Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare som behöver lite råd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, ja efter att ha varit o kikat på dem några gånger så känns de som jag vill ha en Nikon, sen har jag två kompisar som har det och är jätte nöjd med det så då känns de tryggt bara.. Men det där med vilken gör mig galen:)
 
Köp den bästa du har råd med. Du kommer inte att ångra dig. Jag köpte en svindyr diskho och blandare - rena lyxen - med alla tillbehör (20 000:- +) .. visst det sved i plånboken (2009) men jag glädjer mig dagligen över hur bra den fungerar när man lagar mat och så. Kvalitét lönar sig. Det är samma sak med kameror.
 
Senast ändrad:
Ok, ja efter att ha varit o kikat på dem några gånger så känns de som jag vill ha en Nikon, sen har jag två kompisar som har det och är jätte nöjd med det så då känns de tryggt bara.. Men det där med vilken gör mig galen:)

En god vän köpte sin 5100 via expert som hade riktigt bra pris samt att det var med photoshop elements 9, ett stort plus är ju om kompisar har samma märke.
 
En god vän köpte sin 5100 via expert som hade riktigt bra pris samt att det var med photoshop elements 9, ett stort plus är ju om kompisar har samma märke.

+1

Om man själv trivs med huset, samt polarna har märket, är processen att växa in i huset enklare och många ggr roligare för foto kan bli/vara en lagsport med fotoutflykter tillsammans. Allt detta bygger på mina egna nyliga erfarenheter förutom märket, där jag är omgiven av "det andra".

Mycket bra och viktigt inlägg, där risken att kameran som inledningsvis lät så kul, sedan kan komma bli liggandes i väskan för att det alltid är så "knöligt" med stora kameran för att man helt enkelt inte kommer "in i fotandet med systemaren". "Jag har ju ändå den i mobilen om nåt dyker upp". Hört många historier nu om detta fenomen. Därför är de inlägg som också berättar om bra begagnatköp väldigt kloka, då man inte förlorar alls så mycket om man märker att det inte var så kul, alternativt (vilket ju är det rätta ... ) vill uppgradera något.
 
Jag kikade på experts erbjudande och det lät bra förutom att det var objektivet utan VR och det vill jag ha.

Ja det är det som gör det svårt för mig ifall jag "tröttnar" eller inte inte tycker det är lika roligt som jag tror nu att jag kommer tycka. För den sakens skull lutar det mot en d3100 eller D5000, fast jag tror att jag helst vill slå till på en D5100 med bara ett 18-55 och sedan se vad jag har för behov.

Begagnat är kanske bra ändå, när jag för ett tag sedan började leta kameror fick jag rådet att inte köpa begagnat och sedan dess har jag varit inställd på att köpa en ny och endast kikat på det.
 
Kompakt

Har du fotograferat mycket förut? Med kompakt eller mobilen, tagit mycket bilder och funnit glädjen i det? Att fotografera kan vara så mycket mer än bara ta bilder... det kan vara ett sätt att uppleva världen, att kommunicera, förstå och dela erfarenheter. Kameran kan bli en passion och ett kärleksförhållande. Jag började fotografera med en analog begagnad Nikon FE2, bara för att få motiv till mina målningar... övergick till en kompakt Ricoh utan särskilt förhållande till foto... mer än skisser till måleri. Slutade måla efter tjugo intensiva år, hamnade i ett vacum... köpte en digital Pentax K200D med samma vånda som du beskriver... och var fast. Sedan den dagen är kameran min passion... min livsluft. Vilken kamera du än väljer, den är eventuellt vägen in i ett kärleksförhållande till bilden för livet... eller inte. Men det är en investering i dig själv, som berikar ditt liv med en ny erfarenhet.
Personligen skulle jag inte köpa ett begagnat digitalt hus, begagnade objektiv alltid och otvetydigt.
Ett kamerahus har begränsat antal exponeringar (även om det är MÅNGA), det finns mycket i ett begagnat hus som ska fungera.... objektiv har i princip obegränsad livstid.
Innan du väljer hus, i vilka miljöer ska du fotografera?
Inomhus i dåligt ljus... sök ett kamerahus med en sensor som har fina ISOegenskaper.
Utomhus för makrofoto och stativ... skakreducering är kanske inte lika viktig.
Handhållen kamera och snabba bilder... sök ett kamerahus med fina seriebildegenskaper, och skakreducering inbyggt i huset (då kan du köpa objektiv utan)
Utomhus eller i skiftande väder... sök ett hus med vädertätning.
Vilket kameramärke har de objektiv du söker begagnat, till fina priser?
Åk till en handlare, kläm och känn på de olika husen,... varje tillverkare har sitt signum.
Etc...
Lägg samman de egenskaper just du behöver och du finner ett hus som motsvarar dina behov.
Men till sist handlar inte foto om prylarna... det handlar om glädje och lyckliga stunder.
 
Ja jag har fotograferat ganska mycket under lång tid, mer än 10 år, men bara med kompakt (och mobil). jag tycker det är fantastiskt roligt och jag gillar att dokumetera allt. Hade jag inte haft det intresset så skulle jag inte ens fundera på att köpa en system kamera. Mitt intresse har vuxit sedan jag för två och ett halvt år sedan fick vår dotter, tiden går så fort om man vill få allt på bild och jag vill även kunna ta riktigt fina bilder och lära mig det. nu väntar vi vårt andra barn och därav har jag tänkt slagit till nu snart innan hon kommer. jag har massor med bilder från vårt första barn men ja jag vill ha mer och finare bilder så vill verkligen lära mig. Första tiden och ja hela barndomen får man aldrig tillbaka igen och jag vill gärna tycka att det är en bra investering att göra.

Ändå är jag lite fundersam ifall jag tröttnar och bara fotar med auto knappen får då kan jag lika gärna inte köpa nån system, men jag tror och hoppas att det inte kommer bli så:)

Så det jag främst ska ha kameran till är familjefoton både ute och inne, men vem vet mitt intresse kanke sprider sig vidare till andra motiv:) Jag kommer även fotografera modeller då jag jobbar som makeup artist och tar nu alltid före och efter bilder, vilket jag tror blir roligare att få fram finare bilder med en system.
 
Jag kikade på experts erbjudande och det lät bra förutom att det var objektivet utan VR och det vill jag ha.

Ja det är det som gör det svårt för mig ifall jag "tröttnar" eller inte inte tycker det är lika roligt som jag tror nu att jag kommer tycka. För den sakens skull lutar det mot en d3100 eller D5000, fast jag tror att jag helst vill slå till på en D5100 med bara ett 18-55 och sedan se vad jag har för behov.

Begagnat är kanske bra ändå, när jag för ett tag sedan började leta kameror fick jag rådet att inte köpa begagnat och sedan dess har jag varit inställd på att köpa en ny och endast kikat på det.

Det är synd att Du fått det rådet, tycker jag. När jag kom igång med denna hobbyn, var beggat det enda alternativet och så har det fortsatt. Jag kan idag inte tänka annat än beggat med tanke på min budget, samt att fotot har blivit mycket mer intressant iom att klassen på optik jag nu haft turen att finna är av helt annan kaliber tack vare begagnat här på FS.

Dock behöver man kanske någon som kan hjälpa att avgöra om det är 1) ett bra pris, samt 2) funkar som det ska. Får Du blodad tand och tycker det här är skitskoj, kommer det i regel också innebära att Dina krav höjs och då blir optiken viktig. Kamerahusen från låt säga på Canonspråk, 30D och nyare, räcker till väldigt mycket märkte åtminstone jag när man satte på finare glas framtill. En 30D behöver man inte betala mer än ca 2500:- för ofta med batterigrepp. Jag gav 3500:- för min 40D inklusive BG och det är en underbar kamera med mina mått mätt.

Kanske lite hjälp från kompisarna?
 
Av de senaste 20 objektiven jag köpt så har bara en varit ny. Anledningen till att jag köpte den ny var för att den inte fanns på begagnatmarknaden, det var en helt ny modell på maknaden. Köper man begagnad optik så har man alla möjligheter att få ut samma pengar när man säljer.

Man får knappast ut samma pengar när man köper kamerahus - men absolut - 30D - 40D kan man hitta till klart bra priser och det är väldigt kompetenta hus.
 
Ok nu har jag en ny fråga:)

Skulle ni satsa till en början bara på ett 18-55, 18-105 eller 18-55 och 55-200?
 
Har haft alla, har kvar 18-105VR. Den är värd merkostnaden i paketen (jmf 18-55). Dock beror detta ju på hur stort man vill ha "paketet" - den är ju märkbart större än en 18-55.

Men om man tar en 18-105 nu (den är dessutom bättre än 18-55VR på det allra mesta) så öppnar det för att man klarar sig med en 70-300 senare - OM man kommer på att man verkligen vill ha en telezoom. Även om man kommer på att man vill ha en 55-300 eller en 55-200 så är det faktiskt ganska bekvämt att ha lite överlapp mellan zoomarna.
 

Bilagor

  • 1855.png
    1855.png
    14.3 KB · Visningar: 139
  • 18105.png
    18105.png
    21.4 KB · Visningar: 138
Bilderna är i samma skala. Bara det att frontglaset på 18-105 är större gör sitt till också för "intrycket" av storlek... (67mm vs 52mm filterring)
 
Hej ! Skulle köpt 18-105 till att börja med ! Och som ovan sa köpa ett 70-300 (Nikon) senare ! 55-200an är lite klen tycker jag ! 300mm är lite mer "allround tele" om man säger så.MVH.
 
Det mest optiskt påkostade

... är alltid mitt tips. Hellre ett riktigt bra normalzoom än två halvbra normal resp telezoom. Bättre vänta lite då med den längre brännvidden för att köpa kvalitet även där. Så gjorde jag inte själv, vilket är skälet jag råder Dig göra enligt ovan. Sparar onödiga läropengar ... ;-P

Ett tips till, kolla att Ditt val av objektiv har hygglig närgräns; mellan 30-40 cm. Då kan Du om inte macrofota enligt gängse norm (1.1 avbildningsskala) men dock med telet komma nära blommor och insekter, samt delar av ansikte, t ex ögon vid make-upfoto som Du inledningsvis talade om.

När det gäller bra normalzoom har Canon flera alternativ, kanske Nikon också? Bra optiskt med OK respektive riktigt bra ljusstyrka. Det sistnämnda brukar dock vara riktigt dyrt, då det kostar en slant bygga gluggar med stora ljusstarka hus och glasbitar. För mig har det till den absoluta lejonparten av bilderna räckt med optiskt bra och lite lägre ljusstyrka. Beroende på hur modernt hus man köper, har dessa iregel nu goda brusegenskaper även vid höga ISO-tal = när man ställer in högre ljuskänslighet hos sensorn för att kompensera för lägre ljusförhållande.

När Du skall fota make-up sedan, tänk på nedan. Alternativ 1 att lägga en bra blixt i bugeten samt en off-shoekabel så att Du kan handhålla en lös blixt vid sidan om kameran. Skall Du närfota ansikten med inbyggd blixt, ser i regel modellen ut som tagen från ett bårhus, tyvärr... Alternativet 2 (och inledningsvis kanske bästa/billigaste) är ett så kallat bra b-ljus (bra permanentljus från åtminstone två likvärdiga (samma färgtemperatur) ljuskällor. Finns ganska schyssta från ett par 1000-lapper. Tredje alternativet och det i särklass billigaste är en fotoplats där Du får in mycket bra dagsljus, samt en lös reflexskärm att lätta upp den andra sidan av ansikten med. Ger inte samma frihet med att rikta ljus, men få saker slår indirekta dagsljuset.

Puh, det blev mycket. Ursäkta min författariver.
 
Återigen tack för alla tips!

Då lutar det faktiskt åt att börja med ett 18-105 först och sedan köpa vad jag fått för behov då.

Tack Mr Davidson för alla dina goda råd, just nu känner jag mig alldeles för "grön" för allt du skriver om, men jag lägger det på minnet tills jag kommit igång lite:) Det verkar dock ta en stund eftersom jag alrig kan bestämma mig, tror jag har betsämt mig men sen kommer g på nåt annat som är bra med en annan kamera, jag vill lixom inte göra ett förhastat beslut även om jag kikar på de "billigare" kamerorna så handlar det ju om en del tusenlappar iaf.
 
Återigen tack för alla tips!

Då lutar det faktiskt åt att börja med ett 18-105 först och sedan köpa vad jag fått för behov då.

Tack Mr Davidson för alla dina goda råd, just nu känner jag mig alldeles för "grön" för allt du skriver om, men jag lägger det på minnet tills jag kommit igång lite:) Det verkar dock ta en stund eftersom jag alrig kan bestämma mig, tror jag har betsämt mig men sen kommer g på nåt annat som är bra med en annan kamera, jag vill lixom inte göra ett förhastat beslut även om jag kikar på de "billigare" kamerorna så handlar det ju om en del tusenlappar iaf.

Klokt! Samtidigt kommer det alltid finnas något som inte finns på huset man väljer, om man inte nickar på det nyaste dyra (oftast). Ett tips kan vara en generation bakåt under utförsäljning alt beggad. Pristappet är enormt, även om vissa annonser är skrivna av smått romantiskt hoppfulla optimister, ibland dyrare än utförsäljningspriset. Gäller hitta rätt tillfälle/modell. Ledsen jag inte kan hjälpa Dig i Nikon-djungeln. Svårt också med råd, som Du kanske märkt. Många gånger lika många åsikter som svar. Svårt för Dig sovra i svaren. Du har ingen bra kompis som kan råda, som är att lita på? Det är lite av en konst hitta mest bang for the buck.
Hade det varit Canon, hade åtminstone jag nog varit relativt klar på vilken modell av hus och optik som utgjort en utmärkt startpunkt med rejäl tillväxtpotential också. Lycka till!
 
Nja jag har två kompisar som fotar lite, men ingen av dem är jätte dutig och båda har Nikon så därför har det nu blivit övervikt för mig för Nikon. De har bara haft de kameror de har nu och kan inte ge så mkt råd om andra. Den ena har d90 och den andra d5000. Båda jätte nöjda med sina. D5000 säljs ju ut billigt nu men där är jag rädd för att filmningen inte är så bra, därför funderar jag mest på 5100 eller den billigare 3100. Kanske ev en 3100 med 18-105 VR...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.