Annons

Back to basics?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är verkligen inte konstigt att folk vill "sänka tempot" i det dom gör. Jag ser mig omkring & ser mängd, hastighet, femtusen olika val att välja mellan, mycket, stort, allt på samma gång, hellre 2800 opersonliga bilder på minneskortet än 5 som man liksom jobbat fram. Men det blir svårare & svårare att se de som verkligen ger sig hän, de som får lov att vara spetsade på ett smalt område. Det är ändå ingen som vill betala för deras kunskap. Ditåt är vi på väg. Jag är själv en av resenärerna på det tåget. Men jag står på kanten & funderar på att hoppa av. Ofriskt är vad det är. Det var inte bara nackdelar förr när vi tryckte på avtrycket & blev påminda om att det kostar 7-8 spänn varje gång spegeln small upp. Det gav ju om inte annat en skaparglöd. Dagens pengatörstande bolag producerar bättre & bättre prylar som vi vill ha, även jag. Men var gång jag drömmer mig framåt mot nåt annat så ser jag inte det som finns just framför mina fötter. Det blev nästan poetiskt eller nåt men känslan kom till mig när jag läste detta.

Fujis GX680 tänker du kanske på? Rörelser för objektivet men inte bakstycket.

Oberoende så fyller den nog inte kriterierna här om problemet var att 6D är för stor och tung, Fujin väger ju med sitt lättaste objektiv lite över 4kg, och sen går det uppåt därifrån... axelremsfästena är troligen ett practical joke från Fujis sida.
Just den. hmmm 4kg tänk vad man kan glömma. Men å andra sidan har jag bara använt en sådan en gg.
Men SAKTA är verkligen det rätta ordet för den kameran.

Hej på er,

Jag har börjat tröttna på min Canon 6D, men det handlar väl kanske inte om kameran i sig, jag har faktiskt börjat tröttna på fotograferandet på det stora hela. Utrustningen har blivit så extremt skrymmande. Det tar emot att släpa med sig den om jag t.ex. skall ut på en promenad med min fru. Men jag börjar inse att det handlar om en saknad känsla, och det är viktigt för mig. Jag funderar därför på att skaffa mig en gammal hederlig 35mm kamera. Istället för att ta hundra bilder, vill jag koncentrera mig på att ta ett par. Jag hade en Praktica en gång i tiden. Men mitt fotointresse hade just inletts då. Den gick sönder och jag lurades in i den digitala världen med en Minolta Dimage 7, en riktigt kass kamera.

Min far hade en Pentax, av något slag. Jag gillade den på nåt sätt, snygg var den också, med den där silvriga överdelen. Jag behöver nog en kamera med lite vägledning i exponering. Vill minnas att min Praktica hade en pekare i sökaren som visade hur man låg.

Nu undrar jag om en Pentax Kx, eller kanske Me (super) kan vara nåt för mig. Eller kanske nått helt annat. Jag är tacksam för alla tips.

Hej!

Jag håller med. Fotandet har blivit lite av en effektiv industriell process, min Nikon D300 motsvarar väl en FANUC ;-) skämt åsido.

Jag förstår vad du menar, jag saknar inte själva filmen i sig men takten man hade när man fotade med film. Jag har hittat denna takt i tro det eller ej i en Samsung NX10, en långsam och liten kamera med inte alls samma industriella effektivitet som en D300 besitter, men, bilderna blir bra, iaf vad mig anbelangar.
Jag använder enbart fasta platta gluggar och det är KUL, långsamt och behagligt. Eftersom kameran sätter gränserna, vet jag på förhand vad som går att fota.

Jag kan inget om dessa kameramodeller du nämner utan vill bara säga att jag tror att man kan komma rätt även med modern teknik.

Hans

Nu undrar jag om en Pentax Kx, eller kanske Me (super) kan vara nåt för mig. Eller kanske nått helt annat. Jag är tacksam för alla tips.

Pentax är trevligt, det finns massor med billiga gamla objektiv, priserna är lägre än Nikon enligt min erfarenhet.

Jag har två Pentax ME. Det är en trevlig kamera, men man kan inte ställa slutartiden manuellt, däremot ser man i sökaren vilken slutartid kameran tänker använda, så man kan vrida på exponeringskompenseringen om man har en annan uppfattning än kameran.

Jag har en Ricoh KR-5, den har sådan där visare i sökarfönstret som du efterlyser. Lite grovhuggen konstruktion, men jag har läst rapporter om folk som badat med sin och den har fortsatt fungera. :) Pentax-fattning.

Annars är Chinon CE-4 trevlig, manuella inställningar och automatik med bländarprioritet. Även den med Pentax-fattning. När min första dog av ålderskrämpor köpte jag en till. Så förtjust är jag i den.

Om du blir nyfiken på mellanformat så sluter jag mig till skaran som tipsar om TLR. Att titta i sökaren på en sådan är magiskt, och det är trevliga kameror att jobba med. (Det finns ju spegelreflex-kameror i mellanformat också, Hasselblad, Pentacon 6, Kiev, Mamiya 645 osv osv, men de är dyrare att komma igång med.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar