Annons

nybörjare -objektiv till samsung nx300

Produkter
(logga in för att koppla)

lava12

Medlem
Hej.

Jag är i behov av lite hjälp. Jag planerar att köpa en samsung nx300 men förstår redan nu att det mrdföljande objektivet inte kommer räcka. Det jag vill göra med kameran är att ta riktigt vackra foton på människor med suddig bakgrund och vackra bilder på vyer, hus, natur etc.

Min budget är inte så stor, så jag funderar på att satsa på dessa två objektiv:

Samsung nx 45/1, 8

Och samsung nx 20/2, 8

Min fråga, visst är 20 tillräcklig vidvinkel för att få bra bilder? Visst ger 45/1,8 bra porträtt med suddig bakgrund. Låter det bra att komplettera kittobjektivet med dessa? Eller borde jag ta nåt annat?

Jag planerar att utöka såsmåningom med ett bra objektiv för närbilder.

Tack för hjälpen

Köp o fota först

Vackra foton tas av fotografer. Inte av en kamera. Sätt igång o fota med kitobjektivet innan du funderar på att köpa ett till eller två. Det är bara nyttigt som nybörjare med begränsningar i utrustningen. Lycka till!

Håller med föregående, börja med kitobjektivet och lär dig grunderna.

45/1.8 kan nog senare vara ok för att få kort skärpedjup, ett minus är att det objektivet inte har bildstabilisering.

20/2,8 skulle jag nog inte satsa på, då kan du lika gärna köra med kitobjektivet.

Vill du har mycket vidvinkel finns 16/2.4 eller zoomen 12-24/4-5.6.

Det är två finfina objektiv och 20mm är verkligen minimalt i storlek och tyngd och får plats i vilken ficka som helst. Om jag körde NX (som andra jag känner) skulle 20mm och 45mm hamna i mitt kit, utan tvekan.

Hej.

Jag är i behov av lite hjälp. Jag planerar att köpa en samsung nx300 men förstår redan nu att det mrdföljande objektivet inte kommer räcka. Det jag vill göra med kameran är att ta riktigt vackra foton på människor med suddig bakgrund och vackra bilder på vyer, hus, natur etc.

Min budget är inte så stor, så jag funderar på att satsa på dessa två objektiv:

Samsung nx 45/1, 8

Och samsung nx 20/2, 8

Min fråga, visst är 20 tillräcklig vidvinkel för att få bra bilder? Visst ger 45/1,8 bra porträtt med suddig bakgrund. Låter det bra att komplettera kittobjektivet med dessa? Eller borde jag ta nåt annat?

Jag planerar att utöka såsmåningom med ett bra objektiv för närbilder.

Tack för hjälpen

Hej!

Jag har tre gluggar till min NX10, 16/2,4;20/2,8;30/2,0.

Min åsikt är att 20/2,8 är en jättefin allmänfotoglugg det sitter verkligen jättebra för det, min 30/2,0 är för vidvinklig för porträtt vilket gör att jag själv vill komplettera med 45/1,8 för ett lite tajtare utsnitt.

Mitt råd är att köp kameran testa lite med kitgluggen innan du gör något alls, å andra sidan finns det inte många alternativ än just kanske 45/1,8 för porträtt så jag tror inte du kommer göra fel där. Läs gärna på cyberphoto.se eller http://erphotoreview.com/wordpress/?cat=108 där hittar du ovanligt mkt info om just Samsungs grejer.

Hans

85/1.4 finns som fantastiskt porträttele om man går med på att den är rätt otymplig jämte de andra objektiven. Min bror hade ett sådant och det var fantastiskt optiskt för priset, men för obalanserat på den lilla NX1000 som han har som andrasystem.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto