Annons

Nybörjare Canon 300D funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekdilson

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag hoppas att ni har lust att hjälpa mig att reda ut ett antal frågor och funderingar. Det är så att jag har en Minolta Dimage Xt som jag är allt annat än nöjd med, bilderna blir otroligt brusiga inomhus och ibland sanslöst suddiga.

Efter ha läst en del på forumet så verkar det som en Canon EOS 300D är ett väldigt bra köp (lätt att använda även för oerfarna fotografer), dessvärre är jag inte alls hemma bland (digitala) systemkameror och har därför några frågor till er (en del får er kunniga säkert att le, men som jag sa så vet jag inte alls mkt om systemkameror);

Någon nämnde Canon EF 50/1,8 II DC som ett bra (normal) objektiv, som jag har förstått det så har 300D ingen optisk zoom. Kan man på något sätt få en bild av hur många gångers zoom objektivet klarar om man jämför med en vanlig digitalkamera?

Ungefär hur många bilder kan man ta med kameran utan att behöva ladda batteriet?


Har glömt resten av frågorna :\ besvara gärna de två första så länge.

MVH. Christian (ny på forumet).
 
Ekdilson skrev:
Någon nämnde Canon EF 50/1,8 II DC som ett bra (normal) objektiv, som jag har förstått det så har 300D ingen optisk zoom. Kan man på något sätt få en bild av hur många gångers zoom objektivet klarar om man jämför med en vanlig digitalkamera?

Nu vet jag inte alls om jag har förstått dig rätt, men jag svarar ändå.

50mm är fast, vill du "zooma" får du snällt gå närmre det du skall avbilda. Om du vill jämföra olika utsnitt som olika brännvidder ger så kika på:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3690
 
300D har ingen zoom eller brännvidd alls, det avgörs av vilket objektiv du köper till kamerahuset 300D.

Det finns objektiv för 300D att köpa med alla möjliga olika brännvidder och zoomomfång...utbudet är närmast obegränsat.

För övrigt vill jag råda dig att köpa en 350D, istället för en 300D.

Christian, välkommen till forumet :D
 
Oj! Många snabba svar, tack tack!

Canon EF 50/1,8 II DC kanske inte är objektivet för mig. Det vore kul när man är ute i skogen att kunna zooma in på fåglar och andra djur.

Vilket är då ett bra objektiv, för porträtt och naturbilder?

Kim: Ujuj, det är typ 10ggr så många bilder jämfört med min Dimage Xt.
 
Vad gäller porträtt så använder jag mig av ett tamron 28-75/2.8 SP Di, vilken jag tycker är ett suveränt objektiv till ett mycket bra pris.

Bra teleobjektiv är ju dessvärre rätt kostsamma, min favorit där är canons 100-400/4.5-5.6L IS USM.

Ett annat förslag som är både billigare och ger vidvinkel är sigma 18-50/2.8 + canons 70-200/4L USM.
 
Anledningen att 50/ 1.8 nämns ofta är att du får väldigt mycket för lite pengar.

Visst är den plastig, men skärpan är enorm och bokehn (suddigheten) är underbart vacker.

Sen att linsen då bara kostar cirka 1000 är till en stor fördel.

Men som sagt, ta kort på djur är nog inte det den är tänkt till utan mera tex porträtt.

/ Marcus
 
Så fruktansvärt dyrt behöver det inte vara. Om du köper kameran med kitobjektivet 18-50 så har du en bra början till ett lågt pris. Vill du sedan ha en telezoom kan du komma undan med ca 2000:- om du inte har behov av extra hög ljusstyrka. Ett sådan billigt teleobjektiv fungerar bra i hyggliga ljusförhållanden, dvs dagsljus eller väl upplysta inomhusmiljöer. Funkar alltså bra att fota djur i natur med. När du har haft kameran ett tag kommer det att visa sig hur du använder den och vilka objektiv som är mest intressanta för dig.
 
Brummelisa skrev:
Men det använder man ju för att isolera objekten mot bakgrunden. Men självklart kan man använda mindre bländare och få bakgrunden skarpare också

/ Marcus

Nu vet jag inte om jag "förstår i nattmössan" men jag syftade på att de färgade ringarna från belysningen i granen i bakgruden inte var så snygga.
 
Bara en liten påminnelse till Christian och andra nybörjare vad gäller system, man kan INTE använda lcd:n som sökare. Kan vara bra att veta innan man köper.
 
eos30 skrev:
Bara en liten påminnelse till Christian och andra nybörjare vad gäller system, man kan INTE använda lcd:n som sökare. Kan vara bra att veta innan man köper.

Och bra är det (av många skäl)...

När man håller kameran en bit ifrån sig själv och ska titta i lcd:n så får man inte samma stöd som om man håller en kamera som man "ska"...

/ Marcus
 
Jodå, jag tycker också att sökaren är bättre, men jag vet att många inte har koll på det. Alltid när folk frågar om dom får känna min 300:a (eller kanske bara 99% av gångerna), så håller dom upp den en halvmeter framför ansiktet, och så säger dom: Men det syns ju inget!
 
Jörgen: Det visste jag inte, tack för informationen.

Jag gör nog som Björn säger och köper kameran med ett standardkit. Hur länge tror ni 350D priskriget bland återförsäljarna kommer hålla på innan priset lägger sig på en "fast" nivå?
 
Tror inte att priskriget kommer att accelerera speciellt då dom säljer slut sina 300D nu och inte tar hem några fler. Jag köpte min för 1,5 månader sedan för femsiffrigt belopp (grr).
Du kan få köpa den för ett bra pris om du kan vänta till 350D kommer i handeln. Jag är sugen på den pga dess snabbare serietagning eftersom jag använder det mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.