Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare som behöver lite råd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Så dina slutsatser om att det är av princip jag väljer att inte köpa EF-S idag vet jag inte var du tog dom i från.
Okej, jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men när du skrev att man ska satsa på "i alla fall EF (inte EF-S)" så trodde jag du menade att man skulle undvika EF-S-objektiv. Vilket jag alltså tycker är ett dumt råd. Har man en cropkamera tycker jag att man ska köpa de objektiv som passar bäst (prestanda, pris osv) och inte bry sig om ifall det är EF eller EF-S.
 
Okej, jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men när du skrev att man ska satsa på "i alla fall EF (inte EF-S)" så trodde jag du menade att man skulle undvika EF-S-objektiv. Vilket jag alltså tycker är ett dumt råd. Har man en cropkamera tycker jag att man ska köpa de objektiv som passar bäst (prestanda, pris osv) och inte bry sig om ifall det är EF eller EF-S.

Jag håller med dig där! jag är jätte nöjd med tex mitt EF-S 15-85mm, men när jag nu står i planerna på att gå till fullformat så blir det lite mera bytande än "bara" kamera huset.
Ledsen om jag kanske skrev otydligt. Men det jag ville bara belysa var att man skall ha det i åtanke vid sina val så det inte blir en överraskning om man hamnar i det skedet. som jag nu är i, och det kostar en del :)
 
Jag håller med dig där! jag är jätte nöjd med tex mitt EF-S 15-85mm, men när jag nu står i planerna på att gå till fullformat så blir det lite mera bytande än "bara" kamera huset.
Ledsen om jag kanske skrev otydligt. Men det jag ville bara belysa var att man skall ha det i åtanke vid sina val så det inte blir en överraskning om man hamnar i det skedet. som jag nu är i, och det kostar en del :)
Ja, om man har bestämt sig för att inom en överblickbar tid skaffa ett FF-hus så är det ju bra att tänka på.

Fast de flesta som skaffar ett FF-hus behåller kanske sin gamla cropkamera som andrahus, och då är ju EF-S-objektiven precis lika användbara som tidigare.
 
Har nog äntligen bestämt mig för att det blir en 3100 då jag inte behöver "vikbar" skärm och kommer nog inte filma så mycket.
Det jag tänkte fråga nu är ang skärmen på 3100,är den såpass dålig att den blir svart i mörker och ljus? Har en gammal vanlig digitalkamera som det inte går att se på i mörker och ljus....

Sen en till fråga från en gröngöling, det här med objektiv....
Alla kameror säljs ju med ett vad jag förstår "grund/allround" objektiv, nu finns nikon d3100 i några paket, med två objektiv men alla dessa siffror säger mig INGENTING, är det värt att satsa på en paketlösning eller ska jag vänta med att köpa till objektiv tills jag lärt mig mera??
Är det ngn som har en bra sida med en liten snabbskola på vad alla siffror betyder.

Och, ni som är lite mera vana, objektivet som följer med, vad funkar det bäst som, vidvinkel eller porträtt, vad är värt att satsa på som nummer två vidvinkel eller porträtt?
Kommer ju säkert att fota både och mycket eftersom jag har barn och även vill ta lite natur osv. (blev svårt att förklara) men jag vill alltså veta vad man bäst kan säga att det medföljande objektivet kan ersätta, så jag vet vad jag ska köpa till. OJ nu blev det rörigt hoppas någon förstår min fråga.......
 
Ta kitobjektivet. Alltid värt det, speciellt om man är nybörjare.

Gissar att det är 18-105/3,5-5,6 G ED VR och AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II som du överväger. Siffrorna 18-105 respektive 18-55 är hur mycket zoom du har. 18-55 är ungefär 3x zoom medan 18-105 är ca 6x zoom. Hur 18mm ser ut kan du kolla här.

3,5-5,6 är hur stor öppningen är i objektivet, alltså hur mycket ljus som släpps in. Det är egentligen 1/(x), så ett lägre värde betyder större öppning ( ex 1/3,5 = 0,28 och 1/5,6 = 0,18) VR står för Vibration Reduction och bygger på att en glasbit i objektivet vibrerar och motverkar handens skakningar.

Finns säkert massor mer om Nikon-objektiv men det överlåter jag till någon Nikonist. Generellt dock: mer zoom -> sämre bildkvalité; varför jag gillar fasta objektiv bättre.
 
Jag tycker dock att man gott kan satsa på ett kit med objektiv. Dessa objektiv är kraftigt subventionerade vid köp och duger bra till många. Vissa kanske kommer på senare att de vill ha andra objektivegenskaper men då är det bra att ha provat in sig först.

Jag skulle inte bekymra mig för skärmen. Förr hade t o m proffsmodellerna bara 2" skärmar med lite över 100.000 dots. Alla dagens är mycket bättre. Visst är det skönt med fler dots och större skärm men man kan alltid ta flera bilder om man är osäker på skärpan för att öka chanserna.
 
Tack så mkt för era svar.

Har blivit lite klokare, kommer satsa på en kamera med medföljande 18-55, funderar på att ta ett kit med 18-55 plus 55-200.
Men en kompis berätta att sigma och tamron har billigare objektiv, då kostar 55-200 runt en tusenlapp, men jag kan inte få fram om dom har bildstabilisator, vilket jag vill ha.

Någon som vet om de billigare märkena har det?
 
Recension

Innan du handlar, läs noggrant de recensioner du kan finna gällande respektive objektiv. Här på Fotosidan har du utmärkta recensioner under "produkter". Spontant skulle jag inte göra ett köp, utan att först väldigt ingående vägt alla aspekter.
 
Tack så mkt för era svar.

Har blivit lite klokare, kommer satsa på en kamera med medföljande 18-55, funderar på att ta ett kit med 18-55 plus 55-200.
Men en kompis berätta att sigma och tamron har billigare objektiv, då kostar 55-200 runt en tusenlapp, men jag kan inte få fram om dom har bildstabilisator, vilket jag vill ha.

Någon som vet om de billigare märkena har det?

Kitet med 18-55 & 55-200 är jättebra att börja med. Båda har bildstabilisator.
Sigma har ett för c:a 1700 men med tanke på sigmas ojämna kvalitetskontroll så är jag tveksam till det.. Dessutom blir det billigare att ta nikon paketet.
 
Som Johanna skrev tack för alla tips o råd!

Jag som nu nästan hade bestämt mig med för en 3100, men så fick jag ett reklamblad från mediamarkt och den här helgen har de nå jippo och erbjudande på D5000 + 18-55 VR och 55-200 VR för 5490 kr. I mina öron låter det jätte bra, men vad säger ni? Är 55-200 ett bra objektiv att ha?

Sen har jag kikat på andra kit och det finns 18-55 i två olika ett som heter AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II och ett annat som heter AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR, det förstnämnda är alltid billigare, vad är skillnaden mellan dem?
 
Är 55-200 ett bra objektiv att ha?

Sen har jag kikat på andra kit och det finns 18-55 i två olika ett som heter AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II och ett annat som heter AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR, det förstnämnda är alltid billigare, vad är skillnaden mellan dem?
1. Ja, det är en telezoom som är helt okej.

2. Den dyrare varianten har VR, dvs den "hjälper" dig att hålla kameran still när du använder långa exponeringstider. Det är en bra finess, speciellt kanske för någon som är nybörjare.
 
Tack så mkt för era svar.

Har blivit lite klokare, kommer satsa på en kamera med medföljande 18-55, funderar på att ta ett kit med 18-55 plus 55-200.
Men en kompis berätta att sigma och tamron har billigare objektiv, då kostar 55-200 runt en tusenlapp, men jag kan inte få fram om dom har bildstabilisator, vilket jag vill ha.

Någon som vet om de billigare märkena har det?

Är det inte enklare att köpa en kamera som har inbyggd stabilisering så du får det på alla objektiv?
 
Köp en begagnad canon eos 50d för sisådär 4000sek på blocket eller tradera. sen kan du köpa samyang 8mm fisheye för runt 2000sek.

50d har ju mycket snabb seriebildstagning och är en grym kamera på alla sätt.

bästa köpet? ja enligt mig.

// Gustav
 
Är det inte enklare att köpa en kamera som har inbyggd stabilisering så du får det på alla objektiv?

Har Nikon någon sådan ? Det är ju Nikons objektiv som diskuteras ! Tamrons och Sigmas billigaste objektiv är så kassa så skulle sjölv inte ens vilja sätta dem på en kamera med inbyggd stab.
 
Det finns tre saker som D5000 är bättre på än D3100:
vikbar skärm och flerbildstagning, dvs kameran tar 3 bilder efter varandra med olika inställingar.
lite snabbare flerbildstagning.


D3100 jmf D5000

Lite högre upplösning 14,2 Mp vs 12,3 Mp
25% lånsammare 3 b/s jmf 4 b/s
Autofokus i inspelningsläge Ja - kontrast-AF jmf manuellfokus. Lättare att hitta fokus när man filmar.
Bildhastighet 1920x1080/30 fps vs 1280x720/24 fps Full HD vs HD
Videofilformat (Skriver) H.264/AVC jmf MJPG

D3100 vs D5000

VR betyder bildstabilisering. Vilket är bra när man fotograferar i dåligt ljus och på långt håll.
 
Har Nikon någon sådan ? Det är ju Nikons objektiv som diskuteras ! Tamrons och Sigmas billigaste objektiv är så kassa så skulle sjölv inte ens vilja sätta dem på en kamera med inbyggd stab.

Tjaa, diskussionen gällde väl egentligen kamera + kitobjektiv samt skillnader på olika kitobjektiv. Nu verkar i och för sig TS bestämt sig för Nikon av någon anledning men då det inte angetts varför kan det nog ses som en berättigad fråga om man tror TS inte övervägt alla märken.

För övrigt tillverkar både Tamron och Sigma väldigt bra objektiv. De för 1700:- kanske inte är de bästa exemplen men det finns andra som är mycket bättre. Nikons kit-objektiv är inte bättre än andra billighetsobjektiv så i så fall skulle du väl heller aldrig använda Nikons 18-55, 18-105 eller 55-200?
 
Har Nikon någon sådan ? Det är ju Nikons objektiv som diskuteras ! Tamrons och Sigmas billigaste objektiv är så kassa så skulle sjölv inte ens vilja sätta dem på en kamera med inbyggd stab.

Ok, jag uppfattade det som att kameravalet var grunden för tråden och inget hus köpt än. Kanske inte för sent att skippa en kamera som inte har inbyggd stabilisering, inte har fokusmotor i huset och som dessutom inte ljusmäter på lite äldre objektiv?
 
Ok, jag uppfattade det som att kameravalet var grunden för tråden och inget hus köpt än. Kanske inte för sent att skippa en kamera som inte har inbyggd stabilisering, inte har fokusmotor i huset och som dessutom inte ljusmäter på lite äldre objektiv?

För min del har jag inte köpt nån kamera än, vet inte hur de går för de andra "nybörjarna". Vilka kameror har inbyggd bildstabilisator då?

Mediamarkt hade ett erbjudande tom imorgon som jag funderade på. en D5000 med ett 18-55 och 55-200 för 5490. Men jag kan verkligen inte bestämma mig och tror det blir förhastat att köpa det redan imorgon.

Är ändå mest sugen på D5100 och funderar då på att bara ta den i kit med ett 18-55 och sedan se vad jag vill ha för objektiv och köpa det senare till.
 
Pentax

Pentax har inbyggd bildstabilisator i huset, men du kanske är ute efter en Nikon eller Canon?
 
Inbyggd bildstabilisator i kamerahusen har du även på Sony och Olympus kameror. Något du kanske borde nämna också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.