Annons

Nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

ickas

Avslutat medlemskap
Är lite nybörjade i Photoshop Elements 8.0 och tycker att det är ett bra program som passar mig och det behov jag har.

Har börjat lära mig en del funktioner och så klart då lite hur man gör om fotona, men det jag är rädd för är att man blir lite blind på vad man gör och det blir för mycket...

Är ju bara en amatör och nybörjade både på att fota även om jag har gjort det några år för att ha minnen från familjen m.m.

Vill ju inte att fotona ska bli för retucherade utan se så trogna ut även om man kan förbättra skärpa m.m

Hur gör Ni? När och varför gör Ni om fotona?

Kanske ha hamnat i fel tråd, men gör ett försök...

MVH
Marika

En väldigt vanlig orsak till att efterbehandla bilderna är valet av fil-format - väljer man att fotografera i RAW, måste det till någon form av efterbehandling. Denna efterbehandling sker i kameran om man bara använder .jpeg - fast med någon annans ( kameratillverkarens tekniker ) inställningar och uppfattning om vad som är "en bra bild".

En annan anledning kan vara att rädda en bild som inte går att ta om, men som blivit för mörk, eller lite sned, eller saknar "stuns". Jag försöker göra majoriteten av jobbet i kameran, men ibland krävs handpåläggning för att jag ska vara nöjd.

Jag tycker att det är kul att experimentera med bilder. Ofta gör jag inte om en bild för att den skall bli bättre utanför att lära mig PS (jag använder elements 8 också) och för att möjligheten finns. Kanske kan man få en effekt man inte tänkte på. Jag kan byta ut en tråkig himmel mot en mer passande bara för att det går. Men orginalbilden måste vara bra, det är svårt att göra en bra bild av en dålig. Sedan beror det ju på vad jag skall använda bilden till, vissa bilder tycker jag inte att man skall manipulera.

Mvh Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar