Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyckelord som fotoinformation vid utskrift från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Rubriken säger väl det mesta. I Lightrooms utskriftsmodul kan man få filnamn, utrustning m.m. som information under bilden vid utskrift av t.ex. en "kontaktkarta" men jag lyckas inte få dit nyckelord som fotoinformation. Några tips?

Jag skulle säga att det inte är möjligt.

Men nu kommer säkert någon att rätta mig...

Men nu kommer säkert någon att rätta mig...

Det hoppas man ju ;) Jag har plåtat ett tjugotal porträtt till ett "apgalleri". Bilderna är taggade med personernas namn så det vore ju smutt om man kunde skriva ut en kontaktkarta med namnen direkt ifrån LR. Det kanske finns någon annan metod som den samlade expertisen känner till?

Det hoppas man ju ;) Jag har plåtat ett tjugotal porträtt till ett "apgalleri". Bilderna är taggade med personernas namn så det vore ju smutt om man kunde skriva ut en kontaktkarta med namnen direkt ifrån LR. Det kanske finns någon annan metod som den samlade expertisen känner till?

Lägg in namnet i fältet "Caption" istället för som Kyeword, då kan du få det utskrivet.

Att man inte kan skriva ut keywords kanske har att göra med att en bild kan ju ha hundratals keywords, och man vil kanske inte ha alla utskrivna

Jo, men om funktionen fanns så kunde man ju ändå välja om man vill använda den eller om det är för många nyckelord. Nåja, inget stort problem. Jag har kopierat nyckelorden till titelfältet och gjort mina utskrifter. :)

Jo, men om funktionen fanns så kunde man ju ändå välja om man vill använda den eller om det är för många nyckelord. Nåja, inget stort problem. Jag har kopierat nyckelorden till titelfältet och gjort mina utskrifter. :)

I Lightroom 4.4 går det i alla fall att skriva ut nyckelord i kontaktkartan. I textmallsredigeraren under IPTC-data finns nyckelord med. Ett problem är ju som nämns här ovan att det inte får plats så mycket text under varje bild. Gör man bildcellerna större så får mer text plats.

//Lars

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto