Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyförvärv av systemkamera - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
OJ vad ni har varit på här, helt utan mig :p
Misstänkte att det bara var en tidsfråga innan det startades ett märkeskrig här.. Ni har dock skrivit en massa intressanta saker som jag ska läsa igenom ordentligt imorgon kväll. Kommer säkerligen att ha en miljon nya frågor då.
Tack igen :)

Märkeskrig, det här! Inte då, de är mycket värre och helt utan vettiga argument. :)

Jag påstår att ett tilt/shift kommer bli ett önskemål med tiden om man nu vill plåta mycket arkitektur.
Tyvärr är dem sällsynta begagnade men de finns.

Om inte Nikon ligger perfekt i din hand hade jag valt Canon.

Magin i ett 24TSE är lite fantastisk.
Och nu finns det ett 17TSE - hmmm det hade varit roligt att prova.

STATIV - köp ett. Det är arkitekturfotogafens BÄSTA VÄN.

Haha, jag är lyckligt aningslös :p

Noterar stativ på att-köpa-om-pengar-skulle-trilla-in-listan. Låter som en bra idé. Stativ borde man väl kunna köpa billigt begagnat?

Stativ är en mkt bra idé, generellt är nog tipset att inte köpa för billigt. det gäller nog extra mycket om man vill få bra precision i det. (macro eller långa teleobjektiv) Ska man köra normala objektiv så kan man nog klara sig med billigare grejjor.

Manfrotto 055 eller 190 är två vanliga instegsmodeller som finns i lite olika utförande och pris. Ska du använda en liten och lätt kamera samt ett normalzoom så skulle du säkert kunna kliva ner ett snäpp till prismässigt.

Själv har jag gått fullständigt över styr och lägger drygt 7000:- totalt på mitt stativ, min fru är på väg att spärra in mig ;-)

Köpa begagnat är inte så lätt som man kan tro, det är ine jättestort utbud på något så när kända märken på t.ex. Blocket, det dräller dock av billigt skit. Det gäller kanske framförallt på tradera, varningens finger höjjes alltså.

Klassikern är ett Manfrotto 055, det räcker långt.

Som arkitekturfotograf så spelar inte tiden någon direkt roll. Ja solen kan ju spela en ett spratt med att trolla bort DET magiska ljuset ibland.

Men stativet är A och O. Det gör att din fotografering saktas ner och du kommer spendera tid med att verkligen titta i sökaren och leta efter de klassiska delarna för/mellan/bakgrund och utsnitten. OCH du kommer att studera bakgrundens inverkan som är så viktig i sådan här fotografering.

Man behöver ingen fin & ljusstark optik till arkitektur. Upp på stativet och blända ner till runt 8-32, låt det ta den tid det tar. huset går ju ingenstans.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto