Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Då har du nog inte tillräckligt intresse för fotografi, sorry, köp en digital-kompakt.

Kan man inte ganska mycket om digital efterbehandling så får man bara sämre bilder med en digital systemkamera.. Köp en digitalkompakt för 1500 och lägg resten på böcker om fotografi och Photoshop.

Lycka till!

Detta var nog en av de mest högfärdiga, korkade och inskränkta kommentarer jag läst på länge.

Precis som om systemkameror bara var för någon sorts högre ståendes fotoelit... snacka om försöka att skrämma och fördumma, istf att uppmuntra och ge råd.

Köpte i veckan en Canon 400D med kit... och jag kan just nu ingenting om den, men jag håller på och lär mig. Och kanske (!) om jag ser behov av det framöver, när mitt fotointresse och kunskap förhoppningsvis ökat skall jag sätta mig in i framkallningens konst.

Närmast väntar en fotokurs.

// Thomas, som idag skall ut och premiärfota i naturen.

Sök på annonserna här på fotosidan. Det finns ett par Canon 350D till salu för 3500:-. En kamera som tar riktigt fina bilder. Bildkvalitén är i princip identisk med det du får från Canon 400D och 40D som är dagens instegs- respektive mellanmodell. Jag tror nog att steget mellan 300 och 350 kan vara värt att ta.

Mvh
Anders

PS. Inte heller jag förstår Daniels inlägg om framkallning och fotointresse. Självklar kan man ha ett rejält intresse för foto utan att ha lust att hålla på med framkallning. Fördelen men digitalt är att driftskostnaden i princip är noll och feebacken direkt - båda faktorer som är viktiga när man börjar odla sitt fotointresse på en tight budget.

Linuus skrev:
Vad tror ni om en EOS 350D för 3900:-?
Med Sigma 18-50mm objektiv och 2GB minneskort

Jag gissar att det är den enklare 18-50:an men det är väl ett OK köp om grejorna är i gott skick.

Å andra sidan kostar en ny 400D med glugg och minneskort 6000:- ...

Att hitta en ny 350D idag tror jag är svårt.

EDIT: Så fel man kan ha! :)
Mvh
Anders

Jobbigt med sånt här. Ens budget är på 3000 kr, men om man lägger till x-antal kr så får man ju DET eller DET. Sen när man väl lagt till de där ynka kronorna så är inte det så många kronor till DEN som är såå mkt bättre. :D Jag har just gjort en sådan grej - fast tvärtom - BARA tänkt på prislappen. Köpte en billig blixt som funkade kasst. Lade till 500 kr för en bättre blixt på rea och oj vad mkt bättre den är.

MEN i detta fall så hade jag köpt det jag hade råd med/ enligt budget. Köp en bättre beggad kamera och OM ditt fotointresse håller i sig något år eller så, då kan du lägga pengarna på bra optik. SEN när du känner att "oj, detta saknar jag på min kamera", DÅ går du och köper den. Tänk på att optiken är den som man oftast har kvar längre än kamerahusen...

Vad är det för Sigma 18-50 som ingår till den beggade kameran för 3900? Är det EX-varianten eller en vanlig DC?

AFJ skrev:

Å andra sidan kostar en ny 400D med glugg och minneskort 6000:- ...

Yes och nu har han dubblat sin budget. Han var ute efter en kamera för 3000 kr. :D Så himla jobbigt sånt här. Klart man vill ha det "bästa", men pengarna kanske inte räcker till... :S

Tack för alla svar!

Vet inte vad det är för Sigma-objektiv... Ser ut att vara något enklare.

Annonsen:
http://www.blocket.se/vi/14349222.htm?ca=15_s

Jo, det är lite tråkigt när man lägger till lite hela tiden :p

Men det känns ju kanske bättre att lägga till 1000:- o få en ny, samtidigt som det är rätt mkt pengar när man inte riktigt vet om man kommer fastna för det...

Svårt detta! Speciellt när man inte kan så mycket.

snysop skrev:
Yes och nu har han dubblat sin budget. Han var ute efter en kamera för 3000 kr. :D Så himla jobbigt sånt här. Klart man vill ha det "bästa", men pengarna kanske inte räcker till... :S

Jag är medveten om detta!

Mmin kommentar var mest för att sätta priset 3900:- i relation till något.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Jag är medveten om detta!

Mmin kommentar var mest för att sätta priset 3900:- i relation till något.

Mvh
Anders

Japp, jag förstår. Det var bara lite komiskt att när jag satt och skrev mitt tidigare inlägg så kom det ett inläg som fördubblade hans budget. ;)

Linuus skrev:
Jo, det är lite tråkigt när man lägger till lite hela tiden :p

Men det känns ju kanske bättre att lägga till 1000:- o få en ny, samtidigt som det är rätt mkt pengar när man inte riktigt vet om man kommer fastna för det...

1000 kr och få ny?? Om din budget är på 3000 kr och den billigaste 350D på Komplett kostar 4999 ex frakt så är det iaf 2000 kr skillnad.

För 2000 kr får du ett nytt objektiv eller annat som man plötsligt behöver. Snart kommer du upptäcka "åh vad jag hade velat kunna zooma in ordentligt nu" eller "jag måste ha en extern blixt för att ta bra inomhusbilder m.m" osv.

Linuus skrev:

Ring säljaren, påtala att du kan köpa en ny kamera med garanit för 5000 och säg att du tycker halva priset för en beg utan garanti är rimlig - dvs 2.500:-.

Ni borde kunna mötas inom din budget!

Mvh
Anders

PS. svårt att se på bilden vilken glugg det är men jag gissar att det är den enklar DC modellen. Den bör vara likvärdig med Canons original kit-glugg.

snysop skrev:
Japp, jag förstår. Det var bara lite komiskt att när jag satt och skrev mitt tidigare inlägg så kom det ett inläg som fördubblade hans budget. ;)

Absolut, jag vet hur det var själv för sisådär 18 månader sedan. "Jag skall nog ta och köpa mig en sådan där Canon systemkamera, det verkar skoj!". Jag klarar mig ju på 8.000:- (eller vad det var då).

Idag har ju liksom notan sprungit iväg en del... :)

Men kul är det!

mvh
Anders

snysop skrev:
1000 kr och få ny?? Om din budget är på 3000 kr och den billigaste 350D på Komplett kostar 4999 ex frakt så är det iaf 2000 kr skillnad.

För 2000 kr får du ett nytt objektiv eller annat som man plötsligt behöver. Snart kommer du upptäcka "åh vad jag hade velat kunna zooma in ordentligt nu" eller "jag måste ha en extern blixt för att ta bra inomhusbilder m.m" osv.

Japp det stämmer.

Med 1000:- mer så syftade jag på den kameran ja sett begagnad på annons. Den kostar ca 4000:-

Clas Ohlson säljer Nikon D40 med kitgluggen 18-55 för 4049 :- då modellen utgår.. vet dock inte hur många butiker som har några kvar.

Okej...hmm

Så jäääkla svårt!

Just nu lutar det faktiskt åt en ny Canon EOS 350D från komplett!

5000:-
Känns inte värt att köpa begagnat med de priserna som är...

Någon som inte håller med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar