklar firman, finns det risk att man får skatta efter marknadsvärdet på sakerna man tar "tillbaka"?

Att hyra ut en del av sin bostad till sitt företag är inget konstigt. Varför skulle det vara svårare att hyra ut prylar? Se bara till att det finns ett hyresavtal att hänvisa till och att hyran är rimlig.

Det finns ju schablonmässiga avdrag som kan göras om man arbetar hemma, kanske måste vara i t.ex. ett kontor. Det var det jag funderade på om man använder "privata" saker i firman.

Finns det någon möjlighet till det?

När det gäller lokaler är det inte så svårt att avgöra vad som är marknadsmässig hyra, eftersom det finns en fungerande marknad. Att avgöra vad den marknadsmässiga dagshyran är för t ex en tre år gammal 7D är inte lika enkelt. Och all ersättning som är över vad Skatteverket anser är marknadsmässig kommer att beskattas som lön.

(Lokalhyran beskattas annars som inkomst av kapital, vilket normalt är mycket billigare.)

Det är, som sagt, betydligt enklare och förmodligen minst lika lönsamt att låta firman köpa kameraprylarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar