Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare i mörkerrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Hej. Nu är det dags för mig att börja jobba i mörkerrummet. Efter en kort introduktion från en kompis och viss erfarenhet från lång tid tillbaka, skall jag nu lämna den digitala världen och istället kämpa med mörkerrum.

Jag är i det närmaste nybörjare och undrar vad man skall köpa för vätskor och papper. Jag är också intresserad av sepia. Det är också viktigt att jag kommer undan så billigt som möjligt.

Tacksam för svar

/Lasse

Det billigaste alternativet är nog en lokal fotoklubb. Ofta ingår labbhyra och vätskor i medlemsavgiften.

Oroa dig inte för mycket över papperskostnaden. Den brukar bli försumbar i relation till arbetstiden och många konsumentpapper kostar ungefär lika mycket.

När folk skriver om än det ena och än det andra så rör det sig ofta om tycke och smak. Kolla med säljaren och/eller med tillverkaren att produkterna går väl ihop med varandra och kör med den kombinationen ett tag. Det är mer värt än hårklyverier.

Jag brukar rekommendera plastpapper med variabel kontrast eftersom de är lättarbetade. Samtidigt vill jag inte peka ut enskilda produkter men sepiakravet begränsar valet till Fineprint som du kan köpa från Photax. Välj då den sepiatonare som de rekommenderar.

Det brukar inte bli så mycket sepia som man vill. Det är inget fel på Fineprint men du vill kanske lägga det kravet åt sidan i början så att du får ett större utbud av plastpapper?

Fiberpapper brukar gå bra att tona med de är omständigare i hanteringen. Personligen tycker jag inte att det är värt det för vanliga förstoringar.

...fast nu är det ju så att jag är medlem i en fotoklubb där inte vätskor ingår...

Tack för ditt utförliga svar

Mvh

/Lasse

LasseL skrev:
...fast nu är det ju så att jag är medlem i en fotoklubb där inte vätskor ingår...

Photax har mycket bra vätskor, om du inte vill stödja en lokal fotohandlare. (Photax får mycket reklam här, och det är de värda!)

Spara på stoppbadet. Köp vanlig 24% ättika i matbutiken och blanda 40-50 ml till en liter vatten.

Om det går bra med bruntonare istället för sepia så rekommenderar jag Agfas Viradon. Kodaks sepiatonare är utmärkt, men kommer i pulver och är inte lika hållbar. Viradon blandar du till från förrådslösningen i flaskan när du använder det. Vissa bruntonare ger sepia om man tillsätter lite ammoniak, men jag vet inte hur det fungerar på de tonare som finns på marknaden idag. Har bara sett tipset i en bok med recept för tonare. Du kan testa om du vill, med var som vanligt försiktig med kemikalierna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar