Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare och kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Tyvärr

TSH skrev:
Ditt svar stämmer delvis, men det är väl alltid bra att ta foton i RAW vilket man sällan kan göra mha kompakta kameror.

Det är möjligt, men det var inte det saken gällde. Du fällde en kommentar om bildhastighet, som jag inte höll med om.

Per.
 
Är 6490 SEK rimligt pris för en:


Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6?

Jag undrar också om Zenit objektiv passar till Canon i allmänhet och 400D i synnerhet?

mvh
 
Senast ändrad:
Tänk på att kitobjektivet som följer med en 400d (nåja, det som oftast följer med) inte är bra, alls. Det är riktigt dåligt. Om du vill få ut något av kvaliten i en 400d bör du nog köpa objektiv för ett par tre tusen minst. Grunden är tex ett 17-50mm/2.8 (finns från Tamron och Sigma) men sen kanske du vill ha mer tele och mer vidvinkel. Räkna bara inte med att din investering stannar på 6000.

Annars har jag själv haft en kamera i canons serie Powershot sX IS (jag hade version 2). Det är en mycket bra kamera för det priset. Senare modeller har bättre brusegenskaper. S5IS är senaste modellen. Väldigt mycket kamera för 3700:- Dock tror jag att denna är nästan ett år gammal, dags för uppgradering mao. Kanske läge att vänta lite.
 
markus-borbely skrev:
Tänk på att kitobjektivet som följer med en 400d (nåja, det som oftast följer med) inte är bra, alls. Det är riktigt dåligt. Om du vill få ut något av kvaliten i en 400d bör du nog köpa objektiv för ett par tre tusen minst. Grunden är tex ett 17-50mm/2.8 (finns från Tamron och Sigma) men sen kanske du vill ha mer tele och mer vidvinkel. Räkna bara inte med att din investering stannar på 6000.

Annars har jag själv haft en kamera i canons serie Powershot sX IS (jag hade version 2). Det är en mycket bra kamera för det priset. Senare modeller har bättre brusegenskaper. S5IS är senaste modellen. Väldigt mycket kamera för 3700:- Dock tror jag att denna är nästan ett år gammal, dags för uppgradering mao. Kanske läge att vänta lite.

Men objektivet som följer med borde väl funka ett tag tills man lärt känna sin kamera samt sina behov?

mvh
 
TSH skrev:
Men objektivet som följer med borde väl funka ett tag tills man lärt känna sin kamera samt sina behov?

mvh

Om du väntar tills mars och köper en 450D (med den nya kitlinsen) så ja. Men att köpa ded gamla (s)kitlinsen (alltså tillsammans med 400d) är lite slöseri med pengar. Visst det blir säkert någorlunda bilder. Men du utnyttjar inte 400d:s kapacitet speciellt bra. Om du sen ska byta upp dig så har du en lins som du aldrig använder.

Om man inte är så kräsen spelar det nog inte så stor roll (men då kanske man inte behöver en systemkamera till att börja med).
 
TSH skrev:
Men objektivet som följer med borde väl funka ett tag tills man lärt känna sin kamera samt sina behov?

mvh

Jovisst duger det. En del experter här får det att låta som om bilderna blir i klass med mobiltelefonen. Så är inte fallet. Just Canons kit-optik tillhör inte de bättre, det är sant, men att det inte skulle duga till att lära känna kameran och behov av annan optik är att överdriva.

Man ska trots detta veta att den nya kit-zoomen (med IS) är avsevärt bättre. Har du en chans att uppgradera kan det vara en god idé.

Men igen, den gamla duger säkert.

Per.
 
markus-borbely skrev:
Om du väntar tills mars och köper en 450D (med den nya kitlinsen) så ja. Men att köpa ded gamla (s)kitlinsen (alltså tillsammans med 400d) är lite slöseri med pengar. Visst det blir säkert någorlunda bilder. Men du utnyttjar inte 400d:s kapacitet speciellt bra. Om du sen ska byta upp dig så har du en lins som du aldrig använder.

Om man inte är så kräsen spelar det nog inte så stor roll (men då kanske man inte behöver en systemkamera till att börja med).

Jag har bestämt mig att vänta oavsett om det blir 400D eller 450D. Men det beror främst på att jag förväntar mig att priset sjunker för en EOS 400D. Men vad är det för objektiv som följer med 450D så att man kan läsa lite mer om det?

Kommer en 450D att ligga på 7000 SEK nivån tror du?

mvh
 
TSH skrev:
Jag har bestämt mig att vänta oavsett om det blir 400D eller 450D. Men det beror främst på att jag förväntar mig att priset sjunker för en EOS 400D. Men vad är det för objektiv som följer med 450D så att man kan läsa lite mer om det?

Kommer en 450D att ligga på 7000 SEK nivån tror du?

mvh

Det kan nog vara klokt. Priser på 450d finns på cyberphoto. Utan objektiv 7300:- och med objektiv 8500:-

Jag ska förtydliga vad jag menar med kitobjektivet till 400d. Det är klart att man kan ta bilder med det och det kan säkert användas för att lära känna kameran. Dock är det av lägre kvalitet än andra liser i samma prisklass. Om du vill köpa något bättre senare så har du en lins som bara samlar damm.

Här är en recension av det nya kitobjektivet:
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/

En lins som fått bra kritik (och som kostar ca 1000:) är canons 50mm/1.8. Men jag gissar att du vill ha något vidvinkligare rätt snart.

på den här sajten kan du läsa väldigt ingåene tester av alla möjliga linser:
http://www.photozone.de/

Jag har gått på deras rekomendationer två gånger och är mycket nöjd.
 
markus-borbely skrev:
Det kan nog vara klokt. Priser på 450d finns på cyberphoto. Utan objektiv 7300:- och med objektiv 8500:-

Jag ska förtydliga vad jag menar med kitobjektivet till 400d. Det är klart att man kan ta bilder med det och det kan säkert användas för att lära känna kameran. Dock är det av lägre kvalitet än andra liser i samma prisklass. Om du vill köpa något bättre senare så har du en lins som bara samlar damm.

Här är en recension av det nya kitobjektivet:
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/

En lins som fått bra kritik (och som kostar ca 1000:) är canons 50mm/1.8. Men jag gissar att du vill ha något vidvinkligare rätt snart.

på den här sajten kan du läsa väldigt ingåene tester av alla möjliga linser:
http://www.photozone.de/

Jag har gått på deras rekomendationer två gånger och är mycket nöjd.

Med andra ord så är det bästa alternativet att köpa 400D kamerahus och sedan det angivna objektivet istället för det som följer med?

IS är ju en egenskap som jag gärna vill ha.

mvh
 
markus-borbely skrev:
Det kan gå att hitta billigare. På cyberphoto kostar det 1800:- iallafall. Men det är ju ett objektiv att behålla så det är värt det (imho).

Jag tänkte mer om man skulle räkna på om man köper kamerahuset (EOS 400) och objektivet seperat och då bör man väl hamna på 5000-6000 SEK, kanske.


mvh
 
TSH skrev:
Jag tänkte mer om man skulle räkna på om man köper kamerahuset (EOS 400) och objektivet seperat och då bör man väl hamna på 5000-6000 SEK, kanske.


mvh

snarare knappt 7000:-
billigaste 400d-huset jag hittar kostar drygt 5000:- och objektivet kostar knappt 2000:- (enl prisjakt)
 
markus-borbely skrev:
Jag ska förtydliga vad jag menar med kitobjektivet till 400d. Det är klart att man kan ta bilder med det och det kan säkert användas för att lära känna kameran. Dock är det av lägre kvalitet än andra liser i samma prisklass.

Vilka objektiv tänker du på då? 18-55/3.5-5.6 kostar (tillsammans med huset, som är enda chansen att köpa det) 781:-. Finns det över huvud taget andra objektiv till Canon i den prisklassen?

Per.
 
perstromgren skrev:
Vilka objektiv tänker du på då? 18-55/3.5-5.6 kostar (tillsammans med huset, som är enda chansen att köpa det) 781:-. Finns det över huvud taget andra objektiv till Canon i den prisklassen?

Per.

Nej*, men det finns andra märken än Canon ;-)

*= om man inte kan tänka sig Canon 50mm/1.8f (bättre optik och mycket trevlig bländare men ingen zoom). Det kostar bara några hundringar mer.
 
markus-borbely skrev:
Nej, men det finns andra märken än Canon ;-)

Du menar att det finns andra objektiv i den prisklassen som passar till Canon? Eller jämför du med andras kitoptik? Om det gäller det senare, så lär det väl inte hjälpa Montedar ett dyft, han pratar ju om att köpa en Canon.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.