Hej
Tänkte köpa mig min första systemkamera snarast.
Vet dock inte vilken..
Jag har tänkt lägga ca 5000-7000:-
Ska fota mina barn, lite biltävlingar, naturbilder, väderfenomen samt semesterbilder både kvällstid och dagtid
Funderat mycket på Canon eos 1000d efter mycket rekommendationer men blev lite kluven när det gäller bildstabalisator i kamerahuset eller i objektivet, kikat på sony & nikon också.
Canon Eos 1000D är en mycket trevlig kamera, och av kamerorna i sin prisklass så har den en smula snabbare AF än sina konkurrenter.
Men frågan är då vilken som borde passa mig bäst och spelar det nån roll om stabilisatorn är i kameran eller objektivet,
vilken som motvarar mina önskemål bäst?
Bildstabilisering i kameran eller i objektivet spelar i praktiken inte så stor roll, men visst är det en fördel att få det även med billiga begagnade objektiv.
Märkesmässigt spelar det mindre roll vilken kamera du skaffar, Sony, Pentax, Olympus, Nikon, Canon ... Allihop gör trevliga och bra kameror i den prisklass du är inne på. Det finns skillnader mellan kamerorna, men ingen av dem är dålig.
Bör jag köpa till tex 55-300 objektiv på en gång?
55-300 har jag aldrig sett, däremot har flera märken en 55-200 till sina kameror och Canon har en 55-250. Jag skulle säga så här: Köp kameran i paket med ett eller två objektiv, då får du ofta dem till ett mycket lågt pris. Fotogarfera sedan ett tag och då kommer du upptäcka vilka mer objektiv du kan tänkas vilja ha. Det kanske inte alls är ett teleobjektiv (200, 300 400 mm osv) utan kanske mer vidvinkel du vill ha (som en 10-20 mm) eller ett närbildsobjektiv (de som ofta kalals "macro").
Vilken modell?
Ska jag vänta tills canon släpper sina nya 19 aug?
De kameror Canon (och andra) har idag är väldigt bra och visst kan man vänta in en nyare, men samtidigt är det lätt att fasta i att att jaga efter en ny kamera som inte finns istället för att vara ute och fotografera med en som existerar
Många frågor blir det men jag hoppas ni kan guida mig rätt
Mitt allmänna tips: Gå till en butik någonstans. Kläm och känn på kamerorna, håll i dem, provfotografera, bläddra runt i menyerna. Fråga de i affären "hur ställer jag in den på helmanuellt?" eller "hur byter jag motivprogram?" och prova kameran med ett lite tyngre objektiv på (säger mer om hur den är att hålla i då) ... Kort sagt, upptäck om du har några speciella preferenser om hur en kamera skall vara utformad.
I övrigt spelar det överraskande lite roll vilket kameramärke du köper, det går helt enkelt inte att köpa en dålig nybörjarkamera idag. Andra kommer säkert att berätta varför de föredrar det ena eller det andra märket, och de kommer säkert ha rätt - allihop
Allmänt: Gå gärna en fotokurs av något slag, man lär sig ofta massor. Köp en eller ett par fotoböcker med bilder du gillar, försök ta liknande bilder och fundera sedan på varför det inte blev som du tänkt (för det blir det sällan i början
Kolla runt efter bilder du gillar här på Fotosidan och försök få till liknande och sedan kan du skriva till dem som tagit dem och fråga hur de gjort. Kort sagt, fundera mindre på vilket kameramärke du vill ha och mer på hur du skall lära dig använda kameran - det har du faktiskt mer nytta av i längden