Annons

Nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

angsvadd

Medlem
Fota snabba motiv?

Hej, jag är ny här på sidan och totalt nybörjare.

Jag har f n en pentax optio 555 men har upptäckt att den kameran inte uppfyller mina behov. Jag har undulater och skulle vilja få bra flygbilder, men det finns inget sportprogram - så jag ska skaffa en ny kamera - har läst att Nikon D90 fått väldigt bra testrecensioner - men den kameran kanske är för avancerad för mig. Nog om det.

Jag undrar - finns det några manuella inställningar jag kan göra på min nuvarande kamera för att förbättra flygbilderna? Jag fick tips om att underexponera bilderna och använda blixt.

Vad menas med att underexponera bilderna - vilka inställningar ska man välja?

Hoppas ni står ut med mina nybörjarfrågor.

Senast ändrad:
Du kan ju ställa in kameran i "shutter-priority-mode" Tv Använd "pilarna" för att ställa in en snabb tid ex/ 1/250 eller snabbare (1/500) beroende på hur snabba fåglarna är (väldigt snabba misstänker jag).

En underexponerad bild är för mörk. Detta beror på att man har haft för kort exponeringstid, för liten bländare eller för låg ljuskänslighet (ISO)

Länk till manual (om du inte har någon):
http://www.pentaximaging.com/files/manual/Optio555_IB.pdf

Då jag inte själv använder den kameran hoppas jag du kan få lite bättre hjälp av någon mer kunnig.

Snabblägena på kameror, som Sport tex är bara en inställning av slutartid och bländare.

Man använder så snabb slutartid som är möjligt och minsta bländarvärde.
En snabb slutartid gör att man "fyser" rörelsen. Man använder oxå då så stor bländaröppning som möjligt för att släppa in så mycket ljus det går.

Kanske skulle du passa på att läsa en kortare och gratis fotoskola på nätet som tex www.kameravaskan.se eller läsa lite artiklar här på fotosidan om grundläggande fotografering.

Snabblägena på kameror, som Sport tex är bara en inställning av slutartid och bländare.

Man använder så snabb slutartid som är möjligt och minsta bländarvärde.
En snabb slutartid gör att man "fyser" rörelsen. Man använder oxå då så stor bländaröppning som möjligt för att släppa in så mycket ljus det går.

Kanske skulle du passa på att läsa en kortare och gratis fotoskola på nätet som tex www.kameravaskan.se eller läsa lite artiklar här på fotosidan om grundläggande fotografering.
Tack så hemskt mycket för svar - ska testa med att ställa in min kamera på det sätt du beskrev och se vad det ger för bilder :)
Jag letade bland artiklar här på fotosidan, men hittade inget som passade - men ska kolla länken du gav. Tack :D

Du kan ju ställa in kameran i "shutter-priority-mode" Tv Använd "pilarna" för att ställa in en snabb tid ex/ 1/250 eller snabbare (1/500) beroende på hur snabba fåglarna är (väldigt snabba misstänker jag).

En underexponerad bild är för mörk. Detta beror på att man har haft för kort exponeringstid, för liten bländare eller för låg ljuskänslighet (ISO)

Länk till manual (om du inte har någon):
http://www.pentaximaging.com/files/manual/Optio555_IB.pdf

Då jag inte själv använder den kameran hoppas jag du kan få lite bättre hjälp av någon mer kunnig.

Tack så hemskt mycket för svar :) Vad menar du med för liten bländare, jag misstänker att det är ett högt bländartal som släpper in för lite ljus?

Tack så hemskt mycket för svar :) Vad menar du med för liten bländare, jag misstänker att det är ett högt bländartal som släpper in för lite ljus?

Helt rätt, stor bländare = mycket ljusinsläpp (litet tal ex 2,8). Liten bländare =lite ljusinsläpp (stort tal ex 16).

Blixt kan ibland vara enda sättet.

Annars är det stor bländare, snabb slutartid och högt ISO-tal som gäller. Tror dock att du inte kan få tillräckligt högt ISO-tal på din kamera.

Blixt kan ibland vara enda sättet.

Annars är det stor bländare, snabb slutartid och högt ISO-tal som gäller. Tror dock att du inte kan få tillräckligt högt ISO-tal på din kamera.
OK - tack för info. Hur högt ISO-tal bör kameran ha för att kunna ta bra flygbilder på undulaterna?

Beror ju på hur ljust det är där du fotar och det kan ju skilja sig drastiskt i ett och samma rum, beroende på vilket håll man fotar, var ljuset kommer ifrån mm. Men det tar ju bara några sekunder att testa som tur är.

Beror ju på hur ljust det är där du fotar och det kan ju skilja sig drastiskt i ett och samma rum, beroende på vilket håll man fotar, var ljuset kommer ifrån mm. Men det tar ju bara några sekunder att testa som tur är.
OK. Nybörjaren frågar: hur testar man det - menar du genom att fota eller?

Ja, man tar en bild. Är den för mörk höjer man ISO och tar en ny osv ..
Det är ju så praktiskt med våra digitalkameror att vi får facit direkt och kan åtgärda det genast.

OK - tack för info. Hur högt ISO-tal bör kameran ha för att kunna ta bra flygbilder på undulaterna?
Hej igen , det var länges´n jag skrev här. Har inte varit så aktiv på kamerafronten.

Min kamera kan ha max motsvarande 400 ISO - är det ett högt ISO-värde, eller hur många ISO rekommenderar ni att en bra kamera bör ha?

Dagens digitala systemkameror går upp till 3200 - 6400 ISO alltså väldigt högt. Å andra sidan är inte ISO ett mått på kvalite utan bara på konstgjord förstärkning av ljus, vilket alltid medför mer brus. Dock är dagens kameror väldigt bra på höga ISO och lågt brus, specielt Nikon verkar ha hittat rätt.

Dagens digitala systemkameror går upp till 3200 - 6400 ISO alltså väldigt högt. Å andra sidan är inte ISO ett mått på kvalite utan bara på konstgjord förstärkning av ljus, vilket alltid medför mer brus. Dock är dagens kameror väldigt bra på höga ISO och lågt brus, specielt Nikon verkar ha hittat rätt.
Tackar - det lutar åt att jag köper ny kamera, men först ska jag försöka lära mig att fota med den jag har.

En nybörjarfråga: vad är brus - är det att bilden blir suddig?

Edit: Eller grynig kanske?

Passa då på under tiden att skaffa dig lite grundläggande kunskaper om kameror. Dels fins artklar här, och hundratals trådar om vilken kamera man ska köpa.

Gratis fotokurs på nätet finns också .. www.kameravaskan.se och en utmärkt sida om man undrar över ord eller beteckningar, då finns ... www.fotoord.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar