Annons

nybörjarkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

beaa

Medlem
Jag är i behov av en bra analog kamera. Jag har några alternativ och hoppas att någon kan hjälpa mig välja liite!
Det bör kanske tilläggas att jag är rätt så mycket nybörjare. Har endast läst Foto A.

Mina alternativ är:

Minolta Dynax303si

Konica Autoreflex TCX

Pentax MZ-50

Pentax MZ-7

eller är jag helt fel ute?

Jag letar efter en begagnad kamera så ni kanske har ett bättre förslag?

oj.. marknaden är sannerligen till köparens fördell.. tycker du ska köpa bland det värsta och nyaste du kan finna! Även om du lägger av med analogt så har du köpt en värstingkamera för en liten slant. Tänk också på att den analoga kameran kvalitetsmässigt har inte förändrast nämnvärt dom senaste 30 åren! Så en bra kamera på 70-80 talet är bra även idag. Men däremot har ju tekniken och elektroniken gjort stora förändringar även på analogsidan. Så vill du ha avancerad ljusmätare, autofokus med massa mätpunkter osv osv så är det en relativt ny kamera du ska ha.

Men som jag sa innan så bara surfa runt o titta. En nyare värstingkamera kan du få billigt!

Canon, Nikon, Minolta, Pentax är ju alla säkra kort.

beaa skrev:
aaa. fast. en liten slant är till och med mycket för mig. jag kan nog max lägga 1500:-

*gulp*

Håller med Kalle B
"Tänk också på att den analoga kameran kvalitetsmässigt har inte förändrast nämnvärt dom senaste 30 åren! Så en bra kamera på 70-80 talet är bra även idag"

Tror 1500:- räcker! :)

Tror,
att man gärna vill sälja av sina analoga begagnade i fotobutiken.. :)

/Bengan Analog ;)

Ps. Kolla gärna att den kamera du väljer har många bra, billiga begagnade gluggar att välja på... :)

beaa skrev:
aaa. fast. en liten slant är till och med mycket för mig. jag kan nog max lägga 1500:-

*gulp*

Det räcker nog långt... Sist jag pratade med en fotohandlare ville han över huvud taget inte betala för en analog systemkamera.

Köp hus+28mm+50mm+135mm+blixt (eller något liknande) i klump och PRUTA så kan du nog få ganska bra kvalitet för 1500:-. Lycka till.

Edit: Glöm inte läsa Recensioner under "Produkter" här på fotosidan.

BengtJohnsson skrev:
Det räcker nog långt... Sist jag pratade med en fotohandlare ville han över huvud taget inte betala för en analog systemkamera.

Köp hus+28mm+50mm+135mm+blixt (eller något liknande) i klump och PRUTA så kan du nog få ganska bra kvalitet för 1500:-. Lycka till.

Edit: Glöm inte läsa Recensioner under "Produkter" här på fotosidan.

Recensioner....!? ;)

Läs inte mina bara, jag talar nästan bara bra om de grejer jag har (och recenserat)...!! :) ;)

Mvh Bengan

åhåjaja. nu gnäller jag liite till.
eller frågar.

är det ingen som vet någon bra analog kamera som är till salu? jättegärna med objektiv. den behöver inte ens se ut som en prinsessa...

beaa skrev:
eller frågar.

är det ingen som vet någon bra analog kamera som är till salu? jättegärna med objektiv. den behöver inte ens se ut som en prinsessa...

Har du sett Köp&Sälj här på fotosidan? Där finns 46 "kameror", 84 "35mm" och 200 "Objektiv" till salu. Sedan finns det väl något hundratal på blocket.se och minst ett halvdussin hos varenda fotoaffär.

Som vanligt gäller ju att man skall undvika stöldgods, och inte betala någonting förrän du har kameran i handen... :)

beaa skrev:
eller frågar.

Om jag får tycka om en liten bra kamera, (jag som inte är så bra på det här),
så tycker jag en Yashica FX-D quarts är en liten höjdarkamera... :)

Köpte en så'n till min fru för 700:-
Med normaloptik.

/B

Ps. Och varför just den då, jo för att man kan köra Contaxgluggar på den också!! ;)

om jag bara kunde hitta min canon med 50mm FD objektiv elelr vad fattningen heter så kunde du ha fått den gratis av mig... den ligger någonstans men ajg har letat i flera år.. kan verkligen inte hitta den... den har bilder från dominikanska jag skulle vilja framkalla också... :( men kameran behöver jaginte..

Ok Bea!

Det finns två kameror på fotosidans annonsmarknad som är mycket intressanta. Det är var sin OM1n från Olympus med massor med objektiv och sånt. OM1an är en mycket bra kamera som dessutom är batterioberoende. Det enda du saknar i de kiten på annonsidan är den underbara gluggen Zuiko 50 mm f/1.4. Det är bra grejer. Enda nackdelen med OM1an är att den behöver zink-luftbatterier på 1.35V men det är bara för ljusmätarens skull. Dessa batterier kan du köpa av Photax eller andra kamerahandlare som säkert kan skicka dem till dig om du inte bor i en storstad.

Hoppas du gillar din nya olympus! ;)

beaa skrev:
Jag är i behov av en bra analog kamera. Jag har några alternativ och hoppas att någon kan hjälpa mig välja liite!
Det bör kanske tilläggas att jag är rätt så mycket nybörjare. Har endast läst Foto A.

Mina alternativ är:

Minolta Dynax303si

Konica Autoreflex TCX

Pentax MZ-50

Pentax MZ-7

Jag tycker verkligen du ska undvika plastkameror som MZ-50 och liknande. De ger inte någon trevlig känsla och så har de en massa funktioner som i mångt och mycket är i vägen för en nybörjare. Att lära sig från grunden när det gäller bländare/slutare etc är både viktigt och roligt. (Om man inte vill lära sig det tycker jag man ska hålla sig till kompaktkamera.)

beaa skrev:

Mina alternativ är:

Minolta Dynax303si

Konica Autoreflex TCX

Pentax MZ-50

Pentax MZ-7

Har inte en susning om vad Foto A är för något.
Konica TC-X hade jag själv en, den har fördelen att den är mekanisk och inte kräver batteri för att fungera, men är rejält gammal. T o m med fokus får man ställa in själv.

Minolta 303 är väl en extremt klen kamera. Funderar på om den överhuvdtaget har manuella möjligheter?

Det går att köpa avancerade filmkameror för max 1000:- inklusive optik och blixtar idag. Det är sällan blixtarna fungerar på digitala kameror och blir därför värdelösa att ta med över till digitalsystemen. Marknaden översvämmas av filmkameror idag.

Jag skulle titta på något av de tre stora märkerna, Canon, Nikon eller Minolta med tonvikt på de moderna kamerorna med autofokus tillverkade 1993 eller senare. Fördelen med dessa är att optiken kan återanvändas på digitala kameror senare.

Jag ifrågasätter inte dit val att fotografera med film, men jag anser att film är lika död som LP-skivan är i och med de allt mer fullgoda och den datorbaserade bildframställningsprocessens intåg.

beaa skrev:
eller frågar.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men jag har en Nikon F-601:a i mycket bra skick som jag kan sälja för 900:- + frakt med 35-70 Nikon objektiv alt. 1200:- + frakt med 35-70 Nikon objektiv och 75-300 Sigma objektiv (jag har även en stark Topca blixt för 50:).

/Johannes

Re: Re: nybörjarkamera!

RolandM skrev:

Jag ifrågasätter inte dit val att fotografera med film, men jag anser att film är lika död som LP-skivan är i och med de allt mer fullgoda och den datorbaserade bildframställningsprocessens intåg.

Nja,
jag tänker nog köra analogt/film ett tag till..! ;) :)

Tror det går bra! :)

B)

----------------------------------

And how about Fujifilm and Kodak?
During a recent industry association meeting, we had the opportunity to speak about the future of film with Helmut Rupsch, Business General Manager, Fujifilm-Düsseldorf and Rainer Dick, Business General Manager, Kodak Digital & Film Imaging Systems. Though both companies have been experiencing declining film sales over the last two years, as the amateur and professional photography markets transition from analog to digital, both gentlemen report still very healthy business with film. These two industry representatives, who are in a position to know the facts, confirm that neither company is considering stopping film manufacture. Both gentlemen are confident that their companies will continue to supply film.......
for decades to come..

Äh, film är inte dött. Lite tröttsamt påstående tycker jag...

Skippa autofokusen om du inte ska köpa en Nikon F5, F90-X, Canon EOS 5, 3 eller 1. Det är alltid bättre att satsa på dyra gluggar och billiga hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar