Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gyverr

Medlem
Hejsan

Jag har nu funderat länge på att köpa en systemkamera men har problem med att välja vilken. Eftersom jag är student så är min plånbok ganska smal så jag har då funderat på att köpa antingen en Nikon D40 eller en Canon EOS 1000. Men vilken ska man välja?. Är nu frestad på att köpa en D40 under mellandagsrean pga priset men är det värt att vänta och köpa en Canon?
 
Jag hade lätt gått på Canon. 10 mp och bra autofokus. Canons tillbehörssortiment, iaf när det gäller optik, är betydligt bredare än Nikons. Och om du fastnar för fotografering kommer din utrustning troligtvis växa med åren och då är Canon ett bra val. Självklart är Nikon D40 en helt okej kamera också, men min röst faller som sagt på Canon 1000d, för att den är snyggare :) Tänker du köpa ett kit?
 
Nikons D40 har 3 AF-punkter om jag inte minns helt fel, och Canons 1000D har 7. 3 är lite i minsta laget tycker jag, men det beror ju helt och hållet på vad du tänker fotografera. Står det helt stilla, hela tiden, så klarar du dig på en fokuspunkt. :)

Vad gäller tillbehör till Nikon respektiva Canon så måste jag nog säga att det är nog rätt jämt fördelat. Här på FS blir det gärna två olika läger som förespråkar Canon resp Nikon.

Mitt tips till dig är att ta dig ner till affären och be att få känna o klämma på både D40 och 1000D. Den måste faktiskt ligga bra i handen också tycker jag, men det beror ju återigen på om du tänker ha den med dig överallt eller inte.

Sen får du faktiskt 10MP med 1000D gentemot 6MP med D40. Fast ska du inte göra några jätteförstoringar så klarar du dig på 6MP utan några som helst problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.