Annons

nybörjarkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter också och letar efter en analog systemkamera, vill ha något att leka med bara :) mitt tips är att kolla på tradera. Finns en hel del där faktiskt, tyvärr säljs dom flesta utan objektiv. Jag är själv ute efter en Canon Eos 500 eller Eos 300. Om dom är bra eller inte är jag inte hundra på dock :)
 
Nikon!

Om du vill ha något riktigt bra som håller längre än vad du själv gör, så ska du köpa en Nikon, någon f-serie.. Själv använder jag Nikon FM och en Nikon F3. De kan ha samma objektiv och är manuella. Du har ett reglage för Slutartid, ett för bländare. Och en avtryckare, det är vad som finns på i stort sätt!

Jag lovar att du skulle bli nöjd. Enkla att använda, men var ändå proffskameror när de kom ut på 80-talet.

Köp dig nu en Nikon Fm eller F3, eller likn. (FE, FE2, F2, FM2)..

Priset bör ligga begagnat i bra skick, ungefär 2000:- med objektiv, 1500:- utan, men då är det rikgigt fint skick vill jag lova!

MVH Martin
 
1500kr...

För den slanten kan man få en massa begagnat, jag är själv ute efter en bra kamera, analog sytemkamera för nybörjare. Har kikat runt på nätet på alla auktion saiterna samt köp och sälj sidorna bland privata personer. Har där sett massor av kameror som är värda att se närmare på och då snackar jag under 1000 lappen.
Många med en massa tillbehör dessutom så nog finns det pryular för din lilla slant.
 
jag tror också att 1500kr räcker.. själv fick jag ett beggat nikon F75 hus för 800kr (nyskick, inte en repa)

objektiv går också lätt att få tag på
 
På Tradera är det relativt riskfritt att handla. Se bara till att säljaren har bra och positiva omdömen så är det ingen risk att bjuda där. Man kan också mejla säljaren och se om man kan få löfte att köpet går tillbaka om kameran inte fungerar. Har gått igenom de många systemkameror som finns där, och det är verkligen många och fastnade för den här. En Nikon FM2 som ser jättefin ut och fungerar klanderfritt enligt säljaren (som också har en mängd positiva omdömen från andra säljare och köpare). Med denna kamera kan du verkligen lära dig att fotografera och den håller, var så säker. Utropspriset är visserligen nästan det du kan ge, men bjuda kan man ju alltid göra. Kameran är värde det priset och mer där till. Det finns också andra väldigt fina både Nikon och canon-kameror där, t.ex några Nikon F80 som verkar schysta och några EOS. Se bara till att du inte väljer de billigaste EOS-modellerna i så fall utan en där du även kan ställa allt manuellt. Tips för budgivning: börja inte bjud förrän precis strax innan budtiden går ut. Bjuder man tidigt är det alltid någon annan som är intresserad och då lockas bjuda över ditt bud och så trissas priserna upp. Ett annat sätt är, om man bestämt vill ha kameran och är beredd att betala mycket, att bjuda så högt att andra tvekar att bjuda över huvud taget, men då kanske du missar chansen att få kameran billigt?
 
Senast ändrad:
Här är också en riktig läckerbit av proffsklass. Visserligen ingen optik till och 1500 i utrop men mera automatikmöjligheter dock. Stannar nog inte på 1500 men den kan nog gå billigt ändå kanske?
 
Jag köpte en Canon eos 300 med kitgluggen(28-90mm) inkl batteripack BP-200 för 900:- på tradera. Riktigt billigt tyckte jag, kameran var i nyskick. Är kanon nöjd med den i alla fall. Den duger tills man har pengar till en digital systemkamera
 
f75 eller f80.

Skulle personligen rekomendera en Nikon F75 eller en F80. F75an köpte jag när jag började fota mer seriöst för ett par år sen och den stod sig rätt bra. Batteritiden är dock usel men även till den finns det faktiskt batterigrepp att beställa, likaså till F80. Jag köpte min F75 med ett teleobjektiv (75-240) för 1900 visserligen men då köpte jag den hos schönherrs foto och den va i nästan nyskick och det var några år sen. Du kommer lätt kunna hitta någon privat som säljer ett F80 hus för under 1500 och då har du en rejält shysst kamera som funkar både för nybörjare och lite mer avancerade. Vet en kompis som läser fotoinriktning på komvux och de använder flera F80 som sina skolkameror.

Gör helt enkelt så att du går till en shysst ny/begagnat-butik som t.ex schönherrs (http://www.schoenherrsfoto.se) och kolla in vad dom har och ställ så mkt frågor som möjligt, känn o kläm =). Där har dom rätt bra koll och ganska brett sortiment.

Lycka till! =)
/Lord
 
Canon kamera

Fick så tag i en Canon EOS 1000 FN via tradera för 300 bagisar. Den är i perfekt skick för en nybörjare och så sålde polaren en glugg för 300 den också. Nu så har jag då börjat och är nöjd så nå kan man för under tusenlappen göra fynd.
 
Re: Nikon!

Martin_89 skrev:
Om du vill ha något riktigt bra som håller längre än vad du själv gör, så ska du köpa en Nikon, någon f-serie.. Själv använder jag Nikon FM och en Nikon F3. De kan ha samma objektiv och är manuella. Du har ett reglage för Slutartid, ett för bländare. Och en avtryckare, det är vad som finns på i stort sätt!

Jag lovar att du skulle bli nöjd. Enkla att använda, men var ändå proffskameror när de kom ut på 80-talet.

Köp dig nu en Nikon Fm eller F3, eller likn. (FE, FE2, F2, FM2)..

Priset bör ligga begagnat i bra skick, ungefär 2000:- med objektiv, 1500:- utan, men då är det rikgigt fint skick vill jag lova!

MVH Martin



Håller helt med,
trots mitt mätsökar/leica-snack i de flesta andra trådar.... ;)

Har några Nikon F-modeller... :)

Nå't slitstarkare finns inte!

Och dom har blivit billiga, även optiken... :)
Köpte en Nikon F2SB med två gluggar för 700:-

Och i en Nikon F2SB finns det mässing!
Som tittar fram! :)

Och varför använde många proffs Nikon från 1960-talet....

Ok jag vet, dum fråga, den va för lätt att svara på! ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.