ANNONS
Annons

Nybörjarfråga - kemi!

Produkter
(logga in för att koppla)

l-svan

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Nu har jag varit på Clas ohlsson och framkallningsdosa för film och kemikalier, D-76 och polymax, så nu ska här framkallas film.

Mina frågor:

- Ska D-76 klandas med 3.8 liter vatten och förvaras i denna koncentration. Sedan när jag tänker bruka framkallaren blandar jag den ytterligare en gång ex 1+1, eller? Är båda sätten lika bra eller är något av dom att föredra?

- Polymax blandas med 4 delar vatten för att framkalla film. Men det står något på förpackningen om att hållbarheten på fixet förlängs om den lagras i högre koncentration, typ 1+1, vad är brukligt?

- Om jag har fårstått det hela rätt så används framkallaren en gång medans fixet återanvänds ett begränsat antal gånger, hälls fixet tillbaka i förvaringsdunken efter användning, eller?

Måste även passa på att säga att detta forum är en helt otrolig källa till kunskap för mig som nybörjare. Men trots att jag sökt så har jag inte fått klarhet i dessa säkerligen mycket simpla frågor.

Tack på förhand/
Mattias

Hej! Den förpackning som jag brukar köpa med D-76 blandar man med 1 liter vatten. Sen när man har gjort det kan man antingen använa lösningen som den är (den räcker då till fyra filmer) eller späda 1+1 (räcker bara till en film).
Jag tror inte att det är någon större skillnad på sätten att späda blir samma resultat. Det kan ju däremot vara bra om man vill ha en anna framkallnings tid att späda 1+1, då får man ju en längre tid.

Polymax brukar alltid jag blanda 1+4.

Beroende på blandning så kan ju aframkallaren användas upp till fyra gånger. Fixet kan man hälla till baka och använda nästa gång. Men var noga med att ha stoppbad i mellan framkallare och fix. Annars kan du inte återanvända fixet, då det kommer framkallnings vätska i fixet.

Hälsn Mats

Hej Mats!

Om jag förstår dig rätt så använder du ca: 3dl outspädd framkallare fyra gånger innan du kasserar den. Men om du blandar den 1+1 (ca: 1.5dl framkallare + 1.5dl vatten) så använder du den till en film endast. Ursäkta om jag är frågvis men jag vill inte klanta till det i onödan, eller slösa med kemikalier, hoppas ni har överseende. :)

Det där med fix och stoppbad förstod jag på studds.

Mattias

mattias-hedman skrev:
Om jag förstår dig rätt så använder du ca: 3dl outspädd framkallare fyra gånger innan du kasserar den. Men om du blandar den 1+1 (ca: 1.5dl framkallare + 1.5dl vatten) så använder du den till en film endast
Njae, om du skall återanvända framkallaren så bör du nog ha större mängder än 3 dl. En så liten mängd blir nog slutkörd rätt fort. Livslängden brukar anges för hela litrar. Du blandar en liter och använder 3 dl åt gången, som du sen häller tillbaka i literflaskan.

Smartast är nog engångs, oavsett om du kör utspätt eller inte. Då utesluter du en variabel ur slabbandet och det är ju alltid önskvärt.

1 liter D76 räcker till 4 rullar står det på burken. Så åtgången blir ju bara marginellt högre om man bara använder den en gång.

Hej mattias!

Precis som jim skrev så brukar jag återanvända hela litern. Dvs. jag häller tillbaka den använda vätskan i literflaskan. Att hålla på att återanvända 3 dl är nog inge bra.
Tycker det funkar bra på det sättet.
/Mats

Det gick ju bra det där! Har nu framkallat min första film och körde 1:1 med lite längre tid och hällde sedan den använda framkallaren i ett gammalt Bravopaket med skruvkork. Fixet hällde jag tillbaka till fixdunken. Det här var ju riktigt kul!

Tack
Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar