Annons

Nybörjare - köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

berggren4

Medlem
Hej
Tänkte köpa mig min första systemkamera snarast.
Vet dock inte vilken..

Jag har tänkt lägga ca 5000-7000:-
Ska fota mina barn, lite biltävlingar, naturbilder, väderfenomen samt semesterbilder både kvällstid och dagtid

Funderat mycket på Canon eos 1000d efter mycket rekommendationer men blev lite kluven när det gäller bildstabalisator i kamerahuset eller i objektivet, kikat på sony & nikon också.

Men frågan är då vilken som borde passa mig bäst och spelar det nån roll om stabilisatorn är i kameran eller objektivet,
vilken som motvarar mina önskemål bäst?
Bör jag köpa till tex 55-300 objektiv på en gång?
Vilken modell?
Ska jag vänta tills canon släpper sina nya 19 aug?

Många frågor blir det men jag hoppas ni kan guida mig rätt

Mvh
Andreas

Enligt mej borde du ju köpa en Nikon eller Canon, då utbudet av både begagnade och nya objektiv (och även annant smått & gott) är nästan dubbelt så stort.

Och sedan råder jag dej till att köpa en kamera med autofokusmotor i kamerahuset, då även det underlättar vid köp av objektiv. Köp en D80 med hyffsat objektiv till för 5.000 - 7.000:- begagnat in my opinion.

Tack för svar.

´Men varken Canon Eller Nikon har väl bildstabilisator i kamerahuset , åtminstone inte dom i min prisklass? eller har jag fel?

Hej
Tänkte köpa mig min första systemkamera snarast.
Vet dock inte vilken..

Jag har tänkt lägga ca 5000-7000:-
Ska fota mina barn, lite biltävlingar, naturbilder, väderfenomen samt semesterbilder både kvällstid och dagtid

Funderat mycket på Canon eos 1000d efter mycket rekommendationer men blev lite kluven när det gäller bildstabalisator i kamerahuset eller i objektivet, kikat på sony & nikon också.

Canon Eos 1000D är en mycket trevlig kamera, och av kamerorna i sin prisklass så har den en smula snabbare AF än sina konkurrenter.

Men frågan är då vilken som borde passa mig bäst och spelar det nån roll om stabilisatorn är i kameran eller objektivet,
vilken som motvarar mina önskemål bäst?

Bildstabilisering i kameran eller i objektivet spelar i praktiken inte så stor roll, men visst är det en fördel att få det även med billiga begagnade objektiv.

Märkesmässigt spelar det mindre roll vilken kamera du skaffar, Sony, Pentax, Olympus, Nikon, Canon ... Allihop gör trevliga och bra kameror i den prisklass du är inne på. Det finns skillnader mellan kamerorna, men ingen av dem är dålig.

Bör jag köpa till tex 55-300 objektiv på en gång?

55-300 har jag aldrig sett, däremot har flera märken en 55-200 till sina kameror och Canon har en 55-250. Jag skulle säga så här: Köp kameran i paket med ett eller två objektiv, då får du ofta dem till ett mycket lågt pris. Fotogarfera sedan ett tag och då kommer du upptäcka vilka mer objektiv du kan tänkas vilja ha. Det kanske inte alls är ett teleobjektiv (200, 300 400 mm osv) utan kanske mer vidvinkel du vill ha (som en 10-20 mm) eller ett närbildsobjektiv (de som ofta kalals "macro").

Vilken modell?
Ska jag vänta tills canon släpper sina nya 19 aug?

De kameror Canon (och andra) har idag är väldigt bra och visst kan man vänta in en nyare, men samtidigt är det lätt att fasta i att att jaga efter en ny kamera som inte finns istället för att vara ute och fotografera med en som existerar :)

Många frågor blir det men jag hoppas ni kan guida mig rätt

Mitt allmänna tips: Gå till en butik någonstans. Kläm och känn på kamerorna, håll i dem, provfotografera, bläddra runt i menyerna. Fråga de i affären "hur ställer jag in den på helmanuellt?" eller "hur byter jag motivprogram?" och prova kameran med ett lite tyngre objektiv på (säger mer om hur den är att hålla i då) ... Kort sagt, upptäck om du har några speciella preferenser om hur en kamera skall vara utformad.

I övrigt spelar det överraskande lite roll vilket kameramärke du köper, det går helt enkelt inte att köpa en dålig nybörjarkamera idag. Andra kommer säkert att berätta varför de föredrar det ena eller det andra märket, och de kommer säkert ha rätt - allihop :)

Allmänt: Gå gärna en fotokurs av något slag, man lär sig ofta massor. Köp en eller ett par fotoböcker med bilder du gillar, försök ta liknande bilder och fundera sedan på varför det inte blev som du tänkt (för det blir det sällan i början :) Kolla runt efter bilder du gillar här på Fotosidan och försök få till liknande och sedan kan du skriva till dem som tagit dem och fråga hur de gjort. Kort sagt, fundera mindre på vilket kameramärke du vill ha och mer på hur du skall lära dig använda kameran - det har du faktiskt mer nytta av i längden :)

Tack för svar.

´Men varken Canon Eller Nikon har väl bildstabilisator i kamerahuset , åtminstone inte dom i min prisklass? eller har jag fel?

Ingen CaNikon har stabilisator i huset.

Nästan alla Olympus, alla nya Pentax, samt alla Sony har stab i huset.

Utbudet av (beg) objektiv varierar givetvis men jag skulle definitivt inte hålla stenhårt på det nästan reflexmässigt givna rådet att bara kolla upp Canikon (allmänt alltså, jag ser inte rådet i sej som fel)

Det finns en stor mängd MKT bra kameror från Sony, Pentax & Olypus.

När det gäller objektiv handlar det ju till stor del m VAD som finns att hitta, och hur bråttom man har...

(Inte sagt som diss av Canikon ifall nu nån skulle uppleva det så)

Har själv kört (analog) Nikon många år, sen blev det Canon (analog, sen digital), och nyss har jag köpt in mej i Olympussystemet.Alla har haft sina trevligheter och sådant jag inte gillat.

KÄNN på kamerorna som kan finnas i ditt intresse, det är mkt vikitigt att kameran är lätt"skruvad" och ligger bra i handen/händerna!

Ingen CaNikon har stabilisator i huset.

Nästan alla Olympus, alla nya Pentax, samt alla Sony har stab i huset.

Utbudet av (beg) objektiv varierar givetvis men jag skulle definitivt inte hålla stenhårt på det nästan reflexmässigt givna rådet att bara kolla upp Canikon (allmänt alltså, jag ser inte rådet i sej som fel)

Det finns en stor mängd MKT bra kameror från Sony, Pentax & Olypus.

När det gäller objektiv handlar det ju till stor del m VAD som finns att hitta, och hur bråttom man har...

(Inte sagt som diss av Canikon ifall nu nån skulle uppleva det så)

Har själv kört (analog) Nikon många år, sen blev det Canon (analog, sen digital), och nyss har jag köpt in mej i Olympussystemet.Alla har haft sina trevligheter och sådant jag inte gillat.

KÄNN på kamerorna som kan finnas i ditt intresse, det är mkt vikitigt att kameran är lätt"skruvad" och ligger bra i handen/händerna!

Vilket seriöst trevligt bra inlägg detta är... !!
Mvh
Tobbe

Har nu varit i affären för ... ja jag vet inte hur många gånger.. är lite fundersam nu på om jag inte ska köpa Canon Eos 450 D istället, kollade noggrant på Eos 1000 igen och den hade INTE bildstabilisator i objektivet heller, vilket 450:n hade.. dock är den ju dyrare.. men 6990 är väl ganska ok eftersom jag inte vill beställa på nätet..

Nån som har några erfarenheter av den? försäljaren sa att live wiew bara är i manuella lägena och att alla kamereror är likadana när det gäller det.. stämmer det?

Har nu varit i affären för ... ja jag vet inte hur många gånger.. är lite fundersam nu på om jag inte ska köpa Canon Eos 450 D istället, kollade noggrant på Eos 1000 igen och den hade INTE bildstabilisator i objektivet heller, vilket 450:n hade.. dock är den ju dyrare.. men 6990 är väl ganska ok eftersom jag inte vill beställa på nätet..

Nån som har några erfarenheter av den? försäljaren sa att live wiew bara är i manuella lägena och att alla kamereror är likadana när det gäller det.. stämmer det?

Vilket objektiv som medföljer (stabliserat eller inte) beror inte på kameran, det är bara en fråga om vilka kombinationer som just den butiken har valt att sälja. Du kan köpa Eos 1000D med samma stabiliserade objektiv som det som satt på Eos 450D. Själva idén med systemkameror är ju just att man kan välja just det objektiv man vill ha :)

Vill du ha live view som fungerar så som i en liten kompaktkamera så skall du titta på Sony A330 eller A380 (eller deras föregångare A300 och A350 som kan finnas kvar i en del butiker). De har en helt egen lösning för live view och föredrar man att ha skärmen som sökare så fungerar de bättre än andra kameror.

Om du jämför Eo 1000D och Eos 450D så är 450D lite mer påkostad, den är snabbare och har några extra funktioner. Skillnaderna är inte jättestora, men kan du få en 45D till nästan samma pris som en 1000D så är det ett mycket bra köp.

Då var det klart..
Efter mycket testande, klämmande, funderande så beslutade jag mig för att köra en Sony A350, förra årets modell men vad gör det..
Beslutet grundade sig i slutändan på att sony.n har liveview i alla lägen , vinklingsbar skärm samt stabilisering i kamerahuset.

Den fick testas på Visingsö.s medeltids helg med torner spel och marknad.

Tycker bilderna blev kanon med auto läget, ska ta lite mer tid på mig att utforska andra lägen och manuella inställningar de närmsta dagarna.. men jag känner mig nöjd än så länge i alla fall.

Tack för alla tips och råd ni gett mig.
Ni har varit till stor hjälp och vi lär nog diskutera en hel del foto i framtiden

Då var det klart..
Efter mycket testande, klämmande, funderande så beslutade jag mig för att köra en Sony A350, förra årets modell men vad gör det..
Beslutet grundade sig i slutändan på att sony.n har liveview i alla lägen , vinklingsbar skärm samt stabilisering i kamerahuset.

Den fick testas på Visingsö.s medeltids helg med torner spel och marknad.

Tycker bilderna blev kanon med auto läget, ska ta lite mer tid på mig att utforska andra lägen och manuella inställningar de närmsta dagarna.. men jag känner mig nöjd än så länge i alla fall.

Tack för alla tips och råd ni gett mig.
Ni har varit till stor hjälp och vi lär nog diskutera en hel del foto i framtiden

Grattis får man väl säga då...

Nu är det bara resten av vägen kvar att vandra...du kommer att komma framåt, men aldrig "komma fram" ;-)

Vill du ha live view som fungerar så som i en liten kompaktkamera så skall du...
...köpa en kompaktkamera. Den som överhuvudtaget har slagits av tanken på att använda en systemkamera som om den vore en kompaktkamera ska genast slå inköpstankarna ur hågen tills den villfarelsen har hamnat där den hör hemma.

Systemkamerans uppbyggnad och ergonomi passar inte alls för att användas på det sättet.

...köpa en kompaktkamera. Den som överhuvudtaget har slagits av tanken på att använda en systemkamera som om den vore en kompaktkamera ska genast slå inköpstankarna ur hågen tills den villfarelsen har hamnat där den hör hemma.

Systemkamerans uppbyggnad och ergonomi passar inte alls för att användas på det sättet.

På sätt och vis alldeles korrekt.

Ändå inte...har lattjat med Sonys 350 och dess live view är helt klart i en klass för sej, snabb, säker...ger i VISSA lägen definitivt en fördel oavsett det inte är det traditionella SLR-sättet att fota.

Har själv Olympus E-620 och den har sin variant av live view och vridbar sökardisplay som även den har SINA tillfällen då den är en fördel, om än slöare än Sonys.

Inte som regel, självklart är optiska sökaren + att hålla kameran på normalt vis oftast helt överlägset!!!

Men ibland, vid vissa situationer, är live view, iaf som Sony och Oly implementerat den, mkt trevligt att kunna tillgå, och jag säger det efter att ha fotat SLR sedan mitten av 70-talet.Jag är inte förledd eller knäpp... ;-)

(Trådskaparen har redan valt kamera, så detta, liksom ditt inlägg blir lite smått OT, sorry...)

Grattis till din nya kamera.. Och man får väl passa på att önska dig välkommen i den växande skaran Sony (Minolta) användare..

:)

Jag förstår vad du menar, kan delvis hålla med dig, men jag tycker ändå det du säger känns lite snävt och dogmatiskt - dagens små lätta systemkameror går faktiskt utmärkt att använda som en kompaktkamera så länge det sitter ett lätt objektiv på dem. Givetvis får man då samma problem som med en kompaktkamera (mer skakningsoskärpa m m) men faktum är att en del människor trivs att fotografera så. Att vi som är uppväxta med traditionella sökare tycker de är överlägset bättre ... Tja, det är vår syn på tillvaron :)

Skall man köra en systemkamera á la kompaktkamera så är Sony A350 (tillsammans med sina likartade syskon) det bästa valet, för hos dem funkar det verkligen med live view, till och med bättre än hos en kompakt eftersom A350 även med live view kör riktig fasdetekterande AF som är mycket snabbare och precisare än någon kompaktkamera.

Man håller samt står inte med Sonysystemkameror som man står med en kompaktare och fotar med armarna rakt framför sig och vinglar... Man fotar oftast med sökaren exakt som dom flesta gör med sina systemkameror utan Sonys extremt väl fungerande live view funktion... I alla fall jag gjorde det..

Men vid live view fotande..

Man håller oftast enligt min erfarenhet stöd mot kroppen förutom då man fotar över folks huvuden .. I alla fall om man lärt sig liiiite liiite om skakoskärpa mm.. Vilket man ju gör per auto då man ser det i sina bilder om man står och vinglar med sin kamera..Oavsett märke eller fotosätt..... Så jag tror dom flesta börjar använda live view så kroppen agerar stöd....Vilket jag har för mig även instruktionsboken visar exempel på...

Jag har använt min tidigare A300 rätt mycket med just live viewfunktionen just därför man kan hålla kameran mycket stabilare med hela kroppen som stöd eller andra föremål man kan ta till hjälp att stötta kameran med..

Och jag kan lätt påstå att det är mycket vingligare att ha kameran mot ögat mot att ha stöd med hela kroppen eller fasta föremål..

Martin A.. Jag kan låna hem min gamla A300 och ha en "kurs" för dig i praktiskt "Live view fotande" ;-) ;-) :) med en Sonykamera och hur man använder funktionen på bra sätt så slipper du tro man kan förknippa fotosättet med hur folk står och vinglar med sina kompaktare om du har en kurs för mig i hdr fotande.... :)

Tror det heter hdr...? Menar då man exponerar med olika värden och får lägga ihop bilderna.. Samt hur man gör sedan i bildprogram för lägga ihop bilderna osv... Vi bor ju inte så långt ifrån varandra ...

Nu skall vi snart åka till "Tosselilla" med barnen och låta dom leka och bada.. .. Skolan börjar ju i morgon så "Tosselilla" blir ett bra avslut på sommarlovet..

:) :)

... dagens små lätta systemkameror går faktiskt utmärkt att använda som en kompaktkamera så länge det sitter ett lätt objektiv på dem. Givetvis får man då samma problem som med en kompaktkamera (mer skakningsoskärpa m m) men faktum är att en del människor trivs att fotografera så. Att vi som är uppväxta med traditionella sökare tycker de är överlägset bättre ... Tja, det är vår syn på tillvaron :)
Nej, nej och sjufalt nej. Man har en uppfattning tills man skaffar sig en ny. Det vore betydligt bättre om de som tror att man ska hålla i en systemkamera på samma sätt som många nu gör med en kompaktkamera helt enkelt ändrar uppfattning, istället för att försöka tvinga på ett olämpligt arbetssätt på en utrustning som faktiskt fungerar utmärkt, bara man använder den på rätt sätt.

Att man kan hålla en pluttig kamera med dito objektiv och titta på skärmen spelar ju ingen roll. Snart står de flesta, åtminstone de som är tillräckligt intresserade för att läsa här, med både större kameror, objektiv och blixtar, så varför överhuvudtaget försöka vänja sig vid ett arbetssätt som ändå är dömt att vara underlägset?

Bättre lägga möda, om det nu behövs, på att lära sig hålla i kamera och objektiv ordentligt. Många kan inte det heller.

Jag har använt min tidigare A300 rätt mycket med just live viewfunktionen just därför man kan hålla kameran mycket stabilare med hela kroppen som stöd eller andra föremål man kan ta till hjälp att stötta kameran med..

Och jag kan lätt påstå att det är mycket vingligare att ha kameran mot ögat mot att ha stöd med hela kroppen eller fasta föremål..
Förlåt, men jag förstår inte riktigt. Hur håller man kameran "med hela kroppen som stöd" medan man tittar på displayen på kamerans baksida?

Martin A.. Jag kan låna hem min gamla A300 och ha en "kurs" för dig i praktiskt "Live view fotande" ;-) ;-) :) med en Sonykamera och hur man använder funktionen på bra sätt så slipper du tro man kan förknippa fotosättet med hur folk står och vinglar med sina kompaktare om du har en kurs för mig i hdr fotande.... :)

Hej!

Torbjörn, jag tror du kanske möjligen blandar ihop mig med Anders Persson, vars inlägg jag svarade på :)

Jag tycker som sagt att live view som i A300/A330/A350/A380 har klara poänger, särskilt för den som vant sig vid att använda skärmen som sökare. Bara för att vi traditionellt använt den optiska sökaren på systemkameror så behöver ju det inte vara det bästa sättet i alla lägen.

Bra att du tar upp bättre sätt att hålla kameran i live view-läge, som du säger blir det ju faktiskt enklare att till exempel klämma fast kameran mot en husvägg eller så när man fotograferar på långa tider just tack vare live view. Jag har en stark känsla av att många faktiskt slarvar med hur de håller kameran (och det oavsett live view), en ovana många lagt sig till med när de fotogarferat med kompaktkameror.

Det intressanta med de här Sony-kamerorna är hur som helst att de ger en mycket bättre möjlighet att använda live view vid aktiv fotografering än övriga kamerors live view gör. Det i sin tur öppnar upp för ett lite annat sätt att fotografera. Jag håller inte riktigt med Anders om att det är "fel" sätt att använda en systemkamera.

Om HDR vet jag mycket litet, ägnar mig inte åt det alls :)

Nej, nej och sjufalt nej. Man har en uppfattning tills man skaffar sig en ny. Det vore betydligt bättre om de som tror att man ska hålla i en systemkamera på samma sätt som många nu gör med en kompaktkamera helt enkelt ändrar uppfattning, istället för att försöka tvinga på ett olämpligt arbetssätt på en utrustning som faktiskt fungerar utmärkt, bara man använder den på rätt sätt.

Att man kan hålla en pluttig kamera med dito objektiv och titta på skärmen spelar ju ingen roll. Snart står de flesta, åtminstone de som är tillräckligt intresserade för att läsa här, med både större kameror, objektiv och blixtar, så varför överhuvudtaget försöka vänja sig vid ett arbetssätt som ändå är dömt att vara underlägset?

Bättre lägga möda, om det nu behövs, på att lära sig hålla i kamera och objektiv ordentligt. Många kan inte det heller.

Visst vore det bra om fler kunde lära sig hålla kameran ordentligt, jag opponerar mig inte mot det.

Men att säga att det är "fel" att använda en kamera på ett annorlunda sätt håller jag däremot inte med om. Alla sätt är bra utom de tråkiga, och de är bra de med ibland.

Dels går det som sagt bra att hålla små lätta systemkameror ifrån kroppen, även om det i många lägen är mindre optimalt. Poängen är att du med kombinationen av dagens höga iso, stabilisering och lätta kameror och objektiv faktiskt ofta kan fotografera på det sättet utan allt för negativa konsekvenser. Och alla saker som gör att man kan använda kameror på ett annat sätt är bra saker tycker jag.

Sedan öppnar en bra live view som i de här kamerorna upp för de möjligheter Torbjörn är inne på, att det faktiskt blir enklare att ta stöd av väggar, stolpar, stuprör, staket och alla andra fasta föremål man kan luta sig mot. Där blir det ofta knöligt att sikta med den traditionella optiska sökaren.

Sedan innebär ju sådan här live view inte att man absolut måste springa runt och vifta med kameran hur som helst. Den ger däremot en möjlighet att använda kameran på ett lite annat sätt.

Att säga att man aldrig skall hålla en kamera från kroppen är helt enkelt lite för dogmatiskt för mig :) Det påminner om sådana som bestämt hävdar att man inte kan få skarpa bilder utan stativ (vilket ju var sant för riktigt länge sedan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar