Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor ang objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Undrar lite om någon kan tala om för mig om dessa 2 objektiv är bra som första objektiv och vad som är bra att fota med dem?

18-135 och 50/1,8D

Sen har jag hört mycket om UV och Skylight filter, för att skydda objektivets frontlins är detta viktig del att ha och vad gör de för nytta?

mvh defuncta

18-135 är ett normalobjektiv som spänner från vidvinkel till mellan-tele och är väldigt användbart, men så kraftiga zoomar ger också mer distortion och sämre skärpa samt dålig ljusstyrka, det är kompromisser som kommer på köpet pga deras konstruktion, är man villig att ta dom nackdelarna så är dessa super-zoomar väldigt användbara.

50mm är en så kallad normalbrännvid på fullformatskameror, men på APS-C kameror ger dom samma bildvinkel som ett kort tele, många använder dom därför som porträttobjektiv pga att dom oftast är väldigt ljusstarka och därför ger möjlighet att frisläppa motivet från bakgrunden, men dom allra flesta ger bedrövligt ful bokeh (bakgrundsoskärpa) och är därför ganska meningsklös brännvidd på en APS-C för mer krävande fotografer, det finns väl ett fåtal 50mm gluggar som ger snygg bokeh, Carl Zeiss Planar 50/f1.4 är väl en utav dom, Canon och Nikons normalgluggar är därimot inga höjdare på det området.

UV-filter används som skydd för frontlinsen på dyra objektiv, digitalkameror har UV-skydd inbyggt så dom har ingen annan funktion, på ovanstående objektiv är det i min mening bortkastade pengar.

/kent

Jag är fortfarande ganska vilsen, när det gälller vad som kan vara bäst som 1:a objektiv. Ska köpa en D80 med någon av följande objektiv men vet inte vilket som blir bäst. Ska fota landskap och djur men sedan vill jag att det ska vara lite allround.

18-70
18-135
18-55

MVH defuncta

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto