Annons

nybörjare och kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

TSH

Aktiv medlem
Hej

Jag är ny på forumet och jag har just upptäckt skönheten med fotografering som hobby. De senaste 2 dagarna har jag sökt en massa information för att bli mera påläst om vilke olika fotograferingstrix det finns bla hdr samt olika format såsom RAW m.m.

Sedan tittade jag runt på kameror och vad man kan välja. I början var jag inne på att köpa en nikon D40, men avsaknaden av AF-motor gjorde att mitt intresse sanbbt svalnade för den kameran. Nu tittar jag närmare på: Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 (undrar hur stor optisk zoom man har med detta objektiv?)

Vad tycker ni mer erfarna fotografer om denna kamera och hurpass lämplig den är för en nybörjare som mig själv. Nu vet jag att denna kamera har vunnit många test och liknande, men vad skulle ni rekommendera mig?

Sedan kanske ni kan tipsa om var man kan köpa en sådan billigare?

Ursäkta för det långa inlägget och tack i förhand.

mvh
 
zoomfaktorn är 55/18 = ca 3x. 400d har ingen inbyggd af motor den heller men canon har haft af-motor i objektiven sedan ef bajonetten.
 
Så vad rekommenderar du och alla andra?

Hade tänkt ta bilder både inomhus och utomhus, framförallt när jag är utomlands kan bilder på landskap och monument vara intressanta att fota.

mvh
 
landskap och sådana saker blir ofta snyggare med vidvinkel, nu har ju iofs 18-55 hyfsad vidvinkel och billigaste riktiga vidvinkelobjektiv ligger väl på ca 4000 så det kanske inte är något direkt alternativ, men kameran är mycket bra iallafall. Vill du lägga ut bara lite till så kan du köpa det skarpare EF-S 18-55 IS med bildstabilisator för en extra tusenlapp, vinner lite skärpa. Annars är det ett helt okej kit att börja med och sen kan du ju känna efter vad du tycker att du behöver för objektiv sedan.
 
Ttpp skrev:
landskap och sådana saker blir ofta snyggare med vidvinkel, nu har ju iofs 18-55 hyfsad vidvinkel och billigaste riktiga vidvinkelobjektiv ligger väl på ca 4000 så det kanske inte är något direkt alternativ, men kameran är mycket bra iallafall. Vill du lägga ut bara lite till så kan du köpa det skarpare EF-S 18-55 IS med bildstabilisator för en extra tusenlapp, vinner lite skärpa. Annars är det ett helt okej kit att börja med och sen kan du ju känna efter vad du tycker att du behöver för objektiv sedan.

Okej, vad är passande pris för detta kit?

Man har ju noll-koll på läget och ens budget täcker precis, så man vill ju inte bli lurad.

Sedan undrar jag en sak tilll, varför denna modell ej har videoegenskaper?

mvh
 
Ja, teoretiskt sett skulle det väl gå att trycka in videoinspelning i den, men det skulle innebära att sensorn skulle gå sig väldigt varm vilket i sin tur skulle leda till en otrolig massa brus när man väl tog kort, plus att man då skulle behöva fälla upp spegeln och på så vis inte kunna se igenom sökaren heller.

Passande pris för en 400D och EF-S 18-55 IS .. jag vet inte helt och hållet men cyberphoto.se har ett kit med 400D, 18-55 IS och batterigrepp för 8000 men man kan ju alltid ringa dem och höra ifall de är villiga att slänga ihop ett eget litet kit med bara 400D och 18-55 IS för 7000-7500. Kittet med vanliga 18-55 kostar 6500.
 
Ttpp skrev:
Passande pris för en 400D och EF-S 18-55 IS .. jag vet inte helt och hållet men cyberphoto.se har ett kit med 400D, 18-55 IS och batterigrepp för 8000 men man kan ju alltid ringa dem och höra ifall de är villiga att slänga ihop ett eget litet kit med bara 400D och 18-55 IS för 7000-7500. Kittet med vanliga 18-55 kostar 6500.

Är det allmänt känt att man kan diskutera på så vis med dem?

Är cyberphoto det bästa stället att handla på?

mvh
 
TSH skrev:
Så vad rekommenderar du och alla andra?

Hade tänkt ta bilder både inomhus och utomhus, framförallt när jag är utomlands kan bilder på landskap och monument vara intressanta att fota.

mvh
Nikon D40, Canon 400D, Pentax k100D, Sony A100, Olympus e-410.
Har du inga mer specifika krav än så är det bäst att åka till närmsat fotoaffär och be att få känna på kamerorna jag precis radade upp. Välj sen den som ligger bäst i handen.

Sen kan det vara bra att lära sig att hur många gånger zoom ett objektiv har är helt ointresant och säger inte ett piss om vad det är för något. När det gäller systemkameror pratar man om brännvidd. Det är vad 18-55 står för. Ju lägre tal ju mer vidvinkligt är det alltså ju mer får man med. Är talet högre får man mer tele (det som vardagligt och felaktigt brukar kallas mer zoom). Jag kan varmt rekomendera fotosidans fotoskola. Där står allt man behöver veta på ett väldigt pedagogiskt sätt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
 
Zotamedu skrev:
Nikon D40, Canon 400D, Pentax k100D, Sony A100, Olympus e-410.
Har du inga mer specifika krav än så är det bäst att åka till närmsat fotoaffär och be att få känna på kamerorna jag precis radade upp. Välj sen den som ligger bäst i handen.

Sen kan det vara bra att lära sig att hur många gånger zoom ett objektiv har är helt ointresant och säger inte ett piss om vad det är för något. När det gäller systemkameror pratar man om brännvidd. Det är vad 18-55 står för. Ju lägre tal ju mer vidvinkligt är det alltså ju mer får man med. Är talet högre får man mer tele (det som vardagligt och felaktigt brukar kallas mer zoom). Jag kan varmt rekomendera fotosidans fotoskola. Där står allt man behöver veta på ett väldigt pedagogiskt sätt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Tack för länkarna, skall givetvis läsas noggrannt.

Angående krav, vilka andra krav eller punkter bör jag undersöka innan jag gör ett köp i så fall?

mvh
 
Såg att elgiganten har 400D + 18-55 för 5490:-, riktigt bra köp!

Det hade jag valt om jag skulle köpa instegskamera.

Vill du ta ett steg till så finns ett bra erbjudande på 30D + 17-85 IS för 9990:- på cyberphoto.se. Skillnad: Klart bättre objektiv!! Stabilare och snabbare kamera men bildmässigt ingen större skillnad. Visserligen en kamera som är ett år gammal. Bara objektivet kostar nära 5000:-

Good luck
/R
 
TSH skrev:
Är det allmänt känt att man kan diskutera på så vis med dem?

Är cyberphoto det bästa stället att handla på?

mvh

Allmänt känt vet jag inte, jag själv brukar alltid diskutera priset när jag ska köpa dyra saker och speciellt när det gäller flera saker som man kan "kitta" ihop. Man får ju tänka på att affären har säkert 30% provision på allt de säljer så de tjänar ju mycket mer på att pruta ner till att de har 20% provision kvar än på att inte sälja, men då gäller det förstås att man får dem att tro att om de inte går med på det så köper man inte
 
Tror knappast det är några 30% provision på instegskameror. Däremot så har ju Canon släppt 450D, så det faller väl sig naturligt att priset på 400D kommer att falla.

Fördelen med 450D är förutom att själva kamerauppdateringen så kittas den med den betydligt bättre 18-55 IS optiken.

Men känn för guds skull på kamerorna, vilken som ligger bäst i handen. När det gäller bildkvaltitet kan man krasst säga att det inte är någon skillnad mellan märkerna. Välj den som känns bäst och vars objektivutbud passar dig bäst.

För en nybörjare är nog skillnaden i bildkvalitet väldigt väldigt liten även om man jämför en instegskamera mot en värsting.
 
Jo, självklart skall jag titta in på en fotoaffär för att känna på olika kameror och sedan bestämma mig förr vilken jag tycker känns bäst både för handen samt plånboken.

Men jag kan helt klart spara ett tag till för att köpa ngt bra. Min tänkta budget är 4000-6000 SEK för en kamera. Jag är så trött på att mina foton tagna med olika sorters kompakta kameror blir så dåliga.

mvh
 
Ttpp skrev:
Allmänt känt vet jag inte, jag själv brukar alltid diskutera priset när jag ska köpa dyra saker och speciellt när det gäller flera saker som man kan "kitta" ihop. Man får ju tänka på att affären har säkert 30% provision på allt de säljer så de tjänar ju mycket mer på att pruta ner till att de har 20% provision kvar än på att inte sälja, men då gäller det förstås att man får dem att tro att om de inte går med på det så köper man inte
På kamerahus har de väldigt små marginaler eftersom konkurensen är så hård så där finns nästan ingen prutmån alls. När det gäller tillbehör är det en helt annat sak. När jag köpte kamerautrustning för 30000 på en gång kunde de inte gå ner i pris en krona på kameran men jag fick en bra deal på ryggsäck, extra betteri, filter och lite annat som man också behöver.

Det kan vara bra för trådskaparen att tänka på också. Det är en del extrasaker man behöver förutom kameran som också kostar pengar.
 
Zotamedu skrev:
På kamerahus har de väldigt små marginaler eftersom konkurensen är så hård så där finns nästan ingen prutmån alls. När det gäller tillbehör är det en helt annat sak. När jag köpte kamerautrustning för 30000 på en gång kunde de inte gå ner i pris en krona på kameran men jag fick en bra deal på ryggsäck, extra betteri, filter och lite annat som man också behöver.

Det kan vara bra för trådskaparen att tänka på också. Det är en del extrasaker man behöver förutom kameran som också kostar pengar.

Minneskort, förvaringsväska, axelrem, batterier ngt mer man bör tänka på direkt?

mvh
 
TSH skrev:
Jag är så trött på att mina foton tagna med olika sorters kompakta kameror blir så dåliga.

Kom ihåg att det inte är kameran som tar bilderna, och att en systemkamera kräver mycket mer kunskap av fotografen för att komma till sin rätt. Så räkna med att dina bilder inte blir bättre i början, jag misstänker att du tom. kommer att tycka att systemkameran tar sämre bilder än kompaktkamerorna. Men allt det förändras när du lär dig mer om hur du styr exponering, skärpedjup osv.. Systemkameran behandlar också bilderna mycket mindre än vad kompakterna gör, i synnerhet då vad beträffar skärpning av bilderna, det är meningen att fotografen skall sköta mer av detta beroende på bildens slutliga användningsområde.
 
steelneck skrev:
Kom ihåg att det inte är kameran som tar bilderna, och att en systemkamera kräver mycket mer kunskap av fotografen för att komma till sin rätt. Så räkna med att dina bilder inte blir bättre i början, jag misstänker att du tom. kommer att tycka att systemkameran tar sämre bilder än kompaktkamerorna. Men allt det förändras när du lär dig mer om hur du styr exponering, skärpedjup osv.. Systemkameran behandlar också bilderna mycket mindre än vad kompakterna gör, i synnerhet då vad beträffar skärpning av bilderna, det är meningen att fotografen skall sköta mer av detta beroende på bildens slutliga användningsområde.

Jo det har jag förstått också, anledningen att man köper en systemkamera är att man vill ju kunna ha större inflytande på själva fotningen.

mvh
 
TSH skrev:
Vad gör dessa filter?

mvh
UV är bara för att skydda frontlinsen på objektivet.

Ett polfilter eller polarisationsfilter som det egentligen heter filtrerar bort planpolariserat ljus vilket ger blåare himmel och grönare gräs. Sen tar det bort reflexer från ickemetalliska ytor också såsom vatten och glas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.