Annons

nybörjare och kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är EOS400 i jämförelse med den äldre analoga systemkameran Minolta 500si när det gäller grepp, vikt samt om objektiven från Minoltan passar EOS400 eller ej?


Har även börjat överväga:


Olympus SP-570 Ultra Zoom

som kommer i mars.

mvh
 
Senast ändrad:
Sony A200 är en trevlig kamera vad jag förstått som ger dig bra iso prestanda och bildstabilisering på alla objektiv då det är inbyggt i huset.

Sony A300 och A350 är liknande kameror fast de har också live view och dyker upp snart på hyllorna.
 
TSH skrev:
Ingen som har erfarenhet av tidigare/liknande Olympus modeller?

Jag läste lite om den och det verkar vara en riktigt riktigt trevlig kamera. Sensorn är ju såklart mindre än hos en systemkamera. Det gör att den är sämre på hög iso. Men bara att den klarar 6400 låter rätt lovande (400d klarar som bekant bara 1600). Även om bilden blir sunkig så har man iallafall tagit en bild (frågan är om man föredrar mycket brus eller mycket skakingsoskärpa). Den mindre sensorn ser också till att öka skärpedjupet. Ofta vill man ha kort skärpedjup, men då blir det mycket viktigare att fokuspunkten ligger helt rätt. Jag är ingen expert på detta men jag tror att kameror med mindre sensor är mer förlåtande vad gäller fokuspunkten.

Dock spår jag att, du om du köper denna, så kommer du att byta till en systemkamera inom två år. Men det behöver inte vara fel. Det kan vara ett bra sätt att lära och veta mer vad man vill ha när man gör den större investeringen.
 
markus-borbely skrev:
Jag läste lite om den och det verkar vara en riktigt riktigt trevlig kamera. Sensorn är ju såklart mindre än hos en systemkamera. Det gör att den är sämre på hög iso. Men bara att den klarar 6400 låter rätt lovande (400d klarar som bekant bara 1600). Även om bilden blir sunkig så har man iallafall tagit en bild (frågan är om man föredrar mycket brus eller mycket skakingsoskärpa). Den mindre sensorn ser också till att öka skärpedjupet. Ofta vill man ha kort skärpedjup, men då blir det mycket viktigare att fokuspunkten ligger helt rätt. Jag är ingen expert på detta men jag tror att kameror med mindre sensor är mer förlåtande vad gäller fokuspunkten.

Dock spår jag att, du om du köper denna, så kommer du att byta till en systemkamera inom två år. Men det behöver inte vara fel. Det kan vara ett bra sätt att lära och veta mer vad man vill ha när man gör den större investeringen.

Tack för ett riktigt bra svar!

mvh
 
Nu har jag följt ert råd och jag var i en fotobutik och kände på några kameror. EOS400 kändes riktigt skön i handen och den ligger just nu först på önskelistan. Men jag ville också kolla/känna på en E-510 (Olympus), men just då fanns den ej i butiken.

Nu har jag läst lite om den och ja den är ju inte dålig alls, men har vissa för- och nackdelar som tex 4/3-systemet, utbudet av objektiv m.m.

Därför undrar jag vad ni mer erfarna och kanske äger eller har ägt E-510 tycker om jämförelsen mellan EOS400 och E-510:an?

mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.