Annons

Nyfiken på män

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad medlem

Aktiv medlem
Varför känner sig vissa tjejer tvugna att ge komplimanger för modellernas bröst i bildkommentarer? Typ:

"Gratulerar kvinnan på bilden och hennes man till dom otroligt vackra brösten, man blir lite avundsjuk"

Brukar ni killar gratulera till varandras kronjuveler? Om inte, varför då?

Jag är inte ute efter världens debatt, bara nyfiken på detta lilla fenomen.

Jag måste verkligen börja läsa bildkommentarer.

Det du ger exempel på, och även annat som nämnts i flera trådar, har jag aldrig sett.

Faktum är att jag har aldrig hört en kvinna säga så om exempelvis någon av mina modellbilder. Andra kvinnor än modellen själv alltså.

En gång sade faktiskt en kille på krogen -som råkade få syn på min pärm som jag visade för en kund- att: ”en sådan där grop i hakan skulle man ha, det gillar tjejer”. Manlig modellbild alltså.

Minsann.

Ja, det var intressant läsning om en inte så jättebra bild.
Jag stör mig också på kommentaren om gubbporr, det är väl en sådan klyscha som bara hoppar fram när man letar ord, eller?

Nåväl det finns forum för diskussioner om porr och unga gubbar. ;-)

Ser gärna fler exempel på liknande kommentarer.

Vet att jag sett minst en till iaf men kan inte hitta den nu. Får återkomma om jag hittar den.

Det finns ju iaf två exempel i ovanstående sida.

Jag kan förstå att man blir upprörd över ett sådant ord, men jag försökte bara ge min spontana reaktion. Och jag tycker inte att man skall behöva bli kallad "avundsjuk" eller uppmanad att "hålla sig till sina djurbilder" för det.

Man måste kunna ta kritik.

Jag kommer t.ex. inte att ge svar i kommentarfältet på denna kommentar som jag just fick av Henrik Jensen

"vilken skitkass bild ser lika bra ut som en blomma eller vad ???"

Jag misstänker att de tre ettor jag fått av honom den senaste halvtimmen är mer relaterade till detta inlägg än mina bilders kvalitét. Detta börjar bli riktigt pinsamt.

Jag som just tänkte logga ut och krama lilltjejen men nu tror jag jag avvaktar lite.

Gör som jag skulle, se det som en lustig liten händelse.

Om du vill ge igen för Henriks 1:eek:r kan du såga några av mina bilder, man skall ju inte hämnas men ibland är det skönt att avreagera sig och jag ställer upp som slagpåse.

Vad gäller ursprungsfrågan så är killar inte avundsjuka på varandras kroppar, vi vet att det är charm och intresse för personen som väcker kvinnors intresse.
Fråga min fru bara som var på krogen med väninnor igår och fick fräsa till med ett ”jag är gift, inte intresserad av dig och tycker du är full och jobbig” till en kille som väste fram sitt ”ööhhh snygga ögon du har” för tionde gången vid bardisken.
Den kvinnan kan ta hand om sig själv hon, enda kvinnan jag vet som knivat en kille med hans egen kniv (i New York, hon blev påhoppad på väg från jobbet). Han fick lunka iväg med blödande ben.

Otroligt vad ordet porr omger mig just nu!
Jag tittade på bilden Cykel 2 och reagerar på att några kallar den för porrig!

Senast ändrad:
Stäng av burken! Levande relationer är väl bättre än nätbråk?

Jag tycker din berättelse om killen som kommenterade hakgropen var intressant, även om jag själv har mycket svårt för hakgropar. :) Smaken är ju som vi vet, delad. Vilket är tur!

Nått annat som jag funderat på är att de flesta killar jag pratat med gillar stora rumpor. Trots detta ser man inte många sådana i bilder. Är rumpor heliga? Eller kanske tabu?

Detta är intressant och det känns kreativt när man kan diskutera på civiliserad nivå.

Ang. cykel2 så faller mina ögon direkt på sadeln som pekar rakt in i rumpen. Fast det skall jag väl kanske skylla på min snuskiga fantasi snarare än kompositionen?

Senast ändrad:
Grabbhumor?? Vad skulle det annars vara? Tror du att killar väljer sin partner enbart med hänseende på brösten?

Varför får jag ofta intrycket av att det är tjejer som jagar tjejer? Att de tror att det är någon form av tävling? Hur många pojkvänner skulle se om deras flickvän gått upp/ner 5 kilo?

Jag är så hjärtligt trött på stora-bröst diskussionen när nu naturen har ordnat det så bra. Olika killar tycker om olika typer av bröst. En del tittar inte på brösten utan de är mer intresserade av rumpan eller av benen eller av... men det behöver inte innebära att det har en stor prioritet när man väljer sin partner.

Om inte modellen är glad för sin kropp så kommer den aldrig att bli bra på bild eller i verkligheten. Det finns många exempel på vackra kvinnor som inte har välformade bröst.

Jag har för övrigt jobbat på tjejsittningar och jag tycker nog att tjejhumorn är grövre än grabbhumorn.

ooops... jag läste rubriken, ''skummade'' Åsas inlägg och svarade på fel sak, förlåt.

De gånger som jag ser andra killars ''kronjuveler'' (på till exempel badhus) så är de rätt anonyma. Det är inte så mycket att kommentera och om det skulle hända så hade det varit med samma grabbhumor som jag referade till innan.

Det är nog inte många killar som kommenterar andra killars "kronjuveler", men hur många kvinnor kommenterar varandras muffar? Inte många skulle jag tro.

Däremot tror jag många killar reflekterar över de manliga attribut som motsvarar kvinnans bröst och rumpa, dvs axlar, biceps och mage, det har jag hört flera gånger. Men det sker kanske mer mellan kompisar och inte så ofta i offentliga forum.

Jag har fortfarande dåligt samvete för mitt förhastade svar. Låt mig gottgöra det med att beskriva hur jag ser på min egen och på andras kroppar.

Som fotografer måste vi ha en känsla för proportioner. En välbyggd kropp är vacker därför att den har vackra proportioner. Själv gränsar jag till att vara medicinskt underviktig. Det är klart att man ibland ser välbyggda kroppar och att man för ett ögonblick önskar att man hade samma kropp men den tanken försvinner lika fort igen. Min kropp är ett resultat av arv och miljö. Jag har inte x antal timmar över per vecka att lägga i en styrketräningslokal. Jag vill inte tillbringa x antal timmar per vecka där i framtiden för att bibehålla den kropp som jag hade kunnat bygga upp. Jag har inte någon egentligt medicinskt behov av att ändra min kropp. Jag vet vem jag är och vad jag är bra på och det är jag stolt för. Ibland hör jag tjejer som säger att de tycker om spinkiga killar och det gör mig glad.

När jag ser bilder på kroppar med vackra proportioner så uppskattar jag skönheten i det, ungefär som när man ser antika statyer. Jag ser dem inte som en direkt konkurrens.

De gånger som jag pratar om kroppar med mina manliga bekanta så är det oftast med en del självinsikt och med en del grabbhumor. Jag ser till exempel samma humor i ''brandkårskalendrar''. Visst har jag manliga bekanta som tar välbyggda kroppar på ett stort allvar men de tillhör minoriteten och vi andra ler överseende. När jag sedan pratar om kroppar med kvinnliga bekanta så verkar det som om de lägger andra värderingar i det. För mig verkar det som om de ofta tänka på det som en tävling.

Sedan finns det ytterligare en aspekt och det är individens självkänsla. Det finns många exempel på människor som inte har vackra kroppar men som ändå är bildsköna och tvärt om.

*FUDNERAR*
För det första... VArför blev jag inte förvånad när jag klickade på bildlänken till berörd bild...

*FUNDERAR*

Tror att det till viss del ligger i att det finns 2 olika typer av mäniskor som kommenterar bilder av den typen...

Antingen den som ser till den forografiska kvaliten... Som kikar på hela bbilden (teknik posering färgval med mera) och i detta fallet troligen bara ger 1-2:eek:r.. Tror också att det är samma mäniskor som finns här...

Sedan finnas det en typ av mäniskor som ser denna bilden bara utifrån motivet.... Som ger denna bilden en 4-5:a eftersom det är stor brsöt söt tjej och hö (typiskt svenska fördomar på pinup bilder på 60 talet) Samma klass tror jag att en person som kommentererade en av mina bilder med
"Om hon hade haft shorts så skulle hon fått 5 direkt!" men då hon inte had skjorts så fick bilden en 1:a :)

Läs nu för fasen detta med en viss ironi.. annars kan det missuppfattas grovt....

Jag kommenterar gärna bröst....men å andra sidan kommenterar jag gärna andra delar av kroppen också som jag spontant finner vackra.

Jag har vid några tillfällen kommenterat både bröst och rumpor, både vanliga och ovanliga, alla positivt.

Jag har också kommenterat, vad jag kommer ihåg; ögon, hår, händer, munnar, midjor och överkroppar. Alla dem i bilder som uppfattas antingen porriga, glamouriga eller vanliga. Hittills har ingen och jag menar INGEN undrat varför jag kommenterat det? Det märks liksom inte, varför inte det? Men när en grop i hakan kommenteras av någon man så är han en trevlig man och tänker inte ytligt eller porrigt?
Vem i hela världen tror inte att han, både en och två gånger, kommenterat någon annans "kronjuveler" av båda könen?

Könsdelar är jag mer försiktig med, men inte om jag tycker de är riktigt fina, då kan jag faktiskt skriva det också.

Det finns många delar på en kropp, och varje enskild del kan vara vacker, tycker man det så säger man det. Jag har faktiskt helt spontant flera gånger gått fram och kommenterat tjejers och killars hår, tänder, bröst, rumpor, ansikten, hår, hud.
Hitills har de bara utbrustit i ett stort flin och tackat så hemskt mycket.

Jag kan inte se något fel i det!

Nu uppfattade jag den kommentar du syftade på som en komplimang därför att det finns få som har så fasta bröst naturligt och att hon tycker att det är oerhört snyggt, det tycker jag med.

Är du säker på att du inte ser lite väl enkelspårigt, det blir bara fult att ge komplimanger om det gäller delar DU uppfattar som "hemliga" eller sexiga? Alltså i ren välmening, kan det inte vara så?

Jag har lite brått iväg på semester så jag får svara lite snabbt.

Tack för alla inlägg. Jag tycker det är kul att läsa om allas olika syn på detta.

Jag har inte sagt att det är fult att ge komplimanger, men jag hajjar till när jag hör den typ av kommentar.

Jag tror att det beror på att det tankesättet är så långt från mitt eget. Det händer väl att jag tänker "snygga fötter" eller liknande någon gång, men det är inte ofta. Jag är väl kanske lite skeptisk till kommentarer på folks kroppar över huvud taget eftersom att det sällan är något de "åstadkommit själva" eller ens kan påverka. Jag gav en komplimang till en tjej för några månader sedan för hennes kropp efter att hon gått ner 15 kilo med viktväktarna. Men då var det ju en personlig bedrift och inte ett nyck av naturen jag berömmde.

Jag tror inte att avund är en nödvändig känsla. Mitt avund har minskat grovt för varje år jag växt och kommit underfund med mig själv. Har man mig själv behöver man inget annat, är en av mina filosofier. :)

Sen skulle vi ju kunna gå in på det här med varför man tycker att stora fasta bröst är snyggt... men jag tror vi hoppar det så länge.

Svara gärna, jag skall försöka komma åt nätet på semestern... vi får väl se hur det går.

ace skrev:
Men då var det ju en personlig bedrift och inte ett nyck av naturen jag berömmde.
Har du aldrig gett naturen komplimanger?

ace skrev:
Sen skulle vi ju kunna gå in på det här med varför man tycker att stora fasta bröst är snyggt... men jag tror vi hoppar det så länge.
Haka inte upp dig på bröststorleken. Det är ett attribut som är lätt att använda vid framställningar och apan i oss vet vad det refererar till. Det behöver inte betyda att alla killar egentligen vill ha ett par gigantiska bröst i sängen. En del killar tycker om det och en del killar tycker inte om det. De flesta killar skiter nog i vilket om de måste välja mellan bröst och personlighet. Nu kommer jag försöka att lämna bröststorleken utanför diskussionen.

Förstår du nu varför jag jag anser att tjejer jagar tjejer när det gäller utseendet?

Jag är övetygad om att du har rätt Jörgen. Jag tror mig veta att de sjuka kvinnoidealen är satta av kvinnor inte män. Stå i en grupp av kvinnor och lyssna. Det går inte en minut utan att man diskuterar hur en annan kvinna är klädd, sminkar sig, går, sitter osv.

"Men herregud, ser hon inte hur hon ser ut i blått?"
"Jag fattar inte hur man kan spackla sig på det viset"

Män kan tycka att saker är fina, men som sagt...får de välja så går konstigt nog de vanliga kvinnorna först. Hur många gånger har man inte hört (från andra kvinnor).

"Hur kan hon som ser så vanlig ut få en så snygg man som han"

Så är det nog.....

Men inte känner jag mig tvungen att kommentera någons bröst, som du Åsa vill påskina att vi kvinnor gör. Jag tror att du (och många andra kvinnor) känner sig tvungna att reagera!

Senast ändrad:
Hej! Från ett internetcafé i Malmö kommer mitt svar...

Visst förstår jag vad ni säger, och det är ingen lögn att tjejer "jagar" tjejer. Jag är däremot av den åsikten att det inte behöver vara så i ett så kallat civiliserat samhälle.

Jag tror att en kvinna som verkligen är nöjd med sig själv som helhet inte egentligen har något behov av att racka ner på eller ens kommentera andra kvinnors utseende. Jag tror att denna typ av betende kommer ur en osäkerhet, som skapats både av kvinnor och män. Killar gör ibland saker som kan liknas vid detta, men det tar sig en annan form bland män. T.ex. har jag sett hur killgrupper ibland har en "svagis" som alla driver med, på ett kompisaktigt, men ändå elakt sätt.

Efwa, visst känner jag mig tvungen att reagera när kvinnor visar tecken på att de inte är helt okej med sig själva. Börjar man fundera på sina känslomässiga reakitoner kommer man underfund med en himmlans massa saker som kan hjälpa både en själv och andra.

Anledningen till att jag gjorde inlägget var att jag ville höra hur andra reagerar på detta. Kanske var det lite luddigt, men går man rakt på sak så är det många som reser ragg och då kommer man ingen vart.

Och Jörgen, du frågar om jag aldrig gett naturen komplimanger. Inte på det sättet, nej det har jag nog inte.

Jag skall dock inte hymla med att jag också uppvisar det beteende vi här diksuterar. Jag är inte perfekt ännu ;), men det hindrar ju inte att man talar om saken, tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar