Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare skall ha tillbehör...

Produkter
(logga in för att koppla)

Haifisch

Aktiv medlem
Tjena!

Går precis i läge att slå till på en Canon 500D då jag tror det är en lämplig instegs kamera att lära sig fota med.
Tänkte köpa med ett kit objektiv 18-55 och ett Tamron 55-200. 8GB minneskort och en väska. Det är ett paket dom har på dustin.se. Närmare bestämt detta:
http://www.dustin.se/pd_5010383997.aspx?

Det jag egentligen funderar på är vad mer behöver jag för att känna mig lite komplett? Ett stativ har jag iof valt ut. Funderar på blixt. Kan det räcka med en Speedlite 270EX eller bör jag köpa en 430EX II? Det är ju dubbla priset på den senare..är det värt det i början?
Motljusskydd kanske man skall ha? Några filter man bör skaffa sig?

Vad mer finns det att tänka på?

Tack på förhand!

MvH

Tobbe
 
Om du tror/vet att du kommer att fota mycket inomhus kan en blixt vara bra. 430EX har ju fördelen att man kan vinkla den i både höjd- och sidled. Detta gör det möjligt att studsa i taket även vid stående format.
Den är såklart kraftigare och kan därför fylla ett lite större rum med ljus. Den har säkert lite fler funktioner som jag inte har järnkoll på åxå, men det är väl främst vinklingsmöjligheten och styrkan som är det väsentliga.

Motljusskydd är bra. Det är ganska litet till 18-55:an, så det kanske inte gör enorm skillnad, men lite lär det ju göra.

Filter beror ju på vad du ska fota.

Kamera, objektiv, minneskort och väska är ju det man behöver för att "komma igång" iaf... Efter hand stöter man ju på saker som man vill men inte kan göra. Då kan man ju investera vidare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.