Annons

Nybörjare, fota med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenniifer08

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har köpt en systemkamera och är inte så van med den än. Jag har en fråga angående att fota med blixt. Jag har en inbygd blixt.

När ja ska fota med blixt tar bilderna så mycket längre tid att fota, i jämfört med utan då det går väldigt snabbt. Det blixtrar till 4 gånger innan själva bilden är klar. Något tips på hur jag kan undvika detta och ta lika snabba bilder med blixt?
Jag jämför då med min kompakta kamera där det blixtrar en gång och fotar samtidigt.

Tacksam för svar :)
 
Det är bra att lämna den nödvändiga information som behövs för att kunna ge något bra svar. T.ex. vad det är för kamera?
 
Tips.

Du kan ju ställa (märkes) frågor på Sonyavdelningen nästa gång .. Där flera just Sony Minolta användare kanske läser..

:)

Men nu skall jag vara liiiiite "elak" också..(skriver med ett leende. Så jag är inte elak på riktigt.. bara liiiite) Och ställa en motfråga.. Har du läst manualen? Därför att i manualen står det ju lite om blixtinställningar också..
 
Hej

Jag har köpt en systemkamera och är inte så van med den än. Jag har en fråga angående att fota med blixt. Jag har en inbygd blixt.

När ja ska fota med blixt tar bilderna så mycket längre tid att fota, i jämfört med utan då det går väldigt snabbt. Det blixtrar till 4 gånger innan själva bilden är klar. Något tips på hur jag kan undvika detta och ta lika snabba bilder med blixt?
Jag jämför då med min kompakta kamera där det blixtrar en gång och fotar samtidigt.

Tacksam för svar :)
Det låter som om din blixt är inställd för att reducera eller ta bort "röda ögon" då den ska blixtra några gånger så att pupillen drar i hop sig innan bilden tas. Jag har ingen Sony själv så jag få hänvisa dig till din manual.
---/T
 
äscha... Ni skulle ju styra upp så manualen läses... :) :)



Men Jennifer... Läs manualen noga... Därför att många ggr då du "kör fast" på något så behövs aningen kunskap för du skall förstå svaren. Och denna kalla det "grundläggande" kunskap skapar man via att läsa manualen samt testa lite med kameran så man vet liiite vart olika saker finns samt vad dom påverkar...

Då man sedan "kör fast" med något och man frågar om tips har man dels lättare att förklara vad man gjort.. Man har lättare att förstå som "den som tänker sig ge tips" vad du bör göra...

Speciellt viktigt blir det då man kanske får knepiga effekter i bilderna och man då skall försöka förstå svaren på bländare tid exponering raw eller jpeg.. Eller rena bildprogramslösningar... För att inte tala om objektiv och massa annat där hela tiden grundkunskaperna ligger som grund för ställa "rätt" frågor med hyfsat rätt förklaring.. Samt sedan förstå svaren och kunna överföra dom till kameran eller vad det nu handlar om...

Så plugga manualen noga.. Och koppla det till praktiska försök... Kameran håller att "leka med" länge länge . Och råkar du ställa om kameran och "tappa bort dig" vad du gjort så är det bara att fabriksinställa den igen om du inte förstår vad du gjort så startar du från noll med alla egna justeringar.. Och du är "på banan igen"...

:) :)

Mvh
 
äscha... Ni skulle ju styra upp så manualen läses... :) :)
Just detta fall tror jag hade varit svårt att lösa genom att läsa manualen om man inte är insatt i hur kameror och blixtar fungerar.
Jag hhar inte sett någon manual där en felbeskrivning liknande Jennifers. Vet maan däremot att rödögonreducering fyrar av ett antal blixtar innan bilden tas så kan man ju leta efter det manualen.
---/T
 
Jag tror inte det spelar så stor roll vilken kamera det är? Oavsett vilken blixt man använder måste den ju "ladda upp" sig innan den kan ta en ny bild, right?
 
ANNONS