Annons

Nybörjare?!!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessan666

Medlem
Nån som vet om nån bra sida för nybörjare att lära sig allt om bländare, slutartid o ISO. Fattar inget av allt. Snurra bara runt i huvve :/ vill ju lära mig men med en nybörjare nivå.

Hälsningar Therese

Mycket enkelt:
För att få en bild lagom ljus, måste du släppa in lagom mängd ljus i kameran.

Du släpper in ljuset genom ett hål under en viss tid. Stort hål och kort tid kan ge samma ljusmängd som litet hål och lång tid, så man kan minska hålet om man vill ha lång tid (och tvärtom).

Hur mycket som är "lagom mängd ljus" styr man med kamerans känslighet.

Det är allt. Bländaröppning, slutartid och ISO-tal (känslighet).

Testa själv: Ställ in en känslighet och en bländaröppning. Variera slutartid och ta några bilder. En av dem blir nog lagom ljus.
Testa själv: Ställ in en känslighet och en slutartid. Variera bländaröppning och ta några bilder. En av dem blir nog lagom ljus.
Testa själv: Ställ in en bländaröppning och en slutartid. Variera känslighet och ta några bilder. En av dem blir nog lagom ljus.

Bättre så här

Hur mycket som är "lagom mängd ljus" beror på kamerans känslighet (ISO). Ökar du känsligheten kan du använda kortare tid eller mindre hål (bländare). (Större bländartal = mindre hål)

Bländaren styr också skärpedjupet,ju större öppning desto kortare,vill man tex fota något med suddig bakgrund så ska man ha en stor bländare,hur stor den ska vara beror ju lite på motivet,hur suddigt man vill ha det osv.

Jag knäpper mycke bilder på hundar i rörelse, vill ha hunden i focus o suddig bakgrund. Hur gör man då?
Ganska svårt att svara utan att vara mer specifik,vill du liksom "frysa" hunden får du har en kort slutartid så den inte blir oskarp eller använda blixt om det är inomhus i dåligt ljus och en tillräckligt stor bländare för suddig bakgrund och skärpa över hela hunden,tyvärr får man nästan experimentera sig fram.

Nån som vet om nån bra sida för nybörjare att lära sig allt om bländare, slutartid o ISO. Fattar inget av allt. Snurra bara runt i huvve :/ vill ju lära mig men med en nybörjare nivå.

Hälsningar Therese

Hej.
Du kan nog hitta massor med sidor om du söker. Ett tips är annars moderskeppet.se där finns mängder av kurser, både om bildbehandling och fotografering. Om man föredrar böcker så finns det hur mycket som helst där med, kolla ditt bibliotek. Sen brukar det ju finnas fotokurser vilket jag personligen tror är bäst, kolla typ Folkuniversitetet, Medborgarskolan etc.

Lycka till!

Hej,
Googla fotosidan fotoskolan. Skulle lagt in en länk, men jag är på resande fot med begränsat interface... Fotoskolan tycker jag ger men bra genomgång.
/Ola

Hälsningar Therese

En sak som många glömmer är kamerans instruktionsbok, där står det mycket om just hur man använder bländare och ISO och massa andra funktioner som kameran har.
Det har hjälpt mej mycket.

Eller letar du upp någon fotograf på orten du bor och frågar vad det kostar för några timmars kurs...
man lär sig mest av det skulle jag tro...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar