ANNONS
Annons

Nybörjarstativ till en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Har ni några tips, har kollat runt ganska mkt ikväll men blir inte mkt klokare.

Har läst artiklarna här på Fotosidan för att lära mig lite vad som är vad. Vill gärna ha ett lätt o smidigt i storlek (som alltid då) men ändå stabilt. Ska dock inte klättra i berg med det.

Ska helst nästan kunna gå ned i spagat för macrofotografering. Kommer nog ej att köra m några jättetunga o stora objektiv på heller. Utan mer för att pressa ett lite ljussvagare objektiv.

Finns det nåt hyffsat kring max 1500 kr mån tro?

Vilket typ av fäste (förrutom snabbplata då) rek ni? Kulled eller trevägshuvud?

Jag är ca 165 cm lång, antar att det också har betydelse.

Senast ändrad:
nybörjarstativ existerar inte.
Rangliga stativ är det värsta som finns.
Investera i något bra direkt. Ett stativ har man lääänge :)

Manfrotto 055, som Kim rekommenderar ovan,
eller
Manfrotto 190

Platta är självklart, kula eller huvud är en smaksak.

Som Mats skriver så är det bäst att köpa "riktiga" grejer med en gång. Annars kommer du antagligen att komma på att det inte var så bra och blir tvungen att köpa ett "riktigt" stativ ändå, senare. Med en dyrare slutnota som resultat.

Personligen så tycker jag inte att Manfrotto 055 är så jättesmidigt. Eftersom du inte själv är så jättelång skulle nog ett 190 funka. Det är smidigare och lättare, fast åxå lite mindre stabilt förstås.

Själv har jag ett Feisol CT-3401. Litet, smidigt och lätt. Men då får du betala runt 1500kr för själva stativet och sedan lägga till huvud till det, så du landar nog på närmare 2000kr.
Men då får du ett kolfiberstativ som är kilot lättare än 055 (halvkilot lättare än 190), som är stort som 190 ihopfällt och stort som 055 uppfällt. Utan att har gjort några vetenskapliga tester skulle jag säga att Feisolet är lika stabilt eller något stabilare än 055. Kolfiber är ett mer dött material än aluminium, så det är inte helt ologiskt att det är så heller.

Kula eller trevägshuvud är en smaksak. Själv föredrar jag kula. Det är smidigare och mer snabbjobbat. Trevägs kan dock vara lämpligare om man panorerar mycket.

mazeson skrev:
nybörjarstativ existerar inte.
Rangliga stativ är det värsta som finns.
Investera i något bra direkt. Ett stativ har man lääänge :)
Nja nog måste det väl finnas något enklare som i o f s kanske är lite rangligare dock.

Får väga max 1,5 kg om jag ska iddas släpa på det och ska man bara sätta en 350D + lättare optik på så kanske det är overkill m ett stativ som kan klara 7 kg. Säkert stabilare javisst men ett alltför klumpigt stativ blir nog mindre använt hos mig.

Det är inte så att jag är svag eller så men jag vill inte ha tunga o klumpiga grejor att släpa på helt enkelt. Det var ju därför jag köpte en 350D också.

http://www.scandinavianphoto.se/?44852

Jag köpte ett sånt, så kan man kanske byta upp sig om man märker att det inte funkar... men Karin... mitt fungerar utmärkt.

Rangligt eller ej... det står där det står... har en liten mätare som visar om stativet står rakt, och är perfekt för mig.

Mvh Ulrica

Mitt råd är att köpa ett litet och lätt stativ som man vet att man kommer att ta med sig ut.

Det spelar nämligen ingen roll hur stabilt ett stativ än är om man drar sig för att ta med det pga att det är för stort och tungt.

Kula eller trevägshuvud är en smaksak. Jag har både och, men föredrar kula pga att det smidigare. Man slipper alla spakar som ständigt är ivägen.

Jo, det ska inte vara nåt tungt o klumpigt.
Har letat lite tilld, kanske blir det någon av de här:

Manfrotto 724B
Lite kraftigare ben och m kulled.
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=303&itemid=1993

eller

Manfrotto 718B
Lite klenare och m trevägsfäste m snabbplatta (är väl praktikst?).
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=303&itemid=2001
998 kr hos Cyberphoto

Vilket av dessa skulle ni välja? Lutar åt det senare för mig.

Ingen av dem kan gå ner i spakat dock utan som lägst 47 cm. Men jag har ju faktiskt ett minibordsstativ som man kan använda på gräsrotsnivå också.

Karin: Utan att kännt på stativen så tycker jag attt de verkar bra. Lagom tungt. Mitt stativ väger 2,5 kg vilket är på gränsen till för tungt.

Innan jag köpte ett stativ som gick att fälla ut i spagat fick jag lägga det på sidan för att komma långt ner. Det funkade också.

Skulle stativet inte stå stilla kan man hänga väskan i det så det blir lite tyngre.

Lätt och stabilt = dyrt

Karin:
Båda de stativen du nämner är helt okej för priset, om man kan leva med att de inte går ner i spagat.
De har bra bygkvalitet och finish och känns inte rangliga, även om de ju, naturligtvis, inte är lika bastanta som 190 eller 055.

Ang. snabbfäste så är det guld värt. Det går väl dock att köpa till ett snabbfäste att skuva på kulleden, om man vill.

Vad är fördelarna/nackdelarna med kulled jfr med trevägsfäste? Stativen ovan jag funderar på kostar ju nästan exakt samma och jag antar att man kan köpa till snabbfäste.

Men kanske bättre att välja det som klarar max 3,5 kg som har kulled (jfr m 2,5 kg), blir kanske något stabilare...

Fördelen med kulled är att det bara är en ratt för att låsa upp i alla ledder. Ett enkelt vrid och så är allt löst.
Med ett trevägshuvud har du en ratt för varje ledd. Lite mer att skruva på alltså, men då har man ju åxå fördelen att man kan röra kameran i bara en ledd, och ha de andra låsta, om man vill.

Först köpte jag ett sådant här stativ:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000560

Insåg att det var ett misstag, för att få kameran vågrät måste man justera med benen på stativet vilket är ett evighetsgöra för vilken mark är helt plan.

Köpte detta i stället:

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/190db.php

Med kulleden 484RC2:

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/484.php

Stativet är stabilare och INTE minst det gör inget att marken är ojämn man justerar kameran med kulleden.

Fördelen med kulled är att man lossar på ett ställe och kameran är rörlig i alla ledder, på ett trevägshuvud måste man lossa på tre ställen för att få full rörlighet.
Nackdelen med kulled är att man lossar på ett ställe och kameran är rörlig i alla ledder när man bara vill justera i en, ett trevägshuvud möjliggör justering av en ledd i taget.
Tycke och smak...
En kulled är mindre och har inte en massa spakar hit och dit.
Känn på båda innan du handlar.

Men med en kulled kan man väl inte panorera va? Vet dock inte om jag kommer att ha det behovet så ofta heller.

På 190D är det inte lite väl lågt med bara 145 cm som maxhöjd, fullt uppdragen mittpelare?

145 cm är väl med helt nedskjuten mittpelare? Sedan kommer huvudet ovanpå, blir inte fullt så lågt som siffrorna antyder.

190 är ca 119cm med mittpelaren nere. Sedan tillkommer ju som sagt höjden för huvudet, men det gör ju inte mer än typ 10cm.

Karin:
Ang. panorering med kulled så finns det ju sådana kulleder som medger att man kan enbart panorera åxå. Man har då en ratt för att låsa panoreringen åxå, medan kameran fortfarande är rörlig i alla ledder när man lossar kulan. Detta finns nog bara på de lite större kulorna dock, och inte på den som sitter monterad på det stativ du kollat på.

Jag har likadana Feisol-ben som Dumbo. Också nöjd, använder både det och ett monopod från Feisol ofta och har inga kommentarer mer än att det gör vad det ska och kostar rätt pengar.

Såg att någon tipsade om Velbons stativ och just den där serien har jag ett stativ ifrån också. Jag handhåller min D70 och en 70-200 2.8 med längre slutartider utan skakningsoskärpa än vad jag uppnår genom att använda det stativet.

Buy once, cry once är ett bra ordspråk tycker jag. Mitt kit med ett Feisol 3401 och en Manfrotto 488RC2 för 1300+800 kronor väger under 2.5 kg och kommer leva i många år. Förmodligen så kommer jag uppdatera kulleden först. Mest för att jag inte riktigt är kompis med Manfrottos snabbfästen.

Det dyraste du kan köpa är ett billigt stativ som inte gör jobbet och som dessutom saknar andrahandsvärde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar