Annons

Nybörjarstativ till en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte vad jag trodde var ett nybörjarstativ, två veckor senare köpte jag ett riktigt. Billiga lätta stativ gör dig glad en liten stund tills du hittar problemen med dom.

ulricahdesign skrev:
http://www.scandinavianphoto.se/?44852

Jag köpte ett sånt, så kan man kanske byta upp sig om man märker att det inte funkar... men Karin... mitt fungerar utmärkt.

Rangligt eller ej... det står där det står... har en liten mätare som visar om stativet står rakt, och är perfekt för mig.

Mvh Ulrica

Det stativet fungerar bra inomhus och utomhus om det intge blåser för mycket. Tyvärr kommer detta stativ att få det kämpigt när du lastar på tyngre grejor, som objektiv som väger över kilot, eller när du vill fotografera när marken genom att gå ner i spagat med stativbenen..

Jag har ett tungt Manfrotto med trevägshuvud.
Ångrar inte att jag köpte det - för jag kan ha det hela livet till jobb där man behöver en klippa.
MEN: det är sällan jag tar det med ut när jag luffar runt (om jag inte har en engelsk gentleman med mig, som ofelbart envisas med att släpa på eländet. He, he, det är många som har burit runt det - en gång... ;).
Annars kommer det bara med när jag ska fota på ett visst ställe, i närheten av transportmedlet jag kom i.
För det mesta står det alltså och samlar damm.

Trevägshuvet är ett evigt rattande. Herregud vad det tog tid att skruva på alla vred innan jag lärde mig vilken som gick vilken väg, tycker jag.
Blir man van går det ok - som med allt.
Panorera? Inte så ofta att jag tycker det lönar sig!

Och så har jag vattenpass på skrället. Impar kanske på någon - men jag har märkt (och även läst) att det mänskliga ögat är känsligare än det lilla vattenpasset. Jag har aldrig haft nytta av det. Jag ser bara i sökaren. Basta. (Och det finns säkert en och annan här på FS som skulle vilja strypa mig för att jag är en sån 'horisontlus', som alltid gnäller över att horisonten är sned...)

Ska nästa gång köpa ett LÄTT (med betoning på alla stavelser!) stativ som du. Med kula, utan vattenpass, med snabbfäste.
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar