Annons

Nybörjare ska inhandla kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

stml4608

Ny medlem
Nu börjar jag bli less på att fota med mobilkameran, då bilerna inte riktigt blir tillräckligt bra. Jag har länge velat lära mig fota på riktigt och nu är det dags. Tänkte köpa en bra systemkamera som är enkel att komma igång med och att lära sig fota. Jag behöver inte överflödigt med funktioner, (är inte heller så insatt i alla olika funktioner kamerorna brukar ha), men ändå tillräckligt för att få till bra bilder. Gärna en kamera man kan ha kvar ett par år utan att behöva införskaffa sig en ny. Vill helst inte ha en kamera med objektiv och andra tillbehör som är för dyra.

Tänkte mig en kamera runt 4000:- nypris.

Både Nikon och Canon har modeller som ligger inom din budget som fungerar utmärkt och tar bra bilder Nikon D3200 och Canon 1200D kostar runt 4000:- med standard zoom 18-55 som är ett bra startalternativ.

Hej! Jag har en Nikon D3200 med standardzoomen 18-55mm sedan 10 månader och det är även min första kamera. För mig tog det ett tag att känna mig hemma med alla inställningar och funktioner, men ju mer man fotar desto mer lär man sig. Idag har jag samma kamera men har bytt ut det medföljande objektivet till ett teleobjektiv (Tamron 18-200mm) då jag kände att standard zoomen inte täckte mina behov. Jag är otroligt nöjd med kameran då den är riktigt lätt att lära sig och man kan få bra bilder utan att ändra mycket i inställningarna. Allt som allt har jag spenderat ~4500 kr på kamera och utrustning.

Jag har dock ingen erfarenhet av Canon 1200d som ligger i samma prisklass men kan absolut rekommendera Nikon D3200 som instegskamera. Om du undrar över något är det bara att fråga.

Tack för svaren. Tog lite tid då det blev lite uppskjutet, men nu är det dags.

Två egenskaper till jag anser är viktigt är att kameran är liten och lätt, syatemkameror blir lätt klumpiga och jobbiga att ha med sig annars. Och sen vill jag ha bra (och helst inte för dyra) urval av objektiv. Kommer bl.a. införskaffa fish eye så småningom

Tar gärna emot fler tips också. Tack.

Kör själv med Sony A6000. Ypperlig, ganska liten kamera, men en dryg tusenlapp över din budget. (du hittar den för ca 5400:- med kitobjektiv) Dom har A5100, som är lite billigare, men jag vet inte mkt om den.

Nackdelen med Sony just nu är att det är ett hyggligt begränsat utbud av prisvärda objektiv. Som instegskamera är den dock ypperlig så länge du inte just nu planerar stora inköp av olika objektiv. (Sony släpper nya objektiv).

Den sägs ha dålig batteritid, vilket jag själv inte riktigt håller med om, då jag själv utan problem kommer hem efter en dags fotograferande med 500-1000 bilder. Man måste bara lära sig hur man använder kameran. Men självklart kan batteritiden bli bättre med en större kamera.

Nikon och Canon har ju störst utbud av objektiv. Både billiga och dyra. Själv har jag Nikon D3200 haft den i lite över ett år. Bra och prisvärda objektiv är ju fast 35 mm och 50 mm. Har själv 50 mm och är riktigt nöjd med den, kan vara lite begränsad inomhus på dx kamera, fast för mig funkar det bra, eftersom jag fotar min katt, och katterna är inte så stora.

När jag själv letade kamera så letade jag utifrån premissen att den skulle vara lätt att ha med sig (helst inte väga mer än 600g med kamerahus + objektiv). De kameror som jag då tittade på var m4/3 (panasonic och olympus), sony a6000 och fujifilm. Jag valde till slut fujifilm xe1 på grund av pris, den relativt stora sensorn i en kompakt och lätt kropp och den fantastiska kvalitén på optiken.

Om man vill ha en ännu lättare kamera med ett bättre objektivutbud så skulle jag nog satsa på M4/3-sensorer, särskilt olympus på grund av den inbyggda bildstabiliseringen i kamerahuset, vilket möjliggör användning av både olympus och panasonics objektiv. Olympus har för övrigt en helt fantastisk bildstabilisering. Om du är den personen som gillar att filma så är panasonic ett hett alternativ, många respekterade fotografer har filmat med panasonics utrustning.

Det du offrar om du väljer m4/3 är low light performance och bohke (skärpedjup). Du kommer däremot få en stor begagnatmarknad att köpa ifrån, stort utbud av objektiv och ett mycket lätt system att bära med dig. Lägg särkilt akt på crop-faktorn hos m4/3, du får multiplicera alla brännvidder x 2 för att få den brännvidd som det motsvarar hos en fullformatskamera, ett 300mm tele motsvarar 600mm i fullformat. En 100-300zoom från panasonic väger således 520 gram, medans Canons motsvarighet (150-600mm) väger 1930gram.
M4/3-objektiven är därför mycket små och kompakta, och det är oftast optiken som får kamerasystemet att rusa iväg i vikt hos andra tillverkare.

Lycka till med ditt sökande!! :)

Tack för svaren. Tog lite tid då det blev lite uppskjutet, men nu är det dags.

Två egenskaper till jag anser är viktigt är att kameran är liten och lätt, syatemkameror blir lätt klumpiga och jobbiga att ha med sig annars. Och sen vill jag ha bra (och helst inte för dyra) urval av objektiv. Kommer bl.a. införskaffa fish eye så småningom

Tar gärna emot fler tips också. Tack.

Ja, en systemkamera är klumbig och jobbig att ha med sig. Det är en kamera man tar när man skall fotografera något. Det är inte en kamera man "har med sig" ifall det skulle uppstå ett fototillfälle. Så du kanske bör fundera lite grand över vad du egentligen vill ha?

Alla någotsånär avancerade kameror har *alla* funktioner. Det finns myriader av inställningar att göra. Det som skiljer sig åt är hur lätt det är att komma åt dem (inställningarna) och hur väl funktionerna fungerar. T.ex. har alla kameror autofokus. Men 7D MkII har fantastisk autofokus. Om du förstår hur jag menar?

När det gäller de klumpiga systemkamerorna, som D3200 och 1200D, så är det väl just det, hur lätt det är att komma åt inställningar och 'arbeta' med kameran som bla. skiljer dem från kompaktare alternativ. En annan sak är beredskap och batteritid, som också är bättre. Och autofokus fungerar bättre för rörliga motiv (om man ställer in den rätt :) ). Dessa kameror är alltså bättre arbetsredskap, kan man uttrycka det.
De är däremot inte lätta att ha med sig.

Det finns därför många kameror med utbytbara objektiv - som då också kallas systemkameror - som är byggda för att vara så kompakta som möjligt. Ofta kallade "spegellösa" därför att de saknar optisk sökare. Ett exempel är Sony A6000 som redan har nämnts här. En jättebra kamera (vilket också syns på prislappen), men hela det här med 'kompakt' och 'lätt att ta med', totalhavererar när du börjar skaffa objektiv. De flesta typer av objektiv, zoomar och telen, är precis lika stora som till 'klumpigare' kameror därför att A6000 sensorn är lika stor. Det förändrar naturligtvis inte att kameran fortfarande är kompakt och smidig att ta med sig om du bara har ett normalobjektiv på.

Men skall systemkameran bli riktigt kompakt, som system, får man nog tänka sig att gå ner i sensorstorlek. Storleken under APS-C (som D3200, 1200D och A6000) heter m4/3, och används bla. av Panasonic och Olympus. Deras systemkameror är väl inte direkt billiga, åtminstone inte om du vill ha sökare, men de är kompakta. Mindre sensor innebär sämre bildkvalitet. Men skillnaden torde oftast vara försumbar utom för bildkvalitetsfanatiker.

Ännu mindre är sk. "1 tums" sensor (den är inte 1 tum, utan mycket mindre) som används av de allra bästa kompaktkamerorna (ej utbytbar optik) och av Nikon 1 -systemet.

Jag tycker att man absolut får mest kamera för pengarna, på en låg budget, om man köper en instegs-systemkamera som D3200 eller 1200D. Som arbetskamera och i bildkvalitet är den bättre än de kompakta alternativen, även då dessa kostar mer. Och de är alltså delar av de största systemutbuden av objektiv och tillbehör. Men den är alltså besvärlig att släpa med sig. Det är här du måste välja. På mig verkar det som du skulle bli mer nöjd med en kompaktare kamera?

Vad gäller inställningar och funktioner, tja, jag tycker ju att det är allra enklast att bara strunta i alla delar som rör avancerad automatik och bara gå direkt på ISO, slutartid och bländare. Lär man sig sambandet mellan dessa, är det allt man behöver för att få till bilden som man vill ha den. Klassisk fotografering alltså, precis som på filmtiden.

För att reda upp den förvirrande labyrinten av inställningar i en modern kamera, skall du veta att den är indelad i tre avskilda kategorier.
Viktigt att förstå är att man gör ett val av antingen motiv-moder eller exponerings-moder. När man väljer en motiv-mode, som 'sport', 'närbild', 'porträtt' etc, kör den över alla inställningar som är gjorda för hur kameran skall arbeta, dvs alla de normala kamerainställningarna. Och tvärtom, väljer du en exponerings-mode, t.ex 'program', 'tidsautomatik', 'manuell', etc, struntar kameran i hur motiv-moderna är konfigurerade. Däremot får du ditt val av autofokus, custom jpeg-inställninger etc. Kameran lyder dig.

Under dessa två moder finns alltså en massa kamerainställningar som oftast ignoreras av den ena av moderna och kanske också är inaktiva, beroende på om du har kameran inställd på en motiv-mode eller exponerings-mode
.
Där finns det också inställningar för att konfigurera jpeg-framkallningen, färgmättnad, brusreducering, uppskärpning, etc. Dessa påverkar endast jpeg-bilder som kameran ger ut, inte fotograferingen i sig själv. Fotar man däremot i RAW, har de ingen betydelse, utan man framkallar bilden i efterhand i en dator istället. Vilket ger en direkt, interaktiv kontroll över hur bilden blir. Däremot blir det arbetsamt, tiskrävande och man har ingen bild att visa eller sprida, innan man gjort detta. En del kameror erbjuder båda. Man kan ställa in jpeg + RAW. Man får då både en bild och en RAW-fil.

Råden jag har till en nybörjare som vill lära sig fotografera:

Använd inte motiv-moder. De är till för de som inte vill besvära sig med att ta eget ansvar för hur bilden blir. Och du lär dig aldrig något.

Om det är bråttom, du vill snabbt ta en bild på ett plötsligt uppkommet flyktigt tillfälle, slå först över till 'A', full automatik, så missar du inte bilden därför att du har en vansinnigt opassande slutartid eller ISO-inställning sen förra fotograferingen. Har du sen tid, börja bekymra dig om inställningarna och gör nåt bättre.

Skaffa en klassisk lärobok om fotografering och lär dig sambanden mellan ISO, slutartid och bländare. Och hur de påverkar bilden. Det är enligt min uppfattning det enklaste sättet att fotografera och enklaste sättet att lära sig fotografera. När du kan de sakerna (och det är inte svårt) kan du lugnt strunta i hur komplicerad en modern kamera är. Därför att de tingen du behöver är enkla.

Två egenskaper till jag anser är viktigt är att kameran är liten och lätt, syatemkameror blir lätt klumpiga och jobbiga att ha med sig annars. Och sen vill jag ha bra (och helst inte för dyra) urval av objektiv. Kommer bl.a. införskaffa fish eye så småningom.

Jag tycker att det låter som om du är ute efter ett Micro 4/3 system. De har utbytbara objektiv precis som en "riktig" systemkamera, men de är spegellösa vilket gör att de kan göras mindre ock lättare. De har också en lite mindre sensor (18 mm × 13,5 mm) vilket också bidrar till den mindre storleken. Nackdelarna är att en liten kamera kan bli svår att hålla ordentligt i och att den elektroniska sökaren drar en hel del batteri. Men om det inte är något problem för dig så kör på m4/3.

Skaffa en klassisk lärobok om fotografering och lär dig sambanden mellan ISO, slutartid och bländare. Och hur de påverkar bilden.

Parsi har väl redan sagt vad som kan sägas men ifall du har svårt att hitta en passande lärobok så finns det ju också bra artiklar på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-2-slutaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-5-mat-ljuset-ratt.htm

Finns även en del 0 och del 4 men dehär är de viktigaste.

En sökare att titta i är också att föredra om du är ute i solsken eftersom du inte ser så mycket på skärmen då men det vet du väl eftersom du fotograferat med mobilen tidigare

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto