Flash Gordon
Aktiv medlem
Nej vi har nog ungefär samma uppfattning.
Då vet du också att kedjan från ett original till en tryckplåt är ganska lång. Man skall i repron separera och rastrera bilden till så många färger man använder i pressen. Sedan exponera dessa till plåtarna som sedan skall framkallas.
Man lämnar naturligtvis idag inte ett original till tryckeriet utan en färdigt TIFF eller Jpeg till dem. Denna kan de sedan ta hand om och skala samt skärpa till det format som passar till vad de skall använda den till.
Det du pratar om liknar mer hur man trycker litografier eller serigrafier där konstnären är med i hela kedjan för att få fram sin speciella känsla i konstverket.
Vad gäller skärmar fattar jag inte alls, Jag kör en iMac 27 med 5K retina skärm. Kopplad till den har jag en Dell 30 tum som kan hårdvarukalibreras. Den skärmen har betydligt lägre upplösning men visar färger bättre upp till aRGB.
Om jag vill ha fina bakgrunder och skärmsläckar-bilder vilken DPI tycker du jag skall välja?
Då vet du också att kedjan från ett original till en tryckplåt är ganska lång. Man skall i repron separera och rastrera bilden till så många färger man använder i pressen. Sedan exponera dessa till plåtarna som sedan skall framkallas.
Man lämnar naturligtvis idag inte ett original till tryckeriet utan en färdigt TIFF eller Jpeg till dem. Denna kan de sedan ta hand om och skala samt skärpa till det format som passar till vad de skall använda den till.
Det du pratar om liknar mer hur man trycker litografier eller serigrafier där konstnären är med i hela kedjan för att få fram sin speciella känsla i konstverket.
Vad gäller skärmar fattar jag inte alls, Jag kör en iMac 27 med 5K retina skärm. Kopplad till den har jag en Dell 30 tum som kan hårdvarukalibreras. Den skärmen har betydligt lägre upplösning men visar färger bättre upp till aRGB.
Om jag vill ha fina bakgrunder och skärmsläckar-bilder vilken DPI tycker du jag skall välja?