ErlandH
Aktiv medlem
Den har ersatts av D90. Kan vara ett bra köp begagnad, men inte till det priset!omedelbart när jag tittar runt lite verkar det som att d80 inte säljs längre?
På en D60 eller D90 räknas allt upp till ungefär 25 mm som vidvinkel, allt från 50 och uppåt som tele och det däremellan som "normal". Visst kan en långzoom (typ 18-200 mm) vara praktiskt, men det är inte fel att börja med det billiga 18-55 och sen köpa mer när man vet vad man behöver.Öh.. är tele = långzoom? Det hade ju förklarat en del i så fall.. Kan man klara sig på ett sånt då? Det bästa hade väl varit att ha ett bra allround objektiv i botten (om det nu finns något sånt) och köpa till efterhand som man får pengar och behovet (eller kanske snarare begäret) uppstår?
Ja, D90 har AF-motor, men inte D60. Men, som sagt: alla moderna objektiv har egna (bättre) AF-motorer. Det är bara om man vill experimentera med äldre gluggar som man behöver AF-motor i huset.Nu var det det här med autofokus och VR. Skulle någon kunna vara så snäll att bena ut de här begreppen lite för mig? Så vitt jag har förstått finns båda inbyggda i D90'an, men INTE i D60?
VR finns inte inbyggt i något av Nikons (eller Canons) kamerahus. VR sitter i objektiven istället. En bättre lösning enligt min mening, men det finns andra som tycker att det är bäst att ha VR (eller motsvarande) i huset.
Ja, precis!Och när ni säger glugg, menar ni objektivet då?