Annons

Nybörjare, startkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebbe.K

Ny medlem
Hejsan!

Jag går i funderingarna på att köpa en systemkamera.
Jag har bara haft digitalkamera tidigare och har inte hållt på något med bättre kvalité av foto.

Min budget ligger på ca 15 000 :-.

Jag hade tänkt använda kameran för att fotografera lite allt möjligt, vill alltså ha en kamera som jag kan ha med mig på lite allt möjligt så att jag kan fotografera om jag är i naturen, träffar vänner eller annat.
Kommer även att använda kameran för att fotografera Norrsken.

Jag har tittat på två kameror.

Canon EOS 70D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70D18135

Nikon D7100 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD710018105VR

Hade isåfall tänkt köpa paketet med väska och sådant för dessa kameror.
Stativ kommer jag beställa ifrån England, ska tydligen kunna få ett bra för ca 300 SEK därifrån.

Är dessa kameror "för mycket" för en nybörjare? Ska jag titta på några enklare/billigare och kanske köpa något extra objektiv istället?

Jag har två vänner som har Nikon och Canon så jag kan få hjälp vilken linje jag än går mellan dem.

Jag själv gillar idén med Canon EOS 70D då den har wifi så om man tar en bra bild när man är med sina vänner och de vill ha den så kan man skicka över den till deras telefoner enkelt på plats, man kan även då använda wifin som remote när man fotoar norrskenen och det är kallt ute så man vill sitta i bilen och knäppa.

Söker alltså råd om vad folk här på sidan tycker om att köpa de nyaste och ganska dyra kameror som första kamera eller om det är bättre med billigare kamera samt även andra tips och tricks att tänka på innan man köper sin första kamera.
 
Har du pengarna, så är väl priset inget bekymmer.

Känn på dem; ta den som känns bäst i handen. Färdigt.

Per.

PS. Du kan aldrig leta upp skillnader mellan dessa kameror som gör den ena till en tydlig vinnare, förutom passning, då. Eller utrustning du redan har.

PPS. Bra stativ för 300:- har nog ingen sett... Sorry.
 
Min personliga åsikt är att jag hade lagt mer krut på objektiv och mindre på själva huset.

Det du vinner på ett dyrare hus kan vara t.ex. vädertätning, dyrare materialval, snabbare seriefotografering, fler fysiska knappar för inställningar, bättre ergonomi osv. Jämfört med några extra objektiv är det troligen en investering som märks mycket mindre för amatören/nybörjaren.

Om man fotar som hobby tycker jag det är skoj med ett vidvinkelobjektiv ner till ~12mm, en normalzoom, ett ljusstarkt fast objektiv och ett teleobjektiv. Så är man nästan fri att experimentera :)

Här kan du jämföra bildkvalitet mellan en 70D och en hel del olika kameror.
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/8
 
Kommer du filma - välj Canon.
Är du intresserad av extrema telen(mer än 300mm), för tex fåglar - välj Canon
KOmmer du fota sport, tex barns fotbollsmatcher, ridning i ridhus?

Vet du att foto är en grej för dig då är kanske 15 tusen vettigt, annars inte.
 
PPS. Bra stativ för 300:- har nog ingen sett... Sorry.

Okej bra var kanske ett dåligt ordval, men ett helt okej stativ som min vän tycker fungerar för det han använder det till.


Vet du att foto är en grej för dig då är kanske 15 tusen vettigt, annars inte.

Det jag vet är att jag gillar att fota när jag väl har kameran med mig på olika saker.


Har ni några tips på kameror om man nu skulle ta en billigare med extra objektiv istället?
 
Jag själv gillar ju att sprida ut inköpen över en hobby så jag inte köper allt på en gång. Det är ju väldigt lätt också när det gäller foto då man alltid vill ha något nytt objektiv eller tillbehör.
Så är du inte säker på att du kommer tycka det är riktigt roligt och lägga ner tid på fotandet så hade inte jag börjat med prylar för 15000 kr. Klart det är käckt med rejäl vädertätning och snabbare serietagning etc, men är du nybörjare så kommer dessa saker på kameran knappast ge dig bättre foton ändå, då i princip allt beror på fotografen och inte verktyget man använder.

Börja lägre, och är det kul tänk framtidssäkert och köp objektiv som du kan använda i nästa hus om kanske ett år. Men det är mina tankar. Vissa vill ha rejält bra grejer med en gång så är kanske chansen mindre att man tröttnar :) Och har du pengarna som någon skrev så spelar det ju egentligen ingen roll. Men det ska ju kännas bra i magen efter ett köp också :)
 
Ett sätt är att leta upp de kameror du är intresserad av begagnade.
En del säljer fort, jag har aldrig förstått varför utom i ett fall med rullstolsbindning pga olycka.

Ett annat kan vara att acceptera att välja en generation bakåt begagnat eller kanske nytt.
Men det beror lite på hur du skall fota. D7100 har tex bättre AF än D7000 men behöver man det?
 
Jag håller med de som säger att börja billigare. det man får med dyrare kameror är fler reglage för direktkontroll, större sökare, rejälare och tåligare kamerahus och bättre autofokus. om inget av detta är viktigt kan man gott gå ner rejält i budget på kameran. Man kan även testa först med kitobjektiv och konsumentobjektiv. Först då man märker brister i dem själv kan man sälja, ofta med liten förlust och sedan köpa vassare och dyrare objektiv. Frågor som i viss mån påverkar systemvalet är om 1. Sportfoto behövs (dyrare objektiv och kamera direkt) 2. Är norrsken viktigt (förmodligen behövs vidvinkel - större begutbud hos Nikon/ Canon) 3. Har dina kompisar flera objektiv så du kan låna, om de bara har en enkel kitzoom och kanske billigt tele och/ eller du inte kan låna kan du köpa vilket system som helst.

Tänk bara på en sak med Nikon: under D7100/7000 nivån måste objektiven ha AF motor inbyggd (AF-S eller motsvarande), äldre AF och AF-D ger inte autofokus.

Du kan även överväga spegellöst om sport är helt ute.

DSLR att titta på:
Nikon D3200/D5200
Canon 60D/70D/700D/600D
Pentax K50/K30/K5
Sony A65/A77 (A58 har plastbajonett - själv är jag helt allergisk mot det)

Sedan finns begagnat. På nytt, kolla prisjakt och läs recensioner på www.dpreview.com
 
3. Har dina kompisar flera objektiv så du kan låna, om de bara har en enkel kitzoom och kanske billigt tele och/ eller du inte kan låna kan du köpa vilket system som helst.

Min vän som har Canon har nog fler objektiv än han som har Nikon. Då Canon användaren har hållt på mycket längre och fotat fåglar m.m.



Tanken jag har haft är att om jag köper en utav de nya modellerna så är det kanske enklare att sälja om ett år, om jag nu inte skulle bli fast och få intresset.
 
QUOTE Tanken jag har haft är att om jag köper en utav de nya modellerna så är det kanske enklare att sälja om ett år, om jag nu inte skulle bli fast och få intresset. QUOTE

Nja, Canon och Sony ffa har en (o)vana att sätta höga priser i början och sedan sänka 20-25% efter ett knappt halvår vilket gör att i så fall är nog en 70D i synnerhet ett tveksamt köp. Det du säljer för begagnat måste vara i relation till nypriset då.

Skall du ändå sälja om något år är nog en fundering att kolla intensivt efter erbjudanden på den utgående 60D. Tänk på att % fallet hos kameror i det här segmentet är liknande så är du osäker på intresset lägg inte så mycket på kamerahuset - det faller mest i pris begagnat.
 
Tanken jag har haft är att om jag köper en utav de nya modellerna så är det kanske enklare att sälja om ett år, om jag nu inte skulle bli fast och få intresset.

Misstänker du att det blir byte på ett år så köp begagnat eller en utgående modell. Prisraset är hårt även första året! Jag började på en 600D (650D hade kommit då) som jag köpte ny och sålde den med 18-55 samt 50 1,8 (som följde med i paket) för 3-400kr mindre än jag köpte dom för.. inte illa för att ha använt grejerna i ett halvår :)
 
I princip om man köper en kameramodell som stabiliserat sitt pris (t ex 70D om ett halvår) så kan man sälja den för 2/3-3/4 av nypriset ett knappt år senare och då nästa modell kommer (en mytisk 80D) är värdet 1/2 nypriset ungefär. Väntar man tills nästa modell igen kommer (d v s en mytisk 90D) så är värdet nere på ca 1/4 av nypriset då du köpte den. Det här tycker jag gäller i stort för kameror i mellanskiktet. Proffsmodeller faller mer i %. Så ju mer kronor du lägger på modellen, även om procentfallet är samma, så förlorar du mer kronor på en dyrare modell. Köp inte för dyrt om du är osäker.
 
Jag planerar inte att byta eller sälja efter ett år, jag menade utifall att jag inte skulle fatta intresse för det och då sälja för att jag inte använder prylarna.

Man kan ju aldrig vara säker på om man kommer gilla något men jag tror att jag kommer gilla fotografering, kanske inte så mycket så att det blir att jag går ut i skogen varje dag bara för att fotografera. Mer att jag kommer gilla att möjligheten finns att ta fina bilder när man är "ute och gör något"
 
Jag skulle säga, allt annat lika och givetvis förenklat - är du ute efter stillbilder, Nikon. Är du ute efter att filma, Canon. Om det är Canon och Nikon man väljer mellan.
Sedan finns det en massa om och men.

Jag köpte en D7000 som min första systemkamera för drygt två år sedan och är glad att jag inte tog en D5100 eller D3100 i stället. I och för sig är det sällan man ångrar att man köper dyra saker, så det är inte ett bra bevis för att det är rätt att köpa upscale direkt. Men jag har verkligen uppskattat den bättre sökaren, de dubbla inmatningshjulen och toppdisplayen. Till exempel. Jag kan inte veta, men jag tror att det bidrog till att jag fastnade i fototräsket. Om vi nu antar att det är en bra grej.

Men jag håller också med om att man inte ska försumma optiken. Så om alternativet är en dyrkamera och bara ha råd med kitoptiken inom överskådlig framtid, eller en billigare kamera och budget kvar för att utöka objektivparken inom överskådlig framtid, då röstar även jag på det senare.

I Nikon-termer tycker jag att D7000 framstår som väldigt bra prestanda/krona nu. Senast jag kollade.
 
Inte!

Du får inte ett helt okej stativ för under tusingen om du ens ska ha ett halvkasst huvud med!!! Bara att glömma! Samma sak som att kasta pengarna i brasan. Nej, förresten - Sämre än att göra det. Du kommer bara bli irriterad på stativet och dig själv för att du gick på den niten!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.