Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyförvärv av systemkamera - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
omedelbart när jag tittar runt lite verkar det som att d80 inte säljs längre?
Den har ersatts av D90. Kan vara ett bra köp begagnad, men inte till det priset!

Öh.. är tele = långzoom? Det hade ju förklarat en del i så fall.. Kan man klara sig på ett sånt då? Det bästa hade väl varit att ha ett bra allround objektiv i botten (om det nu finns något sånt) och köpa till efterhand som man får pengar och behovet (eller kanske snarare begäret) uppstår?
På en D60 eller D90 räknas allt upp till ungefär 25 mm som vidvinkel, allt från 50 och uppåt som tele och det däremellan som "normal". Visst kan en långzoom (typ 18-200 mm) vara praktiskt, men det är inte fel att börja med det billiga 18-55 och sen köpa mer när man vet vad man behöver.

Nu var det det här med autofokus och VR. Skulle någon kunna vara så snäll att bena ut de här begreppen lite för mig? Så vitt jag har förstått finns båda inbyggda i D90'an, men INTE i D60?
Ja, D90 har AF-motor, men inte D60. Men, som sagt: alla moderna objektiv har egna (bättre) AF-motorer. Det är bara om man vill experimentera med äldre gluggar som man behöver AF-motor i huset.

VR finns inte inbyggt i något av Nikons (eller Canons) kamerahus. VR sitter i objektiven istället. En bättre lösning enligt min mening, men det finns andra som tycker att det är bäst att ha VR (eller motsvarande) i huset.
Och när ni säger glugg, menar ni objektivet då?
Ja, precis!

Autofokusen styrs med en motor i objektivet eller i kamerahuset. Den fökusera alltså automagiskt, precis som på em kompaktkamera. I bland kan man behöva fokusera manuellt tex. vid dåligt ljus, då kameran inte klarar att finna en fokuspunkt.

VR (Vibration Reduction) är ett "skakfilter", eller måndagsfilter som jag elakt kallar det. Det är bra vid längre bränvidder när man handhåller kameran.

Batterigrepp, hette det där som jag tänkte på. Och det var nog inte det, för på bilden är det bara en liten vinkelsak.. Den som satt på kameran var en stor tung svart klump. Tror inte det var stöldskydd, för den satt bara på den kameran, men tittar man på D90-bilder så finns den inte där :-/

Greppet ger en större stadigare kamera med en extra avtryckare som används när man håller kameran så man tar stående format. Ger även fördelen att kunna använda vanliga AA batterier om man så vill.

Nu var det det här med autofokus och VR. Skulle någon kunna vara så snäll att bena ut de här begreppen lite för mig? Så vitt jag har förstått finns båda inbyggda i D90'an, men INTE i D60? Och när ni säger glugg, menar ni objektivet då?

VR eller antiskak sitter alltid i objektivet på Nikon & Canon.
AF-motor finns i D90 men inte i D60. Vissa objektiv kräver att huset har AF-motor för att autofokus ska fungera, gäller enbart äldre objektiv. Flera finns dock att köpa nya i butik fortfarande.

Som arkitekt bör du nog tänka på att se till att en tilt/shift objektiv finns med i objektivutbudet. Det har Canon & Nikon men ingen annan vad jag vet.
Objektivet kan användas för att räta ut perspektiv på ett sätt som uppskattas vid fotografering av arkitektur. (Svindyrt men intressant i framtiden kanske)

Tack! Det börjar redan klarna lite här i utkanten av förvirringen!

Så VR är egentligen en ganska onödig sak, fast lite lyxig?

Jag vill nog inte ha en D80, det känns motigt att köpa teknik som redan är gammalt :-/ Jag vet att jag inte direkt är i en position där jag kan välja och vraka, men det känns inte riktigt rätt. I synnerhet inte om folk tar så hutlöst betalt för dem!

Jag funderade på om man kan köpa billigare kopimärken på objektiven? Det borde väl finnas, och de borde väl nästan vara likvärdiga? I alla fall för en glad amatör som jag ;D Följdfrågan blir då om inte det är besvärligare att köpa sådana till D60'n eftersom den behöver en massa inbyggda grejer eftersom ingenting finns i huset?
Och om man vill titta på gamla objektiv, vad heter de då? Bara Nikon-någonting, eller finns det olika "format"?

Är det förresten någon som känner till prisnivån i Japan? Jag ska dit i slutet av Juli, kanske är läge att handla optik då? Då har jag förhoppningsvis haft min kamera ett tag, och vet vad jag behöver..

...Tycker ni det vore overkill att investera i en D90..? Jag blev lite kär i den, men den är långt över budget... Hur "framtidssäker" kan en kamera vara nuförtiden? Och kommer jag att kunna använda mina prylar (objektiv mm) när jag köper en ny kamera om, säg, 5 år?

VR är inte alldeles nödvändigt, men väldigt trevligt att ha. Och i kitobjektivet finns det ju redan!

Det finns andra tillverkare, som Sigma och Tamron, som tillverkar bra objektiv till Nikonkameror.

D90 tror jag är en jättebra kamera som du skulle ha glädje av länge. Bättre än D60 på alla vis -- och modernare. Själv har jag ofta köpt dyrare prylar än jag från början tänkt (kamera, kikare, stereo och sånt) men aldrig ångrat mig. När jag nån gång snålat och köpt ett billigare alternativ har jag ibland ångrat mig...

Kameran kommer att vara precis lika bra om fem år som den är i dag. Och objektiv och andra tillbehör kommer du att kunna använda på en ny kamera, om du skulle skaffa en sådan om fem år.

Men D60 är absolut en prisvärd modell som kan ta precis lika bra bilder.

Lite varning den för Sigma och Tamron. Deras sätt att tackla den globala ekonomiska krisen verkar vara att dra ner på kvalitetskontrollen.

Tack! Det börjar redan klarna lite här i utkanten av förvirringen!

Så VR är egentligen en ganska onödig sak, fast lite lyxig?

Nej VR är inte onödigt även om man kan leva utan !!!!!!!!
Jag rekommenderar ett originalobjektiv (glugg som proffsen säger) med VR .
Att börja med en D60 är vettigt, den kan du alltid ha som backupkamera när du kliver vidare till D90 eller bättre.

Det verkar ju som att ett VR objektiv oftast följer med i pakeket, så det lär det ju bli.

Dock räknar jag inte med att köpa upp mig någon gång inom överskådlig framtid, jag räknar med att vara fattig i en del år till :p Det här är pengar som jag råkat få över, men det är en annan historia, och vill köpa rätt från början.

OK. Isåfall rekommenderar jag att du väljer D90 om den känns bra att arbeta med och rätt i händerna. Då har du en kamera att växa i under många år, klumpen (batterigreppet) behöver du inte för det är väldigt bra batterikapacitet och ett extra batteri kan man alltid ha med. Jag har en D90 med 18-105 VR som std och det funkar i de flesta situationer, bra vidvinkel och hyfsat tele som räcker långt.

---OJ vilken skillnad! Jag vill inte ha en Pentax eller vad de heter, kändes jätteplastigt! Olympus var ingen höjdare heller.. Gillade Sony lite, men inte lika mycket som Nikon

Linnea,

Du använder helt rätt metod, som är att gå till butikerna och klämma på kamerorna för att se hur de känns i dina händer. Strunta i märket och vad märkesbögarna säger, utan gå på känslan och ergonomin. Nästan alla systemkameror är bra, men det kanske bara är ett fåtal som passar dig.

Om du tycker att en del kameror känns plastiga så ska du veta att alla systemkameror har höljen av plast. Insidan har dock i regel någon sorts metallstomme.

Skakningsdämpare (bildstabilisator) är hos en del kameramärken inbyggda i vissa objektiv, men inte i alla. Hos andra kameramärken är de inbyggda i huset, vilket innebär att alla objektiv får skakningsdämpning. Vilket som är bäst har märkesbögarna fajtats om i åratal.

Om du köper begagnat, privat, har du inga garantier för att prylarna fungerar. Dessutom vill folk oftast ha mycket mer betalt för begagnat än vad som är ett vettigt marknadsvärde. Så köp nytt, från en leverantör i Sverige, om du vill få service när något krånglar. Alternativt kan du kanske komma över begagnat eller ett demoex från en fotoaffär, och då får du alltid någon form av garanti (åtminstone lagstadgad ångerrätt).

Lägg till någon tusenlapp för att kunna köpa extrabatterier, minneskort, UV- eller polarisationsfilter och annat småplock som man absolut behöver, men som nästan aldrig ingår i priset.

Du kan lätt jämföra priser och kameror genom att gå in på www.cyberphoto.se, klicka på systemkameror och sortera efter pris. Cyberphoto gör också egna tester av olika kameror. Sen kan du förstås handla från vilken leverantör som helst.

/Per S

Oj, långt och ingående svar - tack för det!

Jag känner mig lite kluven inför det här med att köpa märket - och det här är helt generellt, i alla sammanhang - om man köper en produkt från ett (er)känt märke, vet man att man har ett bra tillbehörsutbud och en bra support i närheten om grejen skulle gå sönder. Dock blir det dyrare..

Efter en god natts sömn smög sig verkligheten på - jag ska försöka hålla mig till budget (som Per sa, det tillkommer ju en del), men jag har definitivt inte låst mig till Nikon. Nu ska jag kika närmre på Canon tänkte jag =)

Om du köper en D60, som är inom din budget, så får du snabbare råd att köpa nya objektiv. Väljer du en D90, som är en bättre kamera, men utanför din budget, kommer det att dröja längre innan du får råd att köpa nya objektiv. Och du kommer "ganska snart" märka vilka brännvidder du saknar, och då vill du säkert komplettera så snart som möjligt.

Nikon d60 med 18-105 VR låter bra, men jag har inte hittat något sånt paket :-/ Har bara sett det med D90

Ja men titta! :D Tack!
Ska kolla runt lite och höra med varuhusen häromkring om de är intresserade av att klå priset :p annars kanske jag beställer därifrån. Någon som har erfarenhet av att handla hos Cyberfoto? Är de pålitliga?

Ska kolla runt lite och höra med varuhusen häromkring om de är intresserade av att klå priset :p annars kanske jag beställer därifrån. Någon som har erfarenhet av att handla hos Cyberfoto? Är de pålitliga?

Ja, utan tvekan! Det finns en lång tråd som höjer firman till skyarna! Jag använder inte någon annan fotobutik än Cyberphoto.

Per.

Någon som har erfarenhet av att handla hos Cyberfoto? Är de pålitliga?

Absolut! Senast jag beställde därifrån hade jag sakerna i min hand två dagar senare. Har hört om vissa som fått sina saker dagen efter.
Som Per sa, Cyberphoto har väldigt gott rykte. Också skickar de med en chokladbit också.. :D

Jag rekommenderar att du handlar hos ngn butik då får du kameran direkt och kan kolla att allt finns med och kameran är OK. Varning utfärdas för CP (cybephoto) När jag köpte en kamera där saknades svensk manual samt annat strul och fruktansvärt dåligt bemötande så om du måste handla postorder så finns betydligt bättre företag !

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto