Annons

Nybörjare i Naturfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jonathan_Q

Ny medlem
Jag letar efter någon som kan lära mig fota bra naturbilder. Jag är 15 år och nybörjare, jag kan intemycket om foto, så nån som kan göra det lätt för sig sökes.

Börja titta igenom bilder här på sidan, för att se hur man bygger upp bilder. Eller ännu bättre, gå ut och titta på naturen. När du ändå är ute och går...passa på att gå in till ditt bibliotek och leta efter böcker. Dels böcker som innehåller teknik och kamerans funktioner, och dels böcker med komposition och bilduppbyggnad.

Räkna med att du har rätt bra koll på läget till din 18-års dag (dock inte fullärd, för det blir man aldrig).

Kan rekomendera att du köper eller lånar (om det går?) Stora Fotoboken av John Hedgecoe.
Den boken tar dej en bra bit ner i
fototräsket ;)

Och läs sedan böcker av bland andra John Shaw och Terje här på fotosidan! Men det viktigaste är nog att kunna sina motiv, älska sina motiv, fundera på vad man vill förmedla med sina bilder och lära sig sin utrustning. Och att ta många bilder och kritiskt granska dessa. Att titta på andras bilder kan vara bra för att få en känsla för komposition och för att få inspiration.

/Pontus

Ett gott tips är att kolla in fotoböcker av svenska/norska/finska naturfotografer, finns en hel del att välja på.
Din bibbla kan ta hem böcker som inte finns i deras ordinarie sortiment.
mvh/Gunte..

Gå på skola

Eller så gör du som jag. Jag läser nu en ettårig naturfoto-folkhögskolelinje på Åland, för att få gå här måste du vara 18 år. Vi lär oss det mesta. Landskap-, kajak-, klätter-, mackro- foto. Hur man använder photoshop m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar