Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

antis77

Avslutat medlemskap
Hej Bullen,

Jag har ett dilemma som jag fastnat i och jag behöver desperat hjälp för att komma ur det.

Jag har som ambition att lära mig bli en bra hobbyfotograf och just nu har jag knappt någon utrustning (endast en compact). Även fast det stämmer att kvalitén på en bok inte avgörs om författaren använt senaste versionen av Word eller inte så hjälper det ju att i alla fall skaffa en skrivmaskin innan man börjar.

När jag köper nya prylar så är jag nästan sjukligt noggrann med att läsa reviewer vilket alltid gör att det känns som att det inte finns något som passar mig. Tillslut så får jag ändå kompromissa och ta något som verkar hyfsat bra och det brukar faktiskt bli bra i längden.

Jag har börjat skaffa mig en någorlunda bra teoretisk kunskap om digitaltekniken men eftersom jag har dålig koll på min egen fotoförmåga så har jag svårt att veta vad jag skall köpa.
Jag är tveksam till om jag är redo för en fullfjädrad systemkamera utan funderar mer på att köpa något i stil med Panasonics FZ50 ellerFujiFilms s9500. FZ50 verkar vara precis det jag vill ha men jag är m-y-c-k-e-t tveksam till kvaliten på bilderna. Brusnivån är ju nästan löjligt hög även på låga ISO-tal. 9500:an verkar vara bättre på den biten men saknar bildstabilisering vilket jag känner är ett måste för en superzoomare. Sedan har jag tittat på Pentax K100D som verkar vara prisvärd för en nybörjare. Problemet är som sagt att jag inte vet om jag "vågar" köpa en systemkamera ifall jag inte klarar av den, plus att jag inte gillar tanken att släpa runt på flera objektiv för att nå samma spännvidd som de två tidigare kamerorna jag nämnt.

Får jag inte tag på min svans snart som jag springer runt och jagar så är jag rädd för att jag kommer bryta ihop och bli ett psykfall. Kan någon vänlig person sätta ner foten och ge mig en order om vilken kamera jag skall köpa?

Tack på förhand.
 
antis77 skrev:
...Problemet är som sagt att jag inte vet om jag "vågar" köpa en systemkamera ifall jag inte klarar av den...

Det är snarare lättare att plåta med en systemkamera än med en kompakt eller superzoom. I alla fall så länge du använder autolägen.
Börja greja med bländare o sånt när du vill!

Och stort omfång - behöver du verkligen det till en början? Jag klarar mig utmärkt på 18-55 till min K100D. Nästa objektiv blir troligen ett fast 50 mm, alltså inte större brännvidd, bara högre kvalitet.
 
antis77 skrev:
Hej Bullen,

Jag har ett dilemma som jag fastnat i och jag behöver desperat hjälp för att komma ur det.

Jag har som ambition att lära mig bli en bra hobbyfotograf och just nu har jag knappt någon utrustning (endast en compact). Även fast det stämmer att kvalitén på en bok inte avgörs om författaren använt senaste versionen av Word eller inte så hjälper det ju att i alla fall skaffa en skrivmaskin innan man börjar.

När jag köper nya prylar så är jag nästan sjukligt noggrann med att läsa reviewer vilket alltid gör att det känns som att det inte finns något som passar mig. Tillslut så får jag ändå kompromissa och ta något som verkar hyfsat bra och det brukar faktiskt bli bra i längden.

Jag har börjat skaffa mig en någorlunda bra teoretisk kunskap om digitaltekniken men eftersom jag har dålig koll på min egen fotoförmåga så har jag svårt att veta vad jag skall köpa.
Jag är tveksam till om jag är redo för en fullfjädrad systemkamera utan funderar mer på att köpa något i stil med Panasonics FZ50 ellerFujiFilms s9500. FZ50 verkar vara precis det jag vill ha men jag är m-y-c-k-e-t tveksam till kvaliten på bilderna. Brusnivån är ju nästan löjligt hög även på låga ISO-tal. 9500:an verkar vara bättre på den biten men saknar bildstabilisering vilket jag känner är ett måste för en superzoomare. Sedan har jag tittat på Pentax K100D som verkar vara prisvärd för en nybörjare. Problemet är som sagt att jag inte vet om jag "vågar" köpa en systemkamera ifall jag inte klarar av den, plus att jag inte gillar tanken att släpa runt på flera objektiv för att nå samma spännvidd som de två tidigare kamerorna jag nämnt.

Får jag inte tag på min svans snart som jag springer runt och jagar så är jag rädd för att jag kommer bryta ihop och bli ett psykfall. Kan någon vänlig person sätta ner foten och ge mig en order om vilken kamera jag skall köpa?

Tack på förhand.

Klart du vågar köpa en systemkamera! har du intresse och är entusiastisk så kommer du att ångra dej om du köper en kompakt. Speciellt med tanke på att priserna på systemarna är så låga nu.
Det är inte svårare att fota med en systemkamera! Och du har så mycket mer möjligheter. Du kan fota helautomatiskt som med en kompaktare, men du kan också "växa" in i tekniken och utnyttja kamerans alla möjligheter. Börja med att köpa huset inkl kitgluggen. Tex Nikon D50 med optik 18-55. Priset är ca 6000kr. När du har lust och känner dej mogen utökar du med ytterligare nån glugg, eller stativ, osv...
Nikon D50 är bara ett exempel i högen (men ett bra och prisvärt sådant). Det finns många fina system att välja bland.

/K
 
Är du ute efter en billig kvalitetskamera med bildstabilisering så ser jag KonicaMinolta 5D som ditt val. Den har blivit ersatt av Sonys nya A100 och finns därför för en billig peng på blocket.
Bildkvalitén är riktigt bra! Till den finns även flera olika billiga objektiv som är riktigt bra.
 
Man tackar för kloka synpunkter.
Kanske skall man slå till på en systekamera trots allt och nöja sig med ett standard-kit-objektiv till att börja med.

Usch, jag hatar att behöva vara så förnuftig men så får det nog bli :)
 
antis77 skrev:
Man tackar för kloka synpunkter.
Kanske skall man slå till på en systekamera trots allt och nöja sig med ett standard-kit-objektiv till att börja med.

Usch, jag hatar att behöva vara så förnuftig men så får det nog bli :)

Det gör du helt rätt i!

Köpa en skrivmaskin där några tangenter fattas kan man lätt bli frustrerad på.

/K
 
Köp en systemkamera med det snaraste.

Tycker det låter lite som om du är kraftigt kvalitetsmedveten så jag kan bara råda att köpa något med den rätta `känslan´.

Det finns många begagnade Nikon D70s + den fina 18-70 optiken just nu.

Borde inte vara svårt att hitta ett fint ex. till bra pris.

Lycka till!
 
Köp system! Då får du många fler möjligheter och något att växa i allt eftersom foto intresset ökar.

Kolla på Canon EOS 400D som precis har kommit. Bra kamera till bra pris 8195:-, på Cyberphoto med 18-55. Eller kanske Nikon D50, kostar lite mindre men har färre antal pixlar och sämre seribildtagning. D50 är lite större och robustare, köper du 400D är batterigreppet BG-E3 nästan ett måste för bättre stabilitet.

Lycka till med fotande och ditt kamera köp!
 
Japp, fötterna verkar vara nedsatta å det bestämdaste från flera håll så jag har inlett min jakt på en systemkamera.

Jag fastnade lite för Grimmers råd om KM 5d. Det känns som en vettig prisklass att börja med tycker jag. Det är bara att hoppas att man kan hitta någon som bor i närheten som vill sälja.
 
Jag känner igen mig själv i dig och din situation! Det råd jag kan ge dig är att satsa på systemkamera direkt, och då främst en Nikon D50. Jag har klämt och känt på bl.a. KM 5D, Canon 350D o.s.v., men Nikon är verkligen överlägsna i användarvänlighet, ergonomi och kvalitetskänsla! Det var däför jag som nybörjare köpte en D50 för ett år sedan och inte något annat märke. Nikon har dessutom bra bakåtkompatibilitet på objektiv och det finns mer Nikon-grejer på begagnatmarknaden än t.ex. till KM.

Såhär svårt är det att använda en D50 - Ta upp kameran, vrid reglaget till ON, presto - du är redo att ta kanonfina bilder! (D50 har massor med smart automatik som bestämmer ISO, blixt och naturligtvis slutare/bländare på ett bättre sätt än en komakt-zoom)

En D50 och ett Sigma 18-200 ger dig samma brännviddsomfång som med en kompakt-zoom, men ÖVERLÄGSEN bildkvalitet. Köp, köp, köp! =)
 
Alexander_222 skrev:
Jag känner igen mig själv i dig och din situation! Det råd jag kan ge dig är att satsa på systemkamera direkt, och då främst en Nikon D50. Jag har klämt och känt på bl.a. KM 5D, Canon 350D o.s.v., men Nikon är verkligen överlägsna i användarvänlighet, ergonomi och kvalitetskänsla! Det var däför jag som nybörjare köpte en D50 för ett år sedan och inte något annat märke. Nikon har dessutom bra bakåtkompatibilitet på objektiv och det finns mer Nikon-grejer på begagnatmarknaden än t.ex. till KM.

Såhär svårt är det att använda en D50 - Ta upp kameran, vrid reglaget till ON, presto - du är redo att ta kanonfina bilder! (D50 har massor med smart automatik som bestämmer ISO, blixt och naturligtvis slutare/bländare på ett bättre sätt än en komakt-zoom)

En D50 och ett Sigma 18-200 ger dig samma brännviddsomfång som med en kompakt-zoom, men ÖVERLÄGSEN bildkvalitet. Köp, köp, köp! =)

Just det, köp!
Gör inte som jag. Köpte dyr kompaktkamera för att "växa" in i digitalvärden. Tog några månader av knipp-knäppande innan jag insåg att det fanns vissa saker som jag saknade med min lilla kamera, med sin lilla sensor. Tex var möjligheterna att fota i dunkelt ljus obefintliga (utan stativ), då ISO 100 var den enda inställningen som gav något sånär brusfria bilder. Jag hade dessutom ingen tanke på att jag hade noll kontroll på skärpedjupet med den pyttelilla sensorn. Vilket i klartext innebär att jag tex inte kunde separera ev porträtt mot bakgrunden. När jag hade tröttnat på 36mm som vidaste läget som var begränsningen på den kameran. Ja, då gav jag upp. Jag blev trots allt fast i fotandet, men insåg att det för min del egentligen var kört redan från början med den lilla kompaktaren. Jag vill kunna ta bilder och exprimentera utan att vara begränsad av utrustningen. Den lille "knäppgöken jag hade köpt var mer lämpad att ha i fickan och ta fram på festen, än som utrustning att använda för att kunna utföra min hobby!

/K
 
keckax skrev:
Det gör du helt rätt i!

Köpa en skrivmaskin där några tangenter fattas kan man lätt bli frustrerad på.

/K

Jag tycker mera det känns som att systemkameran är en skrivmaskin utan tangenter.
Zoom ... ja då får vi köpa ett dyrt objektiv
Macro ... då lär det ju bli ännu ett dyrt objektiv.

Så om nu Digitala Systemkameror är förhållandevis billiga just nu (bra kamera under 10.000) så känns det som att det kommer att kosta många gånger mer innan man fått ihop en "komplett" kamera.

Dessutom så känner i allafall inte jag för att släpa en hel ryggsäck med bara för att fota lite.

Men alla är vi ju olika och tur är väl det...
// Stefan
 
Stefanity skrev:
...Men alla är vi ju olika och tur är väl det...

Visst är det tur att vi är olika!
Men du Stefan, har du testat att plåta med en DSLR?
Själv förstod jag nog inte riktigt tjusningen förrän jag ganska nyligen köpte mig en. Ändå har jag haft en analog systemkamera för massor år sedan.
Visst kan det komma att kosta i form av fler objektiv, extern blixt osv med en systemkamera, men... jag anser att känslan och möjligheterna mer än väl uppväger det.
 
Jag har faktisk suttit och jämfört 2 bilder tagna samtidigt på exakt samma motiv, det ena med en långzoomare och det andra med en digital systemkamera och jag är grymt imponerad av systemkameran.

Dessutom var det kvällsbilder så man såg verkligen långzoomarens begränsningar.
Så jag lär nog köpa en systemkamera så småningom trots att jag tycker det känns fånigt att släpa med så mycke grejjor, bildkvalitén är ju hästlängder bättre.

Fast å andra sidan så får jag väl komplettera med en liten fickkamera så man alltid kan ha kamera med sig.
Många bilder jag har tagit har varit just tack vare att jag hade tur och hade kameran med mig just då, å inte lär jag ju kånka runt på en ryggsäck hela tiden ;)

//Stefan
 
Stefanity skrev:
Jag tycker mera det känns som att systemkameran är en skrivmaskin utan tangenter.
Zoom ... ja då får vi köpa ett dyrt objektiv
Macro ... då lär det ju bli ännu ett dyrt objektiv.

Så om nu Digitala Systemkameror är förhållandevis billiga just nu (bra kamera under 10.000) så känns det som att det kommer att kosta många gånger mer innan man fått ihop en "komplett" kamera.

Dessutom så känner i allafall inte jag för att släpa en hel ryggsäck med bara för att fota lite.

Men alla är vi ju olika och tur är väl det...
// Stefan

Här har du en komplett kamera. för drygt 6200kr kan den ligga och vänta hos posten.

http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php?products_id=4699

Att den sedan kan byggas ut så du får en hel ryggsäck full, ja det bevisar ju bara systemkamerans fördelar, snarare än nackdelar!
Eller va? ;)

/K
 
Stefanity skrev:

Fast å andra sidan så får jag väl komplettera med en liten fickkamera så man alltid kan ha kamera med sig.

//Stefan

Bra ide´! Systemkameran för att fota aktivt och fickkameran för att dokumentera polarnas pajaskonster på festerna!

/K
 
Med foto som hobby tycker jag som de flesta andra här att du skall gå på en systemkamera.

Mest kamera för pengarna får du helt klart med Pentax K100D.
 
papi skrev:
Med foto som hobby tycker jag som de flesta andra här att du skall gå på en systemkamera.

Mest kamera för pengarna får du helt klart med Pentax K100D.

Nikon D50 tror jag inte mycket på. Liten skärm, en av marknadens sämsta sökare och en jämförelsevis hög brusnivå.

Pentax har jag inte kännt på, men på papperet verkar den ju lovande och antiskak är inte att förakta!

Edit: Nu får jag på pälsen... :O)
 
Grimmer skrev:
Nikon D50 tror jag inte mycket på. Liten skärm, en av marknadens sämsta sökare och en jämförelsevis hög brusnivå.

Pentax har jag inte kännt på, men på papperet verkar den ju lovande och antiskak är inte att förakta!

Edit: Nu får jag på pälsen... :O)

Hög brusnivå? Läs på lite om D50!

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.