Annons

Nybörjare - som många andra..

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Hej
Precis som många andra trådar på detta forum, har jag tankar på att köpa en digital systemkamera. Är dock helt novis på området.

Jag har funderat på följande paket:

http://www.dustinhome.se/pd_5010112308.aspx?

Kan det vara något att ha? Vilken utrustning behöver man köpa till?

Vilket behov har man av extern blixt, eller hur långt kommer man på den inbyggda?

Tacksam för tankar och funderingar. Vet att många förespråkar Nikon och Canon, men har tidigare haft kompaktkameror från Olympus, och är väldigt nöjd med dem, vilket är anledningen att mitt val fallit på dem. I och för sig är inget spikat ännu...

// Johan
 
Finns i princip inga dåliga kamerahus på marknaden idag. Som alla sagt i alla trådar. Gå och kläm och känn.. Testa menysystemet osv. Vilket känns mest naturligt för dej? Välj de.

Just i instegsklassen vet jag inte riktigt om dem flesta verkligen förespråkar Canon och Nikon. Är ju mer när du kommer till de professionella kamerorna som skillnaderna börjar märkas.

Olympus 510 är en utmärkt kamera. Du behöver inte känna ångest om du känner en.

Fördelen med extern blixt är att du kan vrida den så att blixtljuset inte kommer rakt framifrån. Dvs du kan vrida den mot taket, en vägg på sidan osv.

Hur mycket man använder blixt är högst individuellt. och beroende av vad du fotar. Vissa använder aldrig blixt, andra använder de jämt. Men visst är de en bra sak att ha och som verkligen kan utveckla ens foto.

Det viktigaste tillbehöret efter minneskort, väska osv är stativ tycker jag.
 
Tycker det verkar vara ett prisvärt paket. Men, som Calle skriver: Gå till en bra kamerabutik (inte Onoff eller Elgiganten...) och känn på olika kameror i prisklassen -- Olympus E510, Canon 400D, Nikon D40x osv. Det är viktigt att du tycker att den känns bra i handen och att titta genom sökaren.

Blixt tycker jag du ska vänta med. Så småningom kommer du att upptäcka om du behöver en, eller om du hellre lägger pengarna på stativ, nytt objektiv osv.
 
ErlandH skrev:
Gå till en bra kamerabutik (inte Onoff eller Elgiganten...)

Precis.. och vilken butik du nu än bestämmer dig för att gå o titta i, glöm inte att kolla priset på Cyberphoto.se innan du köper från butiken.

Kolla upp alla fakta kring kameran innan du går till butiken, då kommer du upptäcka hur lite butiks-människor kan, de bara ljuger allt vad de kan för att sälja, därför handlar jag aldrig i butik längre.
 
Danlo skrev:
Precis.. och vilken butik du nu än bestämmer dig för att gå o titta i, glöm inte att kolla priset på Cyberphoto.se innan du köper från butiken.

Kolla upp alla fakta kring kameran innan du går till butiken, då kommer du upptäcka hur lite butiks-människor kan, de bara ljuger allt vad de kan för att sälja, därför handlar jag aldrig i butik längre.

Lite OT en det beror väl helt på vilken butik du går till. Jag köpote min kamera på Scandinavianphoto i butik och där får man nog säga att de kan sina saker. Men visst går man till elgiganten, onoff eller liknande så är det klart att det blir en och annan fras enbart för att sälja.
 
Calliii skrev:
Fördelen med extern blixt är att du kan vrida den så att blixtljuset inte kommer rakt framifrån. Dvs du kan vrida den mot taket, en vägg på sidan osv.

Låter som ett alternativ, då jag har två svarta hundar, varav en är väldigt blank i pälsen, och tar man kort med blixt på kompakten, så bli det absolut inget bra. Kunde kanske vara bra att rikta blixten lite åt annat håll i så fall, eller tänker jag fel?
 
Teufelschlumpf skrev:
Låter som ett alternativ, då jag har två svarta hundar, varav en är väldigt blank i pälsen, och tar man kort med blixt på kompakten, så bli det absolut inget bra. Kunde kanske vara bra att rikta blixten lite åt annat håll i så fall, eller tänker jag fel?

Du tänker helt rätt. Ju mindre blixtljus som studsar tillbaka och därmed in i kameran desto mindre blänk (eftersom blixten sitter så nära och åt samma håll som linsen).

Dessutom så blir det ju ett jämnare finare ljus om du studsar de. Blir inte som en liten "stråle med ljus" som lyser upp ett ställe väldigt mycket men ingenting annat.

Tänk på när du använder blixt på systemkamera så exponera efter bilden så långt de går innan du aktiverar blixten så att hela bilden blir bra, annars kan det bli som med en kompakt, överexponerat motiv och helt svart bakgrund. Tänk också då på att du kan använda långa slutartider utan att motivet blir oskarpt eftersom blixten fryser motivet.

När jag har varit vimmelfotograf på klubbar så använder jag 1/10-1/15 i slutartid. Blir häftig effekt, mycket liv i bilden.
 
Teufelschlumpf skrev:
Hej
Vilket behov har man av extern blixt, eller hur långt kommer man på den inbyggda?

Har ett tillägg.

Det finns en potentiell risk att stora gluggar kan skugga den inbyggda blixten. Det hände mig.
Men detta beror naturligvis på gluggens fysiska dimension och blixtens placering och inte alls säkert ett problem på aktuell kamera.
 
Re: Re: Nybörjare - som många andra..

Essen skrev:
Har ett tillägg.

Det finns en potentiell risk att stora gluggar kan skugga den inbyggda blixten. Det hände mig.
Men detta beror naturligvis på gluggens fysiska dimension och blixtens placering och inte alls säkert ett problem på aktuell kamera.

True! Men i sånna fall är de nog vanligare att man glömmer motljuskyddet på. Hänt undertecknad ett antal ggr ^^ Men visst kan det bli problem med det du beskriver.
 
austlich skrev:
Lite OT en det beror väl helt på vilken butik du går till. Jag köpote min kamera på Scandinavianphoto i butik och där får man nog säga att de kan sina saker.
Nja, vissa säljare på Scand är bra, men långtifrån alla. Dessutom ska man komma ihåg att butiken ganska sällan kan erbjuda konkurrenskraftiga priser.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.